Wednesday, February 14, 2018

תרומה # 253 - השראת שכינה

פרשת תרומה מתחיל את סיפור על ידי חומש של הבניין בית המקדש ואת מינוי הכוהנים. הנושא הוא ארוך, יותר מארבע פרשיות מתוך אחד עשר שבספר שמות מוקדש לכך. בניגוד למקדש הראשון והשני, המשכן במדבר הוא רק מבנה זמני. החומר המשמש בפרויקט זה בדרך כלל הם בעלי ערך רב כגון אבנים ומתכות יקרות, צבעים יקרים, תבלינים ועור ועץ איכותיים.
דברים שונים נוצרו מחומרים אלה. הראשון הוא ארון לכלים המקודשים ביותר כגון לוחות הברית שבה נכתבו עשרת הדברות וספר התורה שנכתב על ידי משה רבינו. מעל המכסה שני כרובים שמעליהם יש לשמוע את קולו של הקדוש ברוך הוא. בחדר סמוך יש שולחן עם לחם הפנים, מנורה, ומזבח הקטורת. אלה שוכנים באוהל מקושט. בחצר, מוקפת גדר אלגנטית, מזבח לקורבנות וכיור.
לדברים האלה יש ערך סמלי. הארון מסמל את הקשר האישי עם הקב"ה. המנורה מייצגת חינוך, לימודים וחוכמה. הקטורת היא כבוד. והשולחן הוא פרנסה, המזבח הוא מזון. וכיור הרחצה הוא ניקיון. המקדש כולו מסמל את הדת.
היופי והערך של בית המקדש וריהוטו נוטים להראות את מה שאנו חושבים על הערכים הבסיסיים. לדוגמה, האוהב חינוך ימצא מנורה מפואר להיות נעים. מצד שני, מי ששונא או אדיש על השכל יכול לצחוק על אור שהוא מכוער או מטומטם.
אנשים יכולים להיות צבועים או להחמיץ את הנקודה כך שיש מקום לבלבול. בגלל זה התורה הקדושה מלמדת, "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם", (שמות כח ח). אור החיים מציין כי זה אומר כי משכנו של הקדוש ברוך הוא, לא יהיה בבית המקדש אלא יהיה בתוך בני ישראל. זאת משום שהם רוצים את אהבתו של הקב"ה ואת המקדש הוא סימן של חשק זה.
הלקח הוא שאמונה, חכמה, וחסד צריכים לחלחל לכל יהודי. זה צריך להיות לא רק בבית הכנסת אלא גם בעקרונותיו, בחינוך, במה שהוא מתכבד, בפרנסתו, בנימוסי השולחן שלו. אם זה יקרה, אנו בטוחים כי נוכחותו של הקב"ה תישאר בישראל כמו דבר השם אל המלך שלמה, "הבית הזה אשר אתה בנה אם תלך בחקתי ואת משפטי תעשה ושמרת את כל מצותי ללכת בהם והקמתי את דברי אתך אשר דברתי אל דוד אביך. ושכנתי בתוך בני ישראל ולא אעזב את עמי ישראל", (מלכים א ו יב יג).

לע"נ  האמא מלכה בת חיים ז"ל נלב"ע טז ניסן תשנ"ח
העלון ניתן לקבל בדואר אלקטרוני  וגם באתר  http://dyschreiber.blogspot.com

No comments:

Post a Comment