Wednesday, January 18, 2017

גמרא ברכות - סוף פרק האחרון # 209 - פשר החלומות

בגמרא  ברכות בסוגיא שדנה על תופעות טבע מופלאים. בסוגיא זו הגמרא דנה בעניין חלומות (ראה ברכות נה.). עניין החלומות נלקחת ברצינות, והסוגיא פותח באומרו, "כל חלום ולא טוות", פ' רש"י, "כל חלום ולא טוות - כל חלומות יראה אדם, ולא יראה אחד מאותן שהוא שרוי בתענית שאינו טוב. טוות לשון תענית כמו ובת טוות האמור בדריוש (דניאל ו)", עכ"ל. חלום כזה הוא ממש סיוט שראוי לצום עליו. לחלומות שאינם כל כך מטרידות, מובא בגמרא תיקון, שמודפס בהרבה סדורים, התיקון משנה חלום רע לחלום טוב. מכיון  שהחלומות נחשבים כנושא רציני ואמיתי, הגמרא אומרת, "חלמא דלא מפשר כאגרתא דלא מקריא". עניינו המקור של חלומות הוא בשמים.
5136017508_1f99725dc1_b.jpg
ווייַטער הגמרא אומר, "חמשה אחד מששים, אלו הן: אש דבש ושבת ושינה וחלום. אש, אחד מששים לגיהנם. דבש, אחד מששים למן. שבת, אחד מששים לעולם הבא. שינה, אחד מששים למיתה. חלום, אחד מששים לנבואה". (שם נז:). "שמואל כי הוה חזי חלמא בישא אמר חלומות שוא ידברו (זכריה י, ב), כי הוה חזי חלמא טבא אמר וכי החלומות שוא ידברו והכתיב (במדבר יב, ו) בחלום אדבר בו? רבא רמי כתיב בחלום אדבר בו וכתיב וחלומות שוא ידברו, לא קשיא כאן ע"י מלאך כאן ע"י שד", (שם נה.). בדרך כלל, רוב החלומות הם חששות ותקוות היום יומיות של  בני אדם. "אלא אמר ר' יוחנן משום ר' שמעון בן יוחי כשם שאי אפשר לבר בלא תבן כך אי אפשר לחלום בלא דברים בטלים", (שם).
בהמשך דורשת הגמרא, עניין שכל החלומות הולכים אחר הפה - "א"ר ביזנא בר זבדא א"ר עקיבא א"ר פנדא א"ר נחום א"ר בירים משום זקן אחד ומנו ר' בנאה עשרים וארבעה פותרי חלומות היו בירושלים פעם אחת חלמתי חלום והלכתי אצל כולם ומה שפתר לי זה לא פתר לי זה וכולם נתקיימו בי", (שם נה:). יסוד הדברים יש חלומות שמתגשמים, וכן אפשר לפשר אותו חלום בכמה דרכים. זה תלוי איך הפרשן פותר את החידות, על פיו יכול החלום להתגשם או לטוב או לרע. אחרי זה סיפור של, "בר הדיא מפשר חלמי הוה מאן דיהיב ליה אגרא מפשר ליה למעליותא ומאן דלא יהיב ליה אגרא מפשר ליה לגריעותא. אביי ורבא חזו חלמא. אביי יהיב ליה זוזא ורבא לא יהיב ליה". אביי קבל פתרון טוב ורבא קבל פתרון רע.זה מסביר את פשר החלומות, ההשתנות שלהם, ואת ההשפעה שיש להם על חייו של אדם.
המקובלים אומרים שהשכל מחולק בין שכל גלוי ושכל נעלם. זה עושה גשר בין עולם הגשמי ועולם הרוחני. חלומות מדברות בלשון השכל נעלם. זה מופיע לפי סתם הבנה כמו חידות ודמיונות. בדרך כלל זה תקוות, רצונות ופחדים שיגרתיות. בפעמים אחרות הם חושפים לאדם היבטים של עצמו, אחרים, או מצבים שהוא לא היה מודע. עתים נדירות ביותר יש לשמע את קול השם. לפעמים המסר ברור ופעמים אחרות צריך עזרה לפתור חידה קשה.
הלקח חלומותינו חשובים. הגמרא מונה חלומות כאחד מששת הדברים שהם סימן טוב לריפוי מביאה את הפסוק, "וְתַחֲלִימֵנִי וְהַחֲיֵנִי”, (ישעיהו נא יד). לפעמים אדם צריך תקוות ומטרות להצליח בחיים. בנוסף צריכים חברים ומדריכים אבל גם צריך להיות זהיר לגבי מי להתוודות בפניו. ופעם בהרבה זמן יש לשמע את קול השם אשר יורה בדרכי החיים.



לע"נ  הסבא אהרן בן יוסף ז"ל נלב"ע כז טבת תשכ"ו
העלון ניתן לקבל בדואר אלקטרוני  וגם באתר  http://dyschreiber.blogspot.com




YouTube                https://youtu.be/e3_pBi0TQxM


No comments:

Post a Comment