המשנה
בפרקי אבות (ו ט) מספר את סיפורו של הרבי יוסי בן קסמא. במהלך מסעותיו איש עשיר הציע לו זהב, כסף ואבנים יקרות, אם הוא
יעבור לעירו. רבי יוסי
הסביר בגאווה שהוא גר בעיירה של רבנים וסופרים והוא לא מתגורר במקום שאין תורה אף
לכל הכסף שבעולם. לאחר מכן
הוא ציטט את ספר תהילים (השווה
קיט עב) שעדיף לו קרבתו של הקדוש ברוך הוא, יותר ממיליון דולרים. לא רק זה, הוא הוסיף,
כאשר אדם נפטר הדברים היחידים שהוא לוקח הם תורה ומעשים טובים. לאחר שהוא דרש על פסוק במשלי (ו כב):
"בהתהלכך
תנחה אתך" – בעולם
הזה;
"בשכבך
תשמור עליך" – בקבר;
"והקיצות
היא תשיחך" – לעולם
הבא.
זה משנה
דומה לאחת שמקודם (אבות ו ז) שמשבחת את התורה ביתרונות שלה הן בעולם הזה והעולם הבא. ברכות גשמיות רבות שלה כוללות חיים בריאים ארוכים מלאים בעושר, כבוד, ושלום. כמו כן התפארת ישראל אומר ששני העולמות הם קנו רק ע"י התורה.

יש מחלות
שבאות ממקום רע. לכן
להיות במקום טוב יכול להביא בריאות טובה. כמו כן
אדם יכול לקבל מחלה משום שהוא טיפש או קל דעת. אחרות יכולות להיגרם על ידי צער, יהירות, וכעס. צרות
באות ממקומות רעים או מאנשים רעים. תאונות
חלקם תוצאה של נקודת מבט מוסרית. יש
להמשיך עוד ועוד על זה. מובא
במחזור ויטרי על הפסוק הנ"ל שהתורה
תשמור עליך "להגן
להציל".
הרעיון
שהתורה שומרת אדם בקבר דומה לעניין "חיבוט
הקבר". הרעיון
הוא שאדם במהלך חייו צריך להיפטרמ מידות רעות שטבועות בו ולרכוש מידות טובות. רעיון זה יכול להיות מיושם גם באמונות ודעות. אמונה ואופי הם תוצר של מה שהאדם נולד איתו, התנסויות שלהם, והכי
חשוב הבחירה חופשית. יש חמש
דרגות של נשמה באדם. הגבוהה
ביותר יחידה, פירוש
יחידות. דרגה שניה זה חיה כלומר חיים. השלישי הוא נשמה שהיא פחות או יותר המנטליות. הרביעי הוא רוח שהוא בעצם הרגשות. החמישי הוא נפש שהוא בעצם הרצונות הפיזיים של אדם. אלה נשמרים ומוגנים על ידי התורה והמעשים הטובים שנמצאים בהם.
הנושא
הבא הוא על התעוררות משמעות בעולם הבא. בקשר לתורה שהאיש קנה המשנה משתמשת במונח "שיח", אך
השימוש בו "תְשִׂיחֶךָ" משאיל את עצמו, אולי
במכוון, לפרשנויות שונות. מחזור ויטרי מעיר ש"תדבר
בשבילך" לכאורה הכוונה סניגור. הערות מדרש שמואל "תשיחך –
כלומר שהיא תלמדך ותתגלה אליך בכל סודותיה כאלו משיחה אותך". משמע התורה תלמד אותו. מדקדוק
מדויק יש להבין "שיחה
העתיד שלך" כלומר, כאשר אדם
נמצא בגן העדן שהוא ידבר על מה שהוא יודע על האמיתות הגבוהה ביותר ואיך הוא יישם
אותן בחייו, כמו
שכתוב בגמרא ברכות יז., "העולם
הבא אין בו לא אכילה ולא שתיה ולא פריה ורביה ולא משא ומתן ולא קנאה ולא שנאה ולא
תחרות, אלא צדיקים יושבין ועטרותיהם בראשיהם
ונהנים מזיו השכינה".
לע"נ בן דוד
שמואל בן נח ז"ל נלב"ע טו באב תשס"ט
ניתן בדואר אלקטרוני וגם באתר http://dyschreiber.blogspot.co.il
Blogger English http://dyschreiber.blogspot.com/2015/08/reeh-ethics-of-our-fathers-chapter-6-it.html
Blogger Hebrew http://dyschreiber.blogspot.com/2015/08/136.html
YouTube http://youtu.be/3-MWHxwKsJM
No comments:
Post a Comment