Wednesday, April 8, 2015

פסח: מופלא, נורא, ומדהים # 118

ביום השביעי של יציאת מצרים הקדוש ברוך הוא אומר למשה להתנהג כאילו האומה מבולבלת ומשוטטת ללא מטרה ולאחר מכן תחנה על חופו של ים סוף. כתוצאה מכך פרעה יחשוב שהוא יכול להביא את ישראל חזרה לעבדות וירדוף אחריהם. כאשר הקב"ה הורס אותם זה יהיה א געוואלדיקע כבוד ומצרים ידע כי ה' הוא אדון העולם.

כאשר מצרים כולאת ישראל על החוף הקדוש ברוך הוא אומר למשה רבנו, לנופף המטה שלו אחרי שים סוף מתחלק. יש קירות לימין ולשמאל עם שביל יבש ביניהם. ישראל אז צועד לצד השני. כאשר מצרים רודפים אחריהם, הקדוש ברוך הוא, אומר למשה רבינו, לנופף בשרביטו והים חוזר למצב הרגיל שלו והאויב טבע לגמרי.

הפירושים לייפות את הנס. פירוש רש"י: י"ב קרעים לי"ב שבטים. מדרש תנחומא: וְקָפְאוּ הַמַּיִם וְנַעֲשׂוּ כִּכְלִי זְכוּכִית . . . וְיָצְאוּ לָהֶם כַּדֵּי מַיִם מְתוּקִין מִתּוֹךְ מְלוּחִין.

קריעת הים היא אולי הנס הגדול ביותר שבוצע לעם ישראל. אם נקבל שהתרחש כפי שמתואר בחומש, זה הוכחה דרמטית שיש כוח מעל הטבע. זוהי גרסה של הניתוח בספר הכוזרי שהטיעונים (שעדיין נשמעים היום) אם היקום הוא נצחי או היה יוצר חיצוני מאוזנים. אולם העובדה שיש ליהודים מסורת של יוצר תוספת איזון לצד זה.

מצרים נענשו בגלל שהם היו רעים. עם זאת, ישראל לא נשמרו בגלל צדקתם הגדולה באותו הזמן; אלא בגלל שהם היו מוכנים לקבל על עצמם את המשימה של הצגת החוק משמים לאנושות. אעפ"כ הרעיון שיש גמול למי שעושים טוב ועונש למי שעושים רע.

יש גם את הרעיון שניתן להשיג את הנסים הגדולים והכוח האדיר של השמים על ידי משהו קל כמו לנופף בשרביט. השליטה המוחלטת על הטבע, הפוך הגדול בהון, והחסד עם צדק, שמוצג על ידי קריעת הים, מפליא, מבלבל, ומדהים את המוח. זה משאיר את אדם המום עם התגובה היחידה שהיא שתיקה.

דוד המלך מתמודד עם הרעיון של הנוכחות בכל המקום וכל-יכול של הקב"ה בתהילים קלט. הוא מתאר כיצד היה לאלוקים ידע מושלם עליו מהרגע שהוא נוצר. הקב"ה  נמצא בגבהים של השמים ומעמקי הגיהנום. הוא במצולות הים והחשכה לו היא כמו אור. ידע זה, אמנם, הוא העריך כבלתי נתפס מדי להבנה עבור האדם.

אעפ"כ דרך המושגים האלה אנחנו מקבלים הצצה אל ימות המשיח. אנחנו יכולים להאמין לגמרא (שבת ל.) שיגיע הזמן שבו כיכרות לחם ובגדים שלמים תצמחנה מארץ ישראל. הנבואות שהזאב עם כבש ישכון, ילד ישחק עם צפע, והאריה תאכל קש, אולי נראית להיות לכל היותר משלים. עם זאת אנו יכולים להתחיל לחשוב על עולם שבו היהודים יהיו פנויים בתורה וחכמתה ולא יהיה להם נוגש ומבטל.

 ובאותו הזמן לא יהיה שם לא רעב ולא מלחמה. ולא קנאה ותחרות. שהטובה תהיה מושפעת הרבה. וכל המעדנים מצויין כעפר. ולא יהיה עסק כל העולם אלא לדעת את ה' בלבד. ולפיכך יהיו ישראל חכמים גדולים ויודעים דברים הסתומים וישיגו דעת בוראם כפי כח האדם. שנאמר "כי מלאה הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים", (ישעיה יא ט), כמו שכתוב ברמב"ם (מלחים ומלחמותיהם פרק יב).




לע"נ האמא מלכה  בת חיים ז"ל נלב"ע טז ניסן תשנ"ח
וגם בדואר אלקטרוני    ניתן באתר   http://dyschreiber.blogspot.co.il




No comments:

Post a Comment