Wednesday, February 11, 2015

שקלים / משפטים: ציבור גאווה #110

פרשת שקלים הראשונה מארבעת הפרשיות. קוראים אותה בשבת מברכים אדר, והיא מסמנת את הזמן שמתחילים לחשוב על פסח. המקור שלה המשנה הראשון במסכת שקלים  שקובע ביום הראשון של אדר מגייסים כסף לתיקון כבישים, מתקנים מבנים ציבוריים אחרים, ולעסוק בניקיון כללי. הרעיון הוא שיהיו הרבה שנוסעים לירושלים לשם החג וזה הזמן להתחיל בהכנות.

בפורים ההלכה היא לתרום שלוש מטבעות מחצית שקל. יש שאומרים שזה קיום מצוות דאורייתא לתרום מחצית שקל בכל שנה. אבל הרמב"ם פסק שהחיוב רק כאשר הבית המקדש עומד. המנהג הפופולרי הוא לתרום שלושה מטבעות, רצוי כסף, שהם מחצית המטבע הרשמי. בישראל רבים נותנים שלושה מטבעות של חצי שקל כל אחד לקופת צדקה. משום השקל שבימי קדם היה כסף, יש מנהג פופולרי שיהיה קערת גיוס כספים לארגון צדקה עם שלושה חצאי שקלים. אז אדם ישים שקל וחצי לקערה ויוציא את חצי השקל כפריטה, ואז ישים את שלושת המטבעות אלה חזרה לתוך הקערה כתרומה.

המפטיר לפרשת שקלים בשמות ל יא - טז. בו הקדוש ברוך הוא אומר למשה רבינו איך לקחת מפקד של עם ישראל. ספירה ישירה אסורה; אלא כל איש מעל עשרים צריך לתת מחצית שקל לבית המקדש. חישוב פשוט המבוסס על הסך יניב מספר האוכלוסייה. זה נקרא לעתים קרובות פדיון וחושב שהחומש הוא כתזכורת לפני ה' לכפר על נפשותיהם. עוד קטע חלק מההוראות כיצד לבנות את בית המקדש.

בספר נחמיה היהודים חוזרים לארץ הקודש מגלות בבל מבטיחים לעשות תרומה שנתית לשלם עבור קורבנות הקהילה ואת כל העבודה של בית המקדש (ראה נחמיה י לד - לה). מוקדם יותר בימיו של המלך יהוידע, הכסף מהמפקד משמש לבצע תיקונים לבניין בית המקדש.

נראה שהעניין של המפקד מרמז שזה הזמן לקחת חשבון נפש. יש תקווה שדברים השתפרו אך לא בהכרח כך. לדוגמא במפקד הראשון של עם ישראל סה"כ היה 603,550 (במדבר ב ל). במפקד השני סה"כ היה 601,730, ירידה בסכום 1,820, זה לא טוב. אפשר היה לקוות כי מספר היהודים יגדל תחת משה רבינו. לעומת זה, גם אם האוכלוסייה עולה זה יכול להזמין קנאה עם אלה אומרים איזה זכות גרמה רווח זה.

מחצית השקל היא כופר, כי זה שואל מה עשית עם הכסף שלך. ובהרחבה גם שואל מה עשינו עם חיינו. הרעיון של תיקון הכבישים כדי שאנשים יוכלו להגיע לירושלים כדי לחגוג את חג הפסח רומז שאנחנו צריכים להיות מעורבים בדברים לטובת הציבור המסייעים לאדם לעלות. זה יכול להיות דברים יומיומיים כמו תיקון מקוואות, שדות הגיזום שהפכו לפרא, או נוטים לבניין בית המקדש וחצירו. בכל הדברים הללו צריכים להיות כמו הקורבנות, שהם מעשים שמחים של מסירות. האידאל הגבוה ביותר הוא ללמוד תורה ולחיות על פי הוראותיה. כמו מחצית השקל שהוא מטבע צנוע המופעים של אמונה שלנו צריכים להיות צנועים גם כן.

  

לע"נ, ה סבתא ,טויבע בת יואל לייב ז"ל נלב"ע כה שבט תשכ"ג
וגם בדואר אלקטרוני    ניתן באתר  http://dyschreiber.blogspot.co.il







YouTube                http://youtu.be/3xGkoa4VZ5Y

No comments:

Post a Comment