מגילת אסתר מספרת כי המלך אחשוורוש הורה לכל עבדיו שהיו בשער
הארמון להשתחוות ולהשתטח להמן, ראש הממשלה
שמונה לאחרונה. הדבר מתבצע, אולי בהתלהבות, אבל מרדכי מסרב לציית במופגן. כשהוא נשאל על כך, הוא אומר להם שבתור יהודי אסור לו להיכנע לעבודת
אלילים. כאשר המצב ממשיך, שריו של המלך אומרים להמן מה שקורה, כדי לראות אם דבריו של מרדכי ינצחו. כאשר המן רואה שמרדכי לא נכנע או כופף עצמו אליו, הוא מתמלא בזעם ומחליט לא רק להרוג מרדכי אלא להרוג
את כל היהודים גם כן. זהו ראשיתו
של הסיפור של פורים.
בתרגום שני מובא סיפור קצת יותר מורכב. מסופר שם שמרדכי היה איש חצר פרסית ובניגוד לאחרים
הוא נשמט מלהשתחוות לפני המן. המן, שלא רצה להופיע כמבולבל, עשה עצמו שקבל ההצדעה. לכן הוא הסתובב והתקדם לעבר מרדכי ואמר, "ושלום עליך", כאילו בתשובה לברכתו של מרדכי. מרדכי אמר מיד לאחר מכן אליו, "אין שלום, אומר ה 'לרשעים" (ישעיה. מח כב), תשובה
שבמיוחד עוררה את כעסו של המן (מדרש אבא
גוריון). אנשי החצר אז שאלו את מרדכי מדוע הוא
סרב להשתחוות לפני המן, כמו יעקב, האב הקדמון של מרדכי, שהתכופף לפני עשיו, האב הקדמון של המן (בראשית לג ג). מרדכי השיב
כי זה התרחש לפני שנולד בנימין, שממנו הוא (מרדכי) נולד, (תרגום שני
לאסתר ג ג).
תרגום שני גם מעיר כי המן לבש אליל אולי כשרשרת או כנזר על מצחו. רש"י מסביר כי
עשה עצמו אלוה. במקרה של יעקב שקידם את עשו היה תצוגה
של כבוד והתרפסות. ישנן עוד דוגמאות בתנ"ך. יצחק מברך את הבן הבכור ואמר כי אחיו צריך להשתחוות
לו. יוסף חולם שמשפחתו להשתחוות לו, וכאשר הוא משנה למלך מצרים, האחים בעצם השתחוו לו.
לא להשתחוות לעבודת הזרה היא אחת מן התרי"ג מצוות. הרמב"ם מסביר כי
יש ארבעה שירותים בסיסיים של הקדוש ברוך הוא. והם השתחוואה, נסוך יין, קטורת, ושחיטה. עהושה אחת מאלה
כדי לבטא את הרעיון שיש כוח למעלה מן הטבע חוץ מה' עובר על איסור ע"ז.
פטישיזם ופולחניות הם סוגים של עבודת אלילים. זה כולל האדרה מוגזמת של מנהיג שיכול לקבל צורה של
חנופה תמידית לאדם. ביטוי אפילו יותר גרוע הוא השפלה עצמית
ו"זחילה”. אלה הדברים שהמן רצה ואלה הדברים שמרדכי שנא. כתוצאה מכך ההשתטחות להמן הייתה שונה מהשתטחות יעקב
לעשו.
הטבע של עמלק לרדוף אחרי פולחן וטבעם של היהודים לבקש לעקור
אותו. יש ממד נוסף כאשר עבודת האלילים באה
במגע עם יהודים. עבודת אלילים רוצה במיוחד שהתורה תהיה
כפופה אליה ולבצע את המעשים הגרועים ביותר של השפלה עצמית עד שהוא הופך לאובססיה. זה מה שקרה להמן. הוא יכול להיות שמח ועליז בלב, אבל כאשר הוא נתקל במרדכי ומרדכי לא קם ולא זע בכלל, יומו של המן היה הרוס. העושר, הכבוד, והכוח שלו לא שווים כלום בכל פעם שהוא רואה את
מרדכי היהודי, יושב בשער המלך . עמוק בפנים הוא יודע שכל זמן שיש יהודים יהיו
יהודים כמו מרדכי, לכן הוא יוצא במלחמה נגד כולם.
עובדי אלילים מעריכים את גדולתם לפי איך שאחרים נמוכים בהשוואה
אליהם. מנגד, גדולה יהודית הינה בהעלאת אדם אחר והוא לא מודאג
שגדולתו של האחר עשויה להיות ביום מן הימים גדולה משלו. ביהדות רצונות כבוד האדם וערכו של אדם מוערכת על פי
החכמה שלו, מעשים טובים, וקרבה לקב"ה.
לע"נ הדוד משה
יוסף בו אהרן ז"ל נלב"ע כט שבט תשל"ג
Blogger Hebrew http://dyschreiber.blogspot.com/2015/02/111.html
YouTube
http://youtu.be/hROq1gyQg7g
No comments:
Post a Comment