בהפטרה
שנקראת בחג החנוכה, זכריה
הנביא נותן חזון על המנורה. היא
מתוארת כמנורה עם שבעה קנים. לכל קנה
נר עליו יש כוס, שמן זית, ופתיל. שמן
מסופק לכל כוס באמצעות צינור מאחת משתי קערות גדולות שהם מימין ומשמאל למנורה. ליד כל קערה יש עץ זית שממלא אותו כל הזמן.
לפני זה
הוא רואה בחזון את הכהן הגדול יהושע אשר נאמר לו להחליף את בגדיו המטונפים וללבוש
בגדים נקיים ויפים. לאחר מכן
הוא מיהר ללכת בדרכיו של הקב"ה. אם הוא עושה ככה הקב"ה ישלח
את משרתו ששמו צמח (פירוש
לנבוט, לגדול). גם הקב"ה מציב
לפניו אבן שיש לו שבע "עיניים". הנבואה עוסקת בעיקר בענין הגאולה ומסכמת באומרה, "לא בחיל ולא בכח כי אם ברוחי אמר ה' צבאות", (זכריה ו
ד).
הקשר
הברור בין ההפטרה והחנוכה הוא המנורה. חנוכייה, שמן זית, ואור
כולם סימנים של חכמה וחינוך. החנוכה
והמנורה משויכות לתורה שבעל פה בניגוד לתורה שבכתב שמסומלת על ידי הארון בבית
המקדש המכיל את שני לוחות הברית שעליו עשרת הדיברות חקוקים. תורה שבכתב היא בעצם ידיעה שיש לנו שהתקבלה מהקדוש ברוך הוא. התורה שבעל פה היא בעצם ידיעה שהיהודים כעם רכשו בכוחות עצמם.
הלקח של
החזון של המנורה הוא שלאורך זמן אנחנו צוברים חוכמה וזה בפני עצמו יביא את הגאולה. זהו הרעיון של משרתו של הקב"ה, "צמח" . הזיתים
הולכים לגדול ולהיות שמן ולאחר מכן יאיר אור. כאשר יהיה מספיק אור הגאולה תבא.
ישנן שתי
דרכים עקרוניות להבין את הרעיון של האבן עם שבע עיניים. העין היא משל של התנ"ך להיבט
מסוים. לכן יש לאבן שלפני הכהן הגדול שבעה היבטים. שבעה הוא לעתים קרובות ביטוי לאיזה מספר גדול. פירוש שדרך הריבוי של דעת תורה, החטא
יוסר ויבוא שלום במקומו.
"שבעה" יכולים להיות גם משמעויות ספציפיות לדוגמא שהקב"ה ברא את העולם בשישה ימים ונח ביום השביעי. רד"ק מביא
דרשה של ספר היצירה של שלושה זוגות זה נגד זה, ומרכז המאחד את כולם. כמו כן ה' מאחד את הכוחות המנוגדים ביקום. זה מרמז
שיש שיעורים ספציפיים שצריך ללמוד.
חנוכה
היא לזכר נצחון צבאי. ניתן
להבין לא נכון את המסר, ולהאמין
שהנצחון הולך תמיד למי שחזק יותר. אנו
חוגגים את הנס הגלוי שהכמות של יום אחד של שמן הספיקה לשמונה ימים. אנחנו גם מחשיבים את הנצחון הצבאי כנס אם כי כקצת נסתר. הסיבה לכך הוא שהנצחון הגיע לחלשים ומעטים ולא לגיבורים ורבים.
כמו כן, אנו מזכירים במפורש את הגורמים שנחשבים בדרך כלל כלא רלוונטיים לכוח
צבאי כמו הטמא נמסר ביד הטהור, הרשע ביד
הצדיק, וזדים ביד עוסקי תורתך, כאילו אלו באמת עשו את ההבדל. עם זאת, המסר של הנביא הוא כי אלו הם
סיבות אמיתיות שבגללם היהודים ניצחו. בנוסף
אנחנו לא נבנה את בית המקדש וננצח במלחמה שתסיים את כל המלחמות בחיל או בכוח. אלא אנחנו ננצח כי למדנו את התורה וחיינו על פי הפקודות שלה.
לע"נ, הסבא ,אהרן
בן יוסף ז"ל נלב"ע כז טבת תשכ"ו
Acknowledgements to websites: תורת אמת, וויקיטקסטdictionary.reference.com/,
http://hebrewbooks.org/,
וגם בדואר אלקטרוני ניתן
באתר http://dyschreiber.blogspot.co.il
Blogger English
http://dyschreiber.blogspot.com/2014/12/message-of-menorah.html
Blogger Hebrew http://dyschreiber.blogspot.com/2014/12/103.html
YouTube
http://youtu.be/jvNddFIp7GQ
No comments:
Post a Comment