Tuesday, November 25, 2014

מעשה בראשית # 100

כ"ה כסלו תחילת ח' ימי חנוכה. ימים אלו מנציחים שני אירועים הקשורים זה בזה. אחד מהם הוא הנצחון הצבאי של תרבות יהודית על תרבות יוונית. האירוע השני, שאולי חשוב יותר, הוא ההתרחשות של נס גלוי שכמות של שמן זית שהספיקה ליום אחד להדלקת המנורה בבית המקדש נמשכה שמונה ימים מלאים.

למעשה מעט מאוד יוונים היו מעורבים. היריבים העיקריים היו מלך אנטיוכוס השלישי של סוריה רבתי והיהודים המתייוונים. אנטיוכוס היה צאצא מאחד מהגנרלים של אלכסנדר מוקדון. בתחילה המתיוונים היו מוצלחים והצליחו לכבוש את בית המקדש. מפני שתיעבו את דיני הטהרה, הם הקפידו לטמאות את השמן ששימש להדליק את המנורה.

היהודים הדתיים בשם הצבא שלהם נקראו המכבים ומנהיגם נקרא יהודה מכבי. יש למילה משמעויות שונות וביניהם "קורנס (פטיש)" כי בכוונתם הייתה לנפץ את אויביהם. בסופו של דבר ניצחו ותפסו את בית המקדש. כשנכנסו לבית המקדש הם רצו להדליק את המנורה, אך כל שמן הזית הטהור היה טמא פרט לפך אחד שהייתה עליו החותמת של הכהן הגדול. הכמות הספיקה ליום אחד, בזמן שלייצר שמן טהור היה לוקח שמונה ימים.

למרות זאת הם החליטו להדליק אותו. יש אומרים שהם חילקו אותו מראש לשמונה חלקים, ויש אומרים שהם פשוט הדליקו אותו כפי שהיה. בכל מקרה כמות השמן של יום אחד, הדליקה את המנורה במשך שמונה ימים. זה נחשב כנס גלוי. חג הוכרז והוא נכתב ב" מגילה תענית ", כלומר, הוא היה בין הימים הטובים האחרים שבו צום והספד אסורים.

הם קראו לחג 'חנוכה' שבו יש כמה פירושים. פירוש המילה חנוכה משום שביום ההוא בית המקדש נחנך שוב. פירוש נוסף הוא חנו בכ"ה, כלומר הם " עשו מחנה ב -25". הרמז הוא שתאריך הפסקת מעשי האיבה היה בכ"ה בכסלו. עוד פירוש הוא מלשון חינוך כי הדלקת המנורה היא סמל של חכמה.

הנס של החנוכה היה הנס האחרון שנראה בכל העולם. זה ראוי לציון כי עד למועד החנוכה העולם היה רגיל לנביאים ונסים גלויים. על ידי משה רבנו ראינו את קריעת ים סוף. אדם הראשון היה נביא. לא היה לו אב ואם אז הוא הבין את נס בריאת העולם. הקב"ה הקשיב לתפילתו של אליהו הנביא בהר כרמל ולפני כל העם שלח אש משמים כדי לשרוף את הקרבן על המזבח אע"פ שהעץ היה ספוג במים.

אפשר לדבר על הבעל שם טוב, הבבא סאלי, ואפילו ניסים שאנו חווים באופן אישי, אבל הם לא היו עדים לכולם. הנס של נרות החנוכה כן היה.  בזמן החנוכה זיכרון הניסים נחלש מעט ואנשים די הפכו  להיות כמו שהם היום. כתוצאה מכך אנו יותר בקלות יכולים להתייחס אליהם ודרכם מתייחסים לנס החנוכה. דברים כמו קריעת הירדן ע"י יהושע שדרכו בני ישראל עברו ביבשה הפכו לאגדה שאנו מאמינים.

הנס של חנוכה, אם כי, מחזק את אמונתנו בנסים של ימי קדם, אבל הסיפור הוא יותר עמוק מזה. חוכמה יוונית היא מעשה בראשית של היום, כלומר לבחון כל דבר רק במדדים של טבע ויצירה ולהתעלם מיש מאין, להכחיש, או לטעון שהעולם נוצר לפני מיליארדי שנים. בעיון העולם היהדות מחפשת את יד ה' מההתחלה ומשתמשת בשישה ימי הבריאה כדגם הראשוני שלה. בשני המקרים מדוברים בתהליך של ניסוי וטעייה שעדיין לא הגיעו לסיומו.

חנוכה מגיע לזה גם כן. זה החג החדש ביותר מהחגים היהודיים, ועם זאת, מתרחש בעת העתיקה ביותר של חגים של בני אדם. אומרת הגמ' (עבודה זרה ח.): ת"ר לפי שראה אדם הראשון יום שמתמעט והולך אמר אוי לי שמא בשביל שסרחתי עולם חשוך בעדי וחוזר לתוהו ובוהו וזו היא מיתה שנקנסה עלי מן השמים עמד וישב ח' ימים בתענית [ובתפלה] כיון שראה תקופת טבת וראה יום שמאריך והולך אמר מנהגו של עולם הוא הלך ועשה שמונה ימים טובים לשנה האחרת עשאן לאלו ולאלו ימים טובים הוא קבעם לשם שמים, עכ"ל. לכן בחנוכה אנו יכולים לא רק לראות ימים מזמן התנ"ך אלא יכולים לקבל הצצה מגן העדן גם כן.




לע"נ, ההדוד של האמא ,שמואל בן יואל לייב ז"ל נלב"ע ר"ח כסלו תשמ"ד
Acknowledgements to websites: תורת אמת, וויקיטקסטdictionary.reference.com/, http://hebrewbooks.org/,

וגם בדואר אלקטרוני    ניתן באתר  http://dyschreiber.blogspot.co.il




No comments:

Post a Comment