הפטרה לפרשת נח מישעיה נד א – נה ה. יש לה ב' חלקים. רישא ישראל מדומה
לאישה עקרה, סיפא קרא לה עניה סערה לא נחמה. שניהם חטאו, נענשו, חזרו בתשובה נמחלו.
ברווח בינם נאמר להן שה קצף ועזיבה כמו מי נח שאחרי כך היה הבטחה שלעולם
הקב"ה לא כועס או מתנקם כזה. זהו
הקשר בין ההפטרה ובין פרשה בלשון ובנושא.
העקרה כמו הדור המבול אשר אין להן תולדות. עניה סערה זה ה נעלב כמו
נח. הברכה שלא יהיה עוד שממה כמו המבול באה אחר נח הביא קרבן מבהמות טהרות לה'.
העניין, שנח ובניו אחריו מתדבקים לטהרה ומאוסים שחיתות של העולם שנהרס. זה הריח
ניחוח לה' שגרם ההבטחה שלא הביא עוד מבול ואות היפה הקשת.
מוקד ההפטרה התקופה של תהו ובהו וגלות בין חורבן בית המקדש ובניית בית
המקדש חדש. זה מה שבהשוואה למימיו של נח.מימיו של נח היו תקופה של טיהור בין חורבן
עולם ישן מושחת ותחילתו של עולם חדש יהיה טוב יותר.ניצולי שניהם הצדיקים של הדור שממנו
העולם החדש מתפשט.
בקשר הניצולים במיוחד הצדיקים, הם כמו הפתגם
בש"ס ירושלמי שלושה מוחלים על כל עונותיו: הגר, חכם שנתמנה, וחתן (ביכורים ג
ג) . הסיבה שהם נמצאים בסביבה חדשה לגמרי. אפשר שצדיק מעורב בדברים רעים רק זה
תרבות חברתי. ברגע שהוא נטש את החברה הוא נחשב נקי מחטא. אעפ"כ
אולי צריך מאמץ לעזוב מדרכי אמורי. זוהי
המשמעות של הגלות ו150 ימים שהמים התגברו על הארץ במבול.
ההתקדמות הבא אברהם אבינו. הוא פרש מהמרדנות והרע של דור הפלגה.
הקב"ה עשה עוד התקדמות אתו ואמר עזב בעד מארצך וממולדתך ומבית אביך ונוסע
לארץ הקודש. העניין אם אברהם יביא כוחותיו לפועל נאלץ לפנות פנימה וזה אפשר רק
במקום מסוגל לזה. כמו כן גירשת ישמעאל כי אי אפשר שיצחק מתבגר נכון תחת השפעה אח
שהוא פרא אדם.
פרשת נח לקריאה בחודש חשוון; המבול התרחש בחודש חשוון; ושלמת המלך סיימה
את בית המקדש הראשון בחודש חשוון. חֶשְׁוָן רמז חשבון. משמע חשון מסוגל לעשות
חשבון נפש. הוא אחר יותר מחודש שכולל ימי נוראים, סוכות, סליחות, שופר, ותהלים. ייחודי
שאין בו חגים. אחרי עשיית כל המצות האלו יש לשאול מה למדנו? בפרט מה לעזוב מעולם ישן
מת מושחת ואיך לבנות בית המקדש האישי שלו לה'.
לע"נ, ה סבתא ,סימע בת אליעזר ז"ל
נלב"ע יט חשון תשל"א,
Acknowledgements to websites: תורת אמת, וויקיטקסטdictionary.reference.com/, http://hebrewbooks.org/,
וגם בדואר אלקטרוני ניתן באתר http://dyschreiber.blogspot.co.il
Blogger Hebrew http://dyschreiber.blogspot.com/2014/10/94.html
No comments:
Post a Comment