יום ז' של סוכות נקרא הושענה רבא פירוש הישועה הגדולה. הוא בסוף עונת
תשובה שהגיעה לשיא ביום הכיפורים. גם הוא תחילת חורף ונחשב זמן העולם נדון בגשם.
הוא שמח. יש רמזים בתנ"ך אבל והאזכור המפורש הראשון הוא במשנה סוכה ד ה.
ערבות שותה הרבה מים לכן סניפים שלהם הובא לבית המקדש וזוקפין אותן בצדי
המזבח. תקע השופר ועשה ז' הקפות ומר, "אנא ה' הושיעה נא, אנא ה' הצליחה נא",
ואולי, "אני והו הושיעה נא".
שני פזמונים אלה נשמרים והרחבנו היום בתפילה להושענא רבה. שבעה פיוטים
נאמרו, אחרי כך מוכה אגודת חמישה ענפי ערבה על הרצפה. מקורו לא בגמרה ולא ידוע
כלל. קשה להסביר אותו כי מכות כנראה נגד רוח דת. אעפ"כ הפופולריות שלו לא מוטל
בספק.
טעם המצוי בעין ויקרא רבה ל יב. כנגד ד' מינים ד' מיני יהודים:
לאתרוג טעם וריח כנגד יהודי עם תורה ומצות, תמר רק טעם כנגד רק תורה, הדסים רק ריח
כנגד ג"ח ולא חכמה, אין לערבות טעם או ריח זה יהודי בלי תורה או ג"ח;
כדאי לו לקבל מכות.
שישה פיוטים הראשונים הם תחנונים לטובה וישועה מן השמים וגם מזכיר מים.
כולם בצורת א"ב או תשר"ק. הנושא ישועות. מוסיפים אריכות וגבורה.
פיוט א: אֲנִי וָהוֹ הוֹשִיעָה נָּא. עניין ישועה ע"י כבוד דת
דווקא מוציא חן בעיני ה', חכמה, צדקות, וירושלים. דוגמאות: "תַּצִּיבֵנוּ כְּעֵץ
עַל פַּלְגֵי מַיִם שְׁתוּלָה" ו" תְּנַהֲלֵנוּ עַל מֵי מְנוּחוֹת סֶלָה".
פיוט ב: אָנָּא הוֹשִׁיעָה נָּא
נושא: גאלת העם דווקא האנשים הפשוטים
שנמשלים לנטע ה'.
דוגמאות: בְּעַרְבֵי נַחַל לְשַׁעְשְׁעָךְ
פיוט ג: אָנָּא אֵל נָא הוֹשַׁע נָא וְהוֹשִׁיעָה
נָּא
נושא: אל תעזוב לנו כי להפחות אנחנו
עושים מתות נסך מים.
דוגמאות: "אֵל נָּא תָּעִינוּ כְּשֶׂה
אוֹבֵד. שְׁמֵנוּ מִסִּפְרְךָ אַל תְּאַבֵּד", "צֹאנְךָ וְצֹאן מַרְעִיתֶךָ.
פְּעוּלָתֶךָ וְרַעְיָתֶךָ", "לִמְנַסְּכֵי לְךָ מַיִם. כְּמִמַּעַיְנֵי
הַיְּשׁוּעָה יִשְׁאֲבוּן מַיִם"
פיוט ד: לִמְנַסְּכֵי לְךָ מַיִם. כְּמִמַּעַיְנֵי
הַיְּשׁוּעָה יִשְׁאֲבוּן מַיִם
עניינו: ב480 מילותיו היא הארוכות ביותר
והמשוכלל ביותר של הפיוטים. יש לו כ"ב ביתים בצורת אתב"ש. שתי השורות הראשונות
הן צמד מתחרזות והשורה השלישית מסתיימת במילת המים. יש לו הרבה רמזים לתנ"ך.
נושא: זכויות של עם ישראל
דוגמאות: "לְמַעַן חֵיךְ מְכַרְכֵּר
בְּשִׁיר. הַמְלַמֵּד תּוֹרָה בְּכָל כְּלֵי שִׁיר. מְנַסֵּךְ לְפָנָיו כְּתָאַב שְׁתוֹת
מַיִם", "לְמַעַן וְשֵׁרֵת בֶּאֱמֶת לְרַבּוֹ. פִּי שְׁנַיִם בְּרוּחוֹ נֶאֱצַל
בּוֹ"
פיוט ה: הוֹשַׁע נָא סְלַח נָּא וְהַצְלִיחָה
נָא. וְהוֹשִׁיעֵנוּ אֵל מָעֻזֵנוּ
רמזים לתנ"ך: "שׁוֹפְכִים לְךָ
לֵב כַּמַּיִם" (ר' איכה ב יט), "סֶלַע הָךְ וַיָּזוּבוּ מַיִם"
פיוט ו: רַחֶם נָא קְהַל עֲדַת יְשֻׁרוּן.
סְלַח וּמְחַל עֲוֹנָם וְהוֹשִׁיעֵנוּ אֱלֹהֵי יִשְׁעֵנוּ
עניינו: רמז לתפילת נעילה ביום הכפורים
נושא: עם ישראל חלש ונרדף אעפ"כ
עדיין מספר נסים של ה' וגם מתפלל בשביל מים.
דוגמא: שַׁעֲרֵי שָׁמַיִם פְּתַח. וְאוֹצָרְךָ
הַטּוֹב לָנוּ תִפְתַּח. תּוֹשִׁיעֵנוּ וְרִיב אַל תִּמְתַּח
פיוט ז: קוֹל מְבַשֵּׂר מְבַשֵּׂר וְאוֹמֵר
עניינו: מענה לראשונים אשר הגאולה באה
בצורת המשיח. הוא עלוז מאד וגדוש בדימויים ואזכורים מתנ"ך.
דוגמאות: "אוֹמֶץ יֶשְׁעֲךָ בָּא. קוֹל דּוֹדִי הִנֵּה זֶה בָּא", "קוֹל
עִלְזִי חֲבַצֶּלֶת הַשָּׁרוֹן. כִּי קָמוּ יְשֵׁנֵי חֶבְרוֹן", "קוֹל צֶמַח
אִישׁ צֶמַח שְׁמוֹ. הוּא דָּוִד בְּעַצְמוֹ"
לע"נ, הדוד ,מאיר בן חיים ז"ל
נלב"ע כה תשרי תשנ"ב,
Acknowledgements to websites: תורת אמת, וויקיטקסטdictionary.reference.com/, http://hebrewbooks.org/,
וגם בדואר אלקטרוני ניתן באתר http://dyschreiber.blogspot.co.il
Blogger Hebrew http://dyschreiber.blogspot.com/2014/10/93.html
No comments:
Post a Comment