Wednesday, October 1, 2014

יום כפור- כפרה ומחילה # 89

מקורו יוה"כ בחומש. כמו כל החגים נקרא קודש ע"י סנהדרין של עם ישראל. בעקבות זה אסור להתעסק בסתם פרנסה. שמו כמו עניינו הינו כפרת עונות. לצום חיוב כ"ש "ועניתם את נפשתיכם". מכיוון שהוא מציין עונש של ניכור מהעם (וְנִכְרְתָה מֵעַמֶּיהָ) לאלה שמסרב לצום והרס למי שממשיכים לעבוד, החג הוא יותר חמור ושווער מהאחרים. מצוה להקריב הבה קרבנות מרמזת שנכון לערוך תפילה ארוכה ומפורטת. 

תפילתו יוה"כ יש בה הרבה פיוטים של תשובה. רובם בחזרת ש"ע. הרבה כמו סליחות. וחלקם תוספות בשחרית של שבת. פסוקי דזמרה כמו שבת. בתוך הפיוטים קינת עשרה הרוגי מלכות, פזמון חוזר ”חטאנו צורנו סלח לנו יוצרנו” .

לב שני ווידוים בסוף עמידה. הראשון בן כ"ד חלקים לפי א"ב ועוד ת"ו כפול; אשמנו. בגדנו. גזלנו. דיברנו דופי. השני נקרא "על חטא" מרשם מ"ד חטא מפורט. תחילה כל שורה "על חטא שחטאנו לפניך ב . . .". . על פי הספירה שלי אומרים "על חטא" ט' פעמים ו"אשמנו" י' פעמים. יש עוד פזמונים חוזרים לדוגמה "חטאנו עוינו פשענו".

העניין מצד איש או חברה לא הגענו לשלמות. יש כישלונות משנה שעברה ויש ימי קדם. לפעמים התוצאות אסונות ולעתים התיקון בא רק ע"י יסורים. תחילת התיקון להכיר אותם ולהודות בשפותינו.

עבודת שמים של יהודי להיות חכם בדרכי תשובה ומחילה. לעתים קרובות חטא פוגע אדם אחר. לכן צריך לדעת איך להתנצל ולכפר על מעשים,  גם איך למחול. אפשר לחטא בחדר חדרים שבו אין אחר יודע לדוגמה להיות מאוס או אכזרי אפילו במחשבה. חשות לדעת אין להיות כזה וגם זה צריך תיקון.

סבת תפילה ארוכה ביוה"כ כי לפעמים תשובה ומחילה קשה מאד. לעשותו ולהעידו נכון צריך הרבה לימוד ואימון. סבת הקפדת התורה על יוה"כ כי ענייניו חשוב ביותר. ציפוי שאפילו צדיקים טועים מעט לעט. גם יש בני אדם שיהיו טמאים ופשעים זמן ארוך. אם לא יודע איך להמליט ממצבים האלו לא יהיה שלום. ההבטחה של יוה"כ שבסופו של דבר נלמד הלקח.






לע"נ, הדוד ,מאיר בן חיים ז"ל נלב"ע כה תשרי תשנ"ב,
Acknowledgements to websites: תורת אמת, וויקיטקסט, http://dictionary.reference.com/, http://hebrewbooks.org/,,
וגם בדואר אלקטרוני    ניתן באתר  http://dyschreiber.blogspot.co.il

No comments:

Post a Comment