Thursday, August 21, 2014

ראה – נחמה ותקווה # 83

ההפטרה לפרשה ראה ממשיכה את הנושא נחמת  ישראל על חורבן בית המקדש. המקור ספר של ישעיהו נד יא עד נה ה. הנביא פנה לאנשים שנקראים " עֲנִיָּה", פירושו עני או נגוע. הם נקראים סערה לא נחמה. מפרשים: מצודת דוד - על ירושלים יאמר שהיא כעניה מרעדת כמרוח סערה ואין מי לנחמה. רד"ק - סוערת בסערת הגלות. רש"י - שלבה סוער ברובי צרות. (ר' ישעיהו נד יא).

המוקד של נבואה זו המאמינים צדיקים, שהפכו איש בלי איל מוטרד, מחורבן בית המקדש והזוועות שבאו בגללו. הנחמה הבסיסית היא שטוב ייצא מהאסון הזה.  לדוגמא הצדיקים האלה יקבלו שכאר גדול. בנוסף הרע שהם ראו היה תמיד תחת שליטתו של הקדוש ברוך הוא, וכלי בידו, גם כן. הקול הוא כמו בעל מלאכה מוסמך שסיפר פרטים מענק שיגיע לעובדים שעשה עבודה קשה מאוד.

הפרס הראשון בלשון קבלנות לדוגמא מלט, יסודות, תריסים, שערים, גדרות. אלה יכילו או אפילו להיות מורכבים מאבנים יקרות כגון ספיר ואודם. המוטבים יהיו יחידים והאומה.  במידה מסוימת אפשר להבין אותה כמליצה והגזמה. בכל מקרה המסר הוא שהחיים בבית דירות יהיו מעל ושכונות העוני במדינה כבר לא יהיה. אפשר להבין אותה כמליצה והגזמה. בכל מקרה המסר הוא שהחיים בדירה רעה יעבר ושכונות העוני במדינה כבר לא יהיה.

נוסף על עניין חוסר דלות: אוכל יהיה חינם. דוגמא בהפטרה יין וחלב משמעותם צרכים ומותרות. גם האוכל יהיה בריא, טעים, ושובע.

אלו הברכות הרוחניות ליחידים צדיקים:
·         בצדקה תכונני – החלטות עבדי ה' ייסד במידה צדקות.
·         רחקי מעשק כי לא תיראי וממחתה כי לא תקרב אליך  – צרות ופחד תהיה רחוקה וגם כן יברחו.
·         "כל כלי יוצר עליך לא יצלח וכל לשון תקום אתך, למשפט תרשיעי זאת נחלת עבדי ה'", (ישעיהו נד יז) – כמו שהוא
·         וצדקתם מאתי -  שמים להוכיח שמעשיהם ובמילות שלהם שבעבר אכן היו נכונים.
·         וכל בניך למודי ה' - הילדים שלהם ילמדו דת ודת יהיה המורה שלהם והם ילמדו בשקט ומסודר.
·         ורב שלום בניך - והם ילמדו בשקט ומסודר. (ר' ישעיהו נד יד יז)

אלו הברכות הרוחניות לעם בזכות הצדיקים:

·         ואכרתה לכם ברית עולם חסדי דוד הנאמנים - הברכות הבטיחו לדוד המלך תתממשנה.
·         הן עד לאומים נתתיו נגיד ומצוה לאמים - מנהיג מבית דוד יקומו שיהיה דוגמא, דובר, ומפקד של עמים רבים.

·         הן גוי לא תדע תקרא וגוי לא ידעוך אליך ירוצו למען יהוה אלהיך ולקדוש ישראל כי פארך – תחת יגור גויים יהיה עבודת גויים רבים ורחוקים למען כבוד ה'. (ר' ישעיהו נה)



הנביא מורה על מהו התקווה ומהו העתיד. בשממה הבאה לאחר אסון, געגועי לעושר וכבוד בעתיד נראה נלעג. אבל הכוח שהיא השממה יביא בנין יותר גדול. באמת השממה רק הפלת רשעים לפנות מקום לגדל צדיקים. הלקח של הנביא שיש תקווה וציפוי טוב להתנגד הרגשות של ייאוש ועצבות שטבעי במצב כזה.





לע"נ, הדוד ,שמואל בן נח ז"ל נלב"ע ט"ו אב תשס"ט,
Acknowledgements to websites: תורת אמת, וויקיטקסט, http://dictionary.reference.com/, http://hebrewbooks.org/,,

וגם בדואר אלקטרוני    ניתן באתר  http://dyschreiber.blogspot.co.il





No comments:

Post a Comment