ההפטרה לפרשה עקב היא שני משבע קריאות של נחמה מן הנביאים. תקופתם מצום
התשעה באב עד ראש השנה. בשבוע כביכול ציון
בוכה כי ה' נטש ושכח אותה. ציון הוא שמו של הר הבית ובזה משל לאנשים טובים ששמרו
את האמונה בתלאות של העם עד אסון של חורבן בית המדרש.
חלק הנחמה לנביא, אבל בעיקר למאמינים פשוטים שאהבו את האומה, מקדשיה,
והחגים. הם נמשלים לרבי אריה לייב שנקרא שפולער זיידע. הוא תאר ב "מורה
חסידות", ע"י אליעזר שטיינמן כצדיק נסתר ששיר שירים, עשה שלום במשפחות, ולהגן
על חלשים. יש אגדה שהייתה לו חיבה מיוחדת למשוגנערס, גנבים, ושלמילס , יהודים שנפלו
על זמנים קשים, אבל בכל זאת היו גוטע נשמות
וטוב לב.
יש סיפור מעשיה שהיה רעב גדול ברוסיה. היה לרב כואב לב על העניים
ואביונים. היה ידוע שהוא בעל נס לכן הרביים שאלו ממנו להיות סנגר בשמים בעד עם
ישראל. בקשר זה הוא בקש שעשר צדיקים חשובים בזמנו להקים דין תורה כי הוא מזמין
הקב"ה למשפט. טענתו כשיטתו שבגלות המר הזה עם אחר לא ישמרו אפילו מצוה אחד
אבל עם ישראל עסוק במצוות וג"ח. הב"ד היה מתונים בדין ופסק כמו הסבא משפולע.
אחרי ימים אחדים היה נס, הקיסר שלח מסיביר הרבה עגלות מלא חיטה והרעב עבר.
לצאן הפשוטים ההפטרה מגידה כי מעשיו הקב"ה אכן למען ירושלים. אם
מסתכל היטב יש לראות מהרו באו בניך ומחרביך ממך יצאו. כלם כעדי תלבשי ותקשרים ככלה.
מלכים ושרותיהם יהיו הפטרונים שלך ואפים ארץ ישתחוו לך ועפר רגליך ילחכו וידעת כי אני
ה' אשר לא יבשו קוי. ה' מזכיר אותם שאין גברו ועריץ כמוהו והוא יעניש מוניך וכעסיך
וידעו כל בשר כי ה' מושיעך וגאלך אביר יעקב, (ר' ישעיהו מט).
חיזוק ניתן גם לנביא וכמוהו. ישעיהו לא רק להקים נצורי ישראל אלא הוא
יהיה לאור גוים להיות ישועתי עד קצה הארץ. אע"פ שעכשיו הוא לבזה נפש למתעב גוי
הוא ימשול על מלכים כי ה' נאמן וקדש ישראל ויבחרו, (שם). ה' יעיר לו אזן לשמע נתן לו
לשון למודים לדעת לתמוך העייף, (שם נ ד). הוא לא מרד לא נסוג אחור אע"פ גוי נתתו
למכים ולחיו למרטים פניו לא הסתר מכלמות ורק. ה' עזר לו על כן לא נכלם על כן שם פניו
כחלמיש וידע כי לא יבוש. ה' הצדיק משפטו והאויבים כלם כבגד יבלו עש יאכלם, (שם נ ו
ט). לאחר מכן הוא מביע אמון כי ינחם ה' ציון נחם כל חרבתיה וישם מדברה כעדן וערבתה
כגן ה' ששון ושמחה ימצא בה תודה וקול זמרה, (שם נא ג).
לע"נ, הדוד ,שמואל בן נח ז"ל
נלב"ע ט"ו אב תשס"ט,
Acknowledgements to websites: תורת אמת, וויקיטקסט, http://dictionary.reference.com/, http://hebrewbooks.org/,,
Blogger English
Blogger Hebrew
No comments:
Post a Comment