Wednesday, January 8, 2014

בשלח – לקחי המן # 52

בפרשת בשלח, בני ישראל מתלוננים למשה, כי אין להם אוכל. " ויאמר משה ואהרן אל כל בני ישראל ערב וידעתם כי ה' הוציא אתכם מארץ מצרים . . . . "ויהי בערב ותעל השלו {רש"י "השליו" - מין עוף ושמן מאד (יומא עה)} ותכס את המחנה ובבקר היתה שכבת הטל סביב למחנה. . . . ותעל שכבת הטל והנה על פני המדבר דק מחספס דק ככפר על הארץ", (שמות טז ב - יד). כשהם שואלים, "מן הוא?", משה משיב כי זה הלחם שהקב"ה נותן להם לאכול ומורה להם לאסוף עומר (כשני ליטרים) יום יומי עבור כל אדם במשק הבית. משום ששאלו, "מן הוא?", קראו אותו "מן". הוא המשיך לא ישמרו אותו להיאכל אפילו ליום המחרת. כאשר חלק מהאנשים לעשות בדיוק את זה, מוצאים שהמן הפך רקוב ומתולע.

עם זאת, כאשר ביום שישי, מה שהם אספו, התברר להיות מנה כפולה. משה הסביר כי ייתכן שהם יאכלו ממנו מה שהם רוצים ומה שנשאר הוא לאכול בשבת. שבת בניגוד לימים האחרים בשבוע, שהם לא צריכים לצאת בשדה כדי לאסוף את המן וגם זה לא יהפוך רע.

יש לשאול מה הקשר בין מן אל, "וידעתם כי ה' הוציא אתכם מארץ מצרים". לעתים קרובות החומש קורא למצרים בית עבדים. לכן, אם האדם צריך לעבוד בפרך לצרכים הבסיסיים זה כאילו הוא היה במצרים. אם אדם צריך רק זמן קטן לאסוף מזון, הבגדים שלהם אף פעם לא מתבלות ותמיד נקיים ומתאימים יפה; וסוכה מספק הגנה נגד פגעי הטבע, בהחלט יצאו ממצרים.

בחינת המן שמראה את נוכחותו של הקב"ה וכבודו. הרמב"ן מסביר כי המן היה נס גדול מופלא כי היה יצירה חדשה לגמרי, שעד אז מעולם לא קיים. זה הראה בבירור כי ה' יכולה להכין את סעודה במדבר, ועל הדרך זה ניתן היה לראות את הפאר של מלכות שמים, כי מי יכול לבצע מעשה אדיר כזה. נהנה המן עשה בן אדם כמו המלאכי השרת בכך שהוא היה באמת נהנה מזיו השכינה.

הכלי היקר מציין כאשר ה' נעתרה לבקשה לאוכל, המן, ניתנה בבוקר והבשר נקבל בערב. הוא מסביר כי המן מזון רוחני בכך יש קשור לאור של השכל. מהצד של מוסר אוכל הוא הכרח ולכן נכון לבקש את זה. מסיבות אלה המן נמשל לאור השמש בבוקר. הביקוש לבשר היה ביטוי של גסות ותאווה, וכתוצאה מהבקשה לא הייתה כהוגן. כתוצאה מכך ניתנה בערב בזמן שבו מתחילה החושך

לסיכום המן הפגין את נוכחותו של הקב"ה וגם שישראל אכן יצא ממצרים.

יש לקחים אחרים נלמדים על ידי מן. מזון מתנה מהקב"ה מדי יום ולעתים קרובות זה לא ניתן לשמור לעתיד. כמו כן חיסכון יכול להתאדות. עם זאת בפעמים מקבל חלק בלי עבודה, על מנת לנוח וליהנות מתענוגי העולם הזה. בעשותכך, מעידים על בריאתו של הקב"ה ברא את העולם, שהוא נח ביום השביעי, ואהבתו של יצירתו.


Acknowledgements to websites: תורת אמת, וויקיטקסט, http://dictionary.reference.com/, http://www.chabad.org/


לע"נ, סבתא ,טויבע בת יואל לייב ז"ל נלב"ע כה שבט תשכ"ג

Blogger English

Blogger Hebrew

YouTube  

No comments:

Post a Comment