בפרשת קורח, קורח ואחרים טוענים שהם צריכים להיות כהן גדול
במקום אהרן. משה שואל את קורח איזה שירות יקר לו ביותר, התשובה הקטרת הקטורת. משה
משיב "זאת עשו קחו לכם מחתות קרח וכל עדתו. ותנו בהן אש ושימו עליהן קטרת
לפני יהוה מחר והיה האיש אשר יבחר יהוה הוא הקדוש", (במדבר טז ו-ז). התחרות
מתקיימת והקב"ה מגיב בזעם. קורח נבלע באדמה ויורד לגיהינום בחיים. את 250
אנשים האחרים שהביאים קטורת עם קורח הם נשרפו למוות על ידי אש מן ה'. וזה יהיה
"זכרון לבני ישראל למען אשר לא יקרב איש זר אשר לא מזרע אהרן הוא להקטיר קטרת
לפני יהוה ולא יהיה כקרח וכעדתו" (במדבר יז ה)
זו אינה הפעם היחידה שניצול לרעה של הקטורת גרמה לתוצאות
אסון. בפרשת שמיני בניו של אהרן, נדב ואביהוא, שהביא את קטורת שאינם מצוווה והם
נשרפו למוות. הרבה יותר מאוחר בעזיהו, מלך יהודה צדיק, מביא קרבן קטורת, והוא פגע
עם צרעת עד סוף חייו (דברי הימים ב כו טז
- כא). עם זאת, כאשר מגפה פורצת בעקבות מרד קורח, משה אומר לי אהרן להקטיר קטורת.
הוא עושה זאת, והמגפה נעצרה.
בין הקשיים למה לא משה הביא את אין הקטורת עצמו? מדוע דווקא
אהרון? בנוסף למה יש תגובה קיצונית מן מה' בדבר הקטורת? החכמי הטבע אומרים שהחלקים
המוח ששולטים על ריח ואת הרגשות הם ממש ליד אחד את השני. כתוצאה מכך ריח יכול
לעורר תגובה רגשית מהירה וחזקה. הקושי שהחומש לא בא ללמד ביולוגיה אלה טוב ורע.
נראה שיש משהו בריח מיוחד שמזכיר את הגבהים שאנחנו צריכים להיות ובמצב המושחתת
העלובה שאנחנו נמצאים. כביכול אנו צריכים לחיות בעולם שין פסולת כלל. אבל, בגלל
המצב הנמוך שלנו שנגרם על ידי עוונותינו הרבים יש הרבה אנשים שהם פסולת דווקא.
הקטורת דומה לשמן המשחה הקדוש שהריח חשוב. שמן משחה הוא בושם
בשבל אנשים וכלים. כמו כן, נראית את הקטורת להיות סוג של בושם, אבל ששיך לקבוצה
מסוימת, או הכוהנים או בני ישראל. בנוסף להר הבית נקרא הר המוריה על שם מור הבושם.
נשים הולכות עם בושם אך לא גברים. עם זאת, ישראל דומה לאישה
נשוי לה'. כביכול שריפת הקטורת דומה לאישה, עם ישראל, שהולכת עם בושם לבעלה. הכהן
הגדול הנמשל של המליצה הזאת. בסיפור של קורח הקב"ה מכה אומה עם מגפה כשהם
ממשיכים המרד לאחר חסלה את המסיתים העיקריים. אהרן עוצר את המגפה על ידי הקטרת
הקטורת. זה כמו אבא שכועס על ילדיו, ואשתו מרגיעה את הכעס על ידי לבישת שמלה יפה,
לשים הבושם האהוב עליו של בעלה, ולתת לו חתיכה עוגה יפה וכוס קפה. זה יצליח אם
נעשית על ידי האהובת נפשו, אבל לא אם נעשה על ידי השר החשוב שלו. כמו אישה אחראית
לטיפול בביתו של הבעל, אהרן אחראי לטיפול בבית ה', הבית המקדש. הקורבנות הם
המעדנים של ה'.
ניתן להמשיל נדיב ואביהוא לאישה שהולכת עם ריח רע בנוכחותו
של בעל שלה. ניתן להמשיל קורח לשפחה פשותה שגונבת בגדים של המלכה ומנסה לפתות את
המלך. ניתן להמשיל אהרון למלכה שמרגיעה את המלך על ידי עשיית הדברים הנעימים
בנוכחותו. סופו של דבר אנו כמהים לעולם שבו אהבה אמיתית משוחזרת בין איש לאשתו
ובין הקב"ה ובין בני ישראל.
אזכור
הכבוד של תורמים ליד יוסף
אבי מורי פיליפ שרייבר, יוחנן הולצברג, אברהם שמרלר
לע"נ לייב הערש בן אהרן ז"ל יז תמוז
No comments:
Post a Comment