בפרשת בלק אנו מקבלים את הברכות שנברך על בני ישראל על ידי
בלעם, הנביא ה הכי גדול של הגוים. בברכה השלישית הוא מברך את בתי מדרש (מקומות
לימוד) ובבתי הכנסה של ישראל. "מה טבו אהליך יעקב משכנתיך ישראל",
(במדבר כד ה), הוא הגיד. אוהל הוא ביטוי למקומות של למידה אולי נלקח מהרעיון של
מגורים זמניים בשימוש על ידי מטיף נודד.בית הכנסת, פשוטו כמשמעו, מקום להתקהל
(משכן), הוא מקום שבו אנשים מתכנסים כדי להביע תפילות, תקוות, ומסירותו
לקב"ה. מה שבלעם משבח היא החתירה לידיעתו של הקב"ה על ידי העם היהודי
והתקוות שלהם לאנושות.
הוא משווה את בני ישראל לנחלים זורמים, גינות על נהר, שיחים
ריחניים שנשתלו על ידי הקב"ה, ואת ארזים על מים. הנושא המשותף הוא שלום
ושלווה. תורה משולה למים. הרעיון של זרם הוא תנועה בכך שהוא זורם למקומות רבים.
הוא גם מציע טוהר ובגלל שהוא קטן, ענווה. גן נותן את הרעיון של ריבוי שבו יש סוגים
שונים של פרחים וצמחים. גן על נהר יש עצים ופאר, אעפ"כ צניעותה נשארה. שיחים
ריחניים מרמז מצב רוח נעים ושמח שבא על ידי סביבת שלווה. הוא גם מרמז על טוב שהוא
קיבל כמעט בלתי מורגש. ארזים הם עצים גדולים ומתנשאים שבהן הוצע גדולתו.

"אל מוציאו ממצרים כתועפת ראם לו", (במדבר כד ז). זה
מרמז על ידע הדת חזק וחודר שבו את הנסים ביציאת מצרים בבירור נראים. "אל מוציאו
ממצרים כתועפת ראם לו אוכל גוי צריו ועצמתיהם יגרם וחיציו ימחץ. כרע שכב כארי
וכלביא מי יקימנו מברכיך ברוכים וארריך ארור" (שם ח-ט). זה מרמז על ההפחדה
שבאה מכוחו גופו וצדיקים מכריע.
לגבי נבואה זו החומש משתמש בביטוי "שתם עין"
(במדבר כד ג) פירוש לפתוח את העין. הכוונה היא תפיסה ממוקדת. הביטוי חוזר (שם 15)
בנבואה המשיח, "אראנו ולא עתה האשור ולא קרוב דרך הכוכב מיעקב וקם שבט
מישראל", (שם 17). זה חזון של הליבה חיונית של העם היהודי. עם זאת זה יהיה יסורים
והרבה זמן עד שכל נבואות שבלעם יתגשם במלואו.
אזכור
הכבוד של תורמים ליד יוסף
אבי מורי פיליפ שרייבר, יוחנן הולצברג, אברהם שמרלר
לע"נ
לייב הערש בן אהרן ז"ל יז תמוז
תשל"ב לתרומות
והנצחות: 08/9791824
No comments:
Post a Comment