Thursday, May 5, 2016

קדושים \ אבות ב ז # 173 - קנה לעצמו

הוּא הָיָה אוֹמֵר,
מַרְבֶּה בָשָׂר מַרְבֶּה רִמָּה. מַרְבֶּה נְכָסִים, מַרְבֶּה דְאָגָה. מַרְבֶּה נָשִׁים, מַרְבֶּה כְשָׁפִים. מַרְבֶּה שְׁפָחוֹת, מַרְבֶּה זִמָּה.מַרְבֶּה עֲבָדִים, מַרְבֶּה גָזֵל.
מַרְבֶּה תוֹרָה, מַרְבֶּה חַיִּים. מַרְבֶּה, מַרְבֶּה חָכְמָה. מַרְבֶּה עֵצָה, מַרְבֶּה תְבוּנָה. מַרְבֶּה צְדָקָה, מַרְבֶּה שָׁלוֹם.
קָנָה שֵׁם טוֹב, קָנָה לְעַצְמוֹ. קָנָה לוֹ דִבְרֵי תוֹרָה, קָנָה לוֹ חַיֵּי הָעוֹלָם הַבָּא:

בפרקי אבות (ב ז) הלל נותן האמרה שלו על רכישות גשמיות, רכישות רוחניות, והמטרה של רכישות אלו. המהות של החלק הראשון היא כי עודף של רווח חומרי רק גורם צרות. אחרי זה מפרט. תוצאות  של יותר מדי שפע של חפצים חומריים רק מטרידים כי אדם תמיד דואג שלא לאבד אותם. אם אדם אוכל יותר מדי הוא משמין ונרקב בקבר. אם הם בונים אימפריה בעבודה, העובדים הגברים שלהם יהיו גנבים והעובדות תהיינה פרוצות. אם יש לאדם נשים רבות הו תהפוכנה למכשפות וגם יטילו הכישופים שלהן עליו.

פ' המאירי: הלל בא כאן להורות לאדם, שתכלית כוונתו בחיי העולם הזה, צריכה להיות רק בתורה, המידות, ובמצות; אבל בשאר ענייני העולם, אין ראוי להשתדל אלא לפי הצורך ההכרחי,  וכל המרבה בדברים אלו למעלה מהצורך ההכרחי, הרי זה לרעתו.

חלק שני של המשנה רושם הדברים שצריך לאסוף תמיד והנאתם. הראשון תורה ושכרו חיים. מהות תורה, תורת משה ובין שאר ספרי קודש, להורות איך להשתמש כל דבר שבעולם. כאשר משתמשים דברים כמו שצריך, נקבל שימוש מרבי מהם. כאשר משתמשים דברים בצורה לא נכונים, השימוש שלהם נפגע עד שהם לבלתי שמיש. התוצאה הלומד תורה יחיו את החיים במלואם. זה בחינה של עץ חיים היא למחזיקים בה. בצד שני המועל חפצי עולם הזה מאבד יכולות להשתמש את הכול. בסוף הוא מוסגר ורק. זה בחינת רשעים אפילו בחייהם קרואים מתים.

כאשר יושב ולומד מקבל חכמה. הרי זה פשוט. לשון המשנה "ישיבה" וזה לשון בית ספר. פ' פירוש רבי עובדיה מברטנורא: מרבה ישיבה - הרבה תלמידים מתקבצים ובאים לשמוע סברותיו. ואית דגרסי, מרבה ישיבה מרבה חכמה, מי שמרבה בתלמידים, התלמידים מחדדים אותו ומרבין ומוסיפין על חכמתו, עכ"ל. כמו כן הגמרא(תענית ז.) אמר: הרבה למדתי מרבותיו מחברי יותר מרבותי ומתלמידי יותר מכולן, עכ"ל.

אחרי זה המשנה אמר, "מַרְבֶּה עֵצָה, מַרְבֶּה תְבוּנָה". איש נותן עצה לעזור חברו. לא קורא עצה אלא עם הרשות בידו לדחות אותו אם לא מוצא חן בעיניו. לכן מייעץ עצה חייב לסברו עד חבירו מבין איך זה באמת לטובתו.

החלק השני מסתיים באמירה כי תוצאות צדקה יותר בשלום יותר. אפשר להבין צדקה כמעשה חסד או לראוי או ללא ראוי. כמעשה שלום פעולה זו נוטה למניע המנוכרים מלהתמרד יהיה זה בצדק או שלא בצדק. אומר
ויקרא רבה (לד טז): "משובב נתיבות לשבת" א"ר יהודה ברבי סימון העני הזה יושב ומתרעם מה אני מפלוני הוא ישן על מטתו ואני ישן כאן פלוני ישן בביתו ואני כאן ועמדת אתה ונתת לו חייך שאני מעלה עליך כאלו עשית שלום בינו לביני הה"ד (ישעיה כז, ה): "או יחזק במעוזי יעשה שלום לי שלום יעשה לי", (עכ"ל). עניינו הוא כי מי מתנכר גם חסרונות משלהם או בגלל המגרעות של החברה עלול להפוך לאלימות בשל עוני. מעשה הצדקה שומר על קשר עוזר להחזיר אותם.

לא אותו דבר צדקה לתלמיד חכם. אלא זה דרך לתמוך לימודו ומרביץ תורה שלו, גם בגלל הוא דוגמה לאחרים. עניינו בדרך אסיפה דעת של דת עולם שלום נבנה.

החלק השלישי של המשנה קובע שאדם רוכש לעצמו דרך בעל מוניטין טוב. המשמעות היא כי דרך התורה, חוכמה, וצדקה, זוכה לשם טוב. דומה לעניין לה' הארץ ומלואה אבל המברך על איזה אוכל קונה אותו לעצמו. כביכול כשאדם חי בחוכמה ובנדיבות על פי התורה, הוא קונה את עצמו בעולם הזה. לא רק זה, אם דברי התורה יהיו המדריכים שלו בעולם הזה, הם יהיו חלקו בעולם הבא.



לע"נ האמא מלכה בת חיים ז"ל נלב"ע טז בנוסן תשנ"ח
 העלון ניתן לקבל בדואר אלקטרוני  וגם באתר  http://dyschreiber.blogspot.co.il






YouTube            https://youtu.be/MT2gkTWPI80

Wednesday, May 4, 2016

Kidoshim \ Ethics of our Fathers 2:7 - Acquiring One’s Self

הוּא הָיָה אוֹמֵר,
He used to say
מַרְבֶּה בָשָׂר מַרְבֶּה רִמָּה. מַרְבֶּה נְכָסִים, מַרְבֶּה דְאָגָה. מַרְבֶּה נָשִׁים, מַרְבֶּה כְשָׁפִים. מַרְבֶּה שְׁפָחוֹת, מַרְבֶּה זִמָּה.מַרְבֶּה עֲבָדִים, מַרְבֶּה גָזֵל.
The more flesh the more worms, the more possessions the more worries, the more woman the more witchcraft, the more maidservants the more immorality, the more workers the more robbery.
מַרְבֶּה תוֹרָה, מַרְבֶּה חַיִּים. מַרְבֶּה, מַרְבֶּה חָכְמָה. מַרְבֶּה עֵצָה, מַרְבֶּה תְבוּנָה. מַרְבֶּה צְדָקָה, מַרְבֶּה שָׁלוֹם.
The more Torah the more life, the more study the more wisdom, the more counsel the more understanding, the more charity the more peace.
קָנָה שֵׁם טוֹב, קָנָה לְעַצְמוֹ. קָנָה לוֹ דִבְרֵי תוֹרָה, קָנָה לוֹ חַיֵּי הָעוֹלָם הַבָּא:
Acquire a good name acquire yourself, acquire words of Torah acquire life in the world to come.

In the seventh Mishna of the second chapter of Ethics of our Fathers Hillel gives his axiom about physical acquisitions, spiritual acquisitions, and the goal of these acquisitions. The essence of the first part is that an excess of material gain only causes aggravation. It then goes into details. A surfeit of physical possessions results in anxiety because a person will always be worried about losing them. If a person overindulges he will become obese and rot in the grave. If they build an empire at work, their male employees will be ripping them off and their female employees will be sleeping around. If a man has many women they will become witches who will cast their spells on him.

Hillel is explaining that man’s intentions during his stay in the physical world should be for the development of his soul. Specifically he should be seeking knowledge of G-d, good character, and sound objectives. Also when it comes to spiritual development there is no limit. The more one has the better they are, and one can always ascend to a higher level. This is unlike the common worldly pleasures. When it comes to things like wealth, food and drink, physical lust, and status, a person needs to consider what he really does need. Once that need has legitimately been met, a surfeit above it is detrimental.

The second part of the Mishna describes things that a person should be constantly accumulating and their benefits. The first is Torah and its reward is life. The main idea of Torah, whether it is the five books of Moses or religious literature in general, is to instruct us as to how to properly use what is in this world. When we use things properly, we get maximum use out of them. When we use things improperly, their use becomes impaired until they are unusable. It comes out that a person who learns Torah can live life to its fullest. This is the idea that the Torah is a tree of life to those that hold on to it. On the other hand, when a person misuses things, his ability to use everything becomes impaired. As a result he becomes confined and empty. This is the idea that the wicked are reckoned as dead even though they may be physically living.

When a person sits and learns they gain wisdom. That is simple. The term used in the Mishna is “yeshiva” (יְשִׁיבָה) which is the same word for a school. On this the Bartenura comments that when many students are gathered together they come to listen to each other’s explanations. It is also written in the Talmud (Ta’anis 7.), “Much I have learned from my rabbis, from my friends more, and from my students more than all of them”.

Next the Mishna says that the more there is advice the more there is understanding. A person gives advice to help his friend. It is only advice if his friend can refuse it if he does not like it. Therefore the giver must explain and defend his idea in a way his friend will understand how it really is in his benefit.

The second section ends by saying that more charity results in more peace. One can understand charity as an act of kindness either to the deserving or the undeserving. As an act of peace this action tends to keep the disaffected from rebelling be it rightly or wrongly. VaYikra Raba (34:16) describes these feelings as follows. “Said Rabbi Yehuda the son of Rabbi Simon, this poor person sits and castigates saying what is the difference between me and so and so. He sleeps on his bed and I sleep here, he sleeps in his house and me here. You stood up and gave to him. I promise that I will credit you as if you made peace between Me and my household.” The idea is that those who are estranged either from their own shortcomings or because of society’s shortcomings may turn to violence due to poverty. The act of charity keeps them connected and helps bring them back.

Giving tsedakah to a talmid chacham is different. It can be viewed as a way of showing support for the knowledge he absorbs and imparts to others as well for his exemplary conduct. The idea is that through the accumulation of religious knowledge a peaceful world is built.

The third section of the Mishna states that a person acquires himself through having a good reputation. The implication is that through Torah, wisdom, and charity, one will gain a good name. This is similar to the idea that the world belongs to Hashem but, when a person makes a bracha on something to eat, he acquires it for himself. So to speak when a person wisely and benevolently lives according to the Torah, he becomes his own man in this world. Not only that, if the words of Torah consciously become his guides in this world, they will become his portion in the world to come.

  

לע"נ ה אמה מלכה בת חיים ז"ל נלב"ע טז בנוסן תשנ"ח
העלון ניתן לקבל בדואר אלקטרוני  וגם באתר  http://dyschreiber.blogspot.co.il


  

Blogger Hebrew 

YouTube            https://youtu.be/MT2gkTWPI80



Wednesday, April 27, 2016

Achray Mos \ Psalm 18 - Thanksgiving for Salvation

The commentary Midrash Tehillim remarks on Psalm 18 as follows: “To the conductor for the servant of Hashem” (Psalm 18:1). It is written, “to You is the day and to You even is the night”, (Psalm 74). Rabbi Yuden says in the name of Rabbi Judah that everything that David said in his book applies to himself and to all Israel and to all times. He said before Him, Ribono shel olam, you performed miracles for us at night and we sang a song at night as it says, “at night a song was with me”, (Psalm 42). It also says, “This song will be to you like the night on which the festival was sanctified”, (Isaiah 30:29). You did miracles for us in the day and we said to You a song in the day as it says, “the day Hashem rescued him”, (Psalm 18:1).

Based on this it is tradition to say Psalm 18 when a miracle is done on a person’s behalf. Because a very great miracle, the parting of the Red Sea, occurred on the last day of Passover, many congregations say it on that day.

Rashi comments that this Psalm was written when King David was very old, after all of his troubles had passed, and he had been saved from them. The Malbim develops this idea explaining that he recounts two types of providence and salvation. The first is providence through the medium of nature. This comes through our actions. Only Hashem delivers us because of our prayers and by means of a natural agency. The second is through providence and deliverance by means of open miracles which are supernatural. When our actions give us this merit no prayer is needed, because Hashem has given us a miracle to publicly display.

The Psalm captures the feelings, particularly the exhilaration, a person experiences when they have been saved by a miracle. It starts by saying that I love you Hashem. It then goes into detail about the strength that G-d has provided saying He is a high rock, fortress, shield, shelter, and herald of deliverance. Next it describes how horrible the problems were. “The bonds of hell surrounded me and the snares of death were ahead of me”, Psalm 18:5). It continues that in the midst of his troubles he called out to G-d and his prayer reached His ears.

What follows is elaborate description of the miraculous rescue. The earth shook and the mountains quaked. HaKadosh Baruch Hu was so furious about the troubles that were inflicted on him that smoke came out of His nose and fire came out of his mouth. He then harnessed an angel and flew to earth on the wings of the wind. After that G-d shot his enemies with arrows, struck them with lightening, and rained hail and burning coals on them. In addition G-d gave David so much strength that he could chase after his enemies relentlessly until they were completely destroyed. The deliverance was so incredible that he could see what the world really was about.

King David also proudly tells why the miracles he experienced were deserved. He explains that G-d granted him recompense according to his righteousness and the purity of his actions. The law was always on his mind and he did not depart from it in his actions. He comments that G-d is devoted to the devoted, sincere with the sincere, and pure with the pure. However with those that are stubborn, Hashem is perverse.

Just like the psalm began with praise and thanksgiving it ends with praise and thanksgiving. He thanks the living G-d for exacting vengeance on his enemies. Next he says that he will give thanks in the presence of nations to G-d’s repute he will sing praises. The very last line is a praise that G-d magnifies salvation to His king and is kind to his anointed, namely David and his children forever. These are the same ideas as the Song of Moshe Rabenu after the parting of the Red Sea and the recitation of the Hallel in our religious services.




לע"נ ה אמה מלכה בת חיים ז"ל נלב"ע טז בנוסן תשנ"ח
העלון ניתן לקבל בדואר אלקטרוני  וגם באתר  http://dyschreiber.blogspot.co.il






YouTube             https://youtu.be/rBWbdYs5YW0

אחרי מות \ תה' יח # 172 - הודיה על הישועה

פירוש מדרש תהלים: "למנצח לעבד ה'" – זש"ה (תה' עד) "לך היום אף לך לילה", ר' יודן בשם ר' יהודה אמר כל מה שאמר דוד בספרו כנגדו וכנגד כל ישראל וכנגד העתים אמרו. אמר לפניו רבונו של עולם עשית לנו נסים בלילה ואמרנו שירה בלילה, שנ' (שם מב) ובלילה שירה עמי. ואומר (ישעיה ל) הַשִּׁיר יִהְיֶה לָכֶם כְּלֵיל הִתְקַדֶּשׁ חָג. עשית לנו נסים ביום ואמרנו לך שירה בים שנ' "ביום הציל ה' אותו".

זה המקור למנהג לומר תה' יח כאשר נס נעשה לעזרת איזה אדם. בגלל נס גדול מאוד, קריעת הים סוף, התרחש ביום האחרון של פסח, קהילות רבות אומרות זאת באותו יום.

פ' רש"י א: "ביום הציל ה' אותו וגו'" - כשהזקין וכבר עברו עליו כל צרותיו ונצול מהם. פ' מלבי"ם: א:  עת שבאו עליו רעות רבות וצרות, ובזה מספר שני מיני השגחה וישועה; א. השגחה באמצעות הטבע, וזה כשאינו זוכה מצד מעשיו רק שה' יושיעהו ע"י תפלתו שאז יושיעהו ע"י אמצעיים טבעיים; ב. השגחה וישועה ע"פ נסים גלוים למעלה מדרך הטבע כשזוכה לזה ע"פ מעשיו, ואז א"צ לתפלה כלל, כי ה' אתו לתת לו נס להתנוסס:

המזמור מציג את הרגשות, במיוחד את התרוממות הרוח, שאדם חווה כשהוא נשמר על ידי נס. זה מתחיל באומרו כי אני אוהב אותך ה '. לאחר מכן הוא נכנס לפרטים לגבי העוצמה שאלוקים נתן ואומר הוא כסלע, מבצר גבוה, מגן, מחסה, מבשר הגאולה. בהמשך  מתאר כמה נוראות הבעיות היו. "אֲפָפוּנִי חֶבְלֵי מָוֶת וְנַחֲלֵי בְלִיַּעַל יְבַעֲתוּנִי", (תה' יח ה). הוא ממשיך כי בתוך צרותיו הוא קרא להקב''ה ותפילתו הגיעה לאוזניו.

להלן תיאור מפורט של ההצלה הפלאית. האדמה רעדה וההרים רעדו. הקדוש ברוך הוא היה כל כך בזעם על הצרות שהיו לי שכמו יצא עשן מאפו ואש יצאה מפיו. לאחר מכן הוא נסע על מלאך וטס לארץ על כנפי הרוח לארץ. לאחר מכן ה' ירה חצים על אויביו, הכה אותם עם ברק, וגם ירד עליהם ברד וגחלי בוער. בנוסף הקב"ה נתן דוד הרבה כוח שיוכל לרדוף אחרי אויביו ללא הרף עד שהם נהרסו לגמרי. הגאולה הייתה כל כך מופלא שאפשר לראות היסודות של העולם.

דוד המלך אומר בגאווה מדוע הנסים שחווה היו ראויים. הוא מסביר כי ה' גמל לו פיצוי על פי הצדקה וטוהר מעשיו. התורה הייתה תמיד על דעתו והוא לא סר ממנה במעשיו. הוא מעיד כי הקב"ה עושה חסד לחסידים, כנה עם הכן, טהור עם הטהור. אולם עם עקשנים, הוא מתעקש.

כמו שהמזמור החל עם שבח והודאה זה מסתיים בשבח והודאה. הוא מודה לקל החי שנקמה על אויביו. בהמשך הבא הוא אומר שהוא ייתן תודה בנוכחות העמים ולמוניטין של ה' הוא ישיר שירי הלל. השורה האחרונה היא שבח שהקב"ה מגדל ישועה למלכו והוא נחמד למשחו, כלומר דוד השושלת שלו לנצח. אלה הם אותם הרעיונות בשירת משה רבינו לאחר קריעת ים סוף באמירת ההלל בתפילה.

  



לע"נ האמא מלכה בת חיים ז"ל נלב"ע טז בנוסן תשנ"ח

 העלון ניתן לקבל בדואר אלקטרוני  וגם באתר  http://dyschreiber.blogspot.co.il





YouTube             https://youtu.be/rBWbdYs5YW0

Friday, April 22, 2016

The Reb Yoseph easy to do Hagada




The easiest Passover Seder around.
It properly fulfills the Biblical obligation to recount the story of Exodus



  

Seder Plate







Charoses recipe:

1.    Sweet dried fruit like raisins or dates
2.    Pulpy fruit like apple or pear
3.    Nuts
4.    Sweet wine like Manashevitz
5.    Spices as you like for, cinnamon is very good

Chop everything together. It’s good if it comes out like a paste. It should be sweet. Best if it looks brown like mortar.


Haggadah

Kiddush


בָּרוּךְ אַתָּה יְהוָה אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, בּוֹרֵא פְּרִי הַגֶּפֶן.
Baruch atah Adonai, Eloheinu melech ha-olam, borei p'ri hagafen.
Blessed are You, L-rd, our G‑d, King of the universe, who creates the fruit of the vine.

בָּרוּךְ אַתָּה יְהוָה, מְקַדֵּשׁ הַשַּׁבָּת וְיִשְׂרָאֵל וְהַזְּמַנִּים.
Baruch atah Adonai, m'kadeish [ hashabat v' ] yisra-eil v'hazmanim.
Blessed are You, G‑d, who sanctifies the Shabbat and Israel and the festive seasons.

בָּרוּךְ אַתָּה יְהוָה אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, שֶׁהֶחֱיָנוּ וְקִיְּמָנוּ וְהִגִּיעָנוּ לַזְּמָן הַזֶּה.
Baruch atah Adonai, Eloheinu melech ha-olam, shehecheyanu v'ki'manu v'higi-anu laz'man hazeh.
Blessed are You, G‑d, our G‑d, King of the universe, who has granted us life, sustained us, and enabled us to reach this occasion.
Drink a cup of wine


Break the middle matzo
to make the Afikomen


Eating a Vegetable

Passover is an agricultural holiday, therefore we eat a vegetable at the Seder. Parsley is common and many use a piece of boiled potato. It is dipped in salt water, tasting like tears, to recall the line in the Psalms, “He who sows with tears will reap with joy”.

Recite the Passover Story

Raise the tray with the matzot and say:
This is the bread of affliction that our fathers ate in the land of Egypt. Whoever is hungry, let him come and eat; whoever is in need, let him come and conduct the Seder of Passover. This year [we are] here; next year in the land of Israel. This year [we are] slaves; next year [we will be] free people.






מַה נִשְׁתַּנָּה הַלַּיְלָה הַזֶּה, מִכָּל הַלֵּילוֹת? 
שֶׁבְּכָל הַלֵּילוֹת, אֵין אָנוּ מַטְבִּילִין אַפִלּוּ פַּעַם אַחַת; וְהַלַּיְלָה הַזֶּה, שְׁתֵּי פְּעָמִים. 
שֶׁבְּכָל הַלֵּילוֹת, אָנוּ אוֹכְלִים חָמֵץ וּמַצָּה; וְהַלַּיְלָה הַזֶּה, כֻּלּוֹ מַצָּה. 
שֶׁבְּכָל הַלֵּילוֹת, אָנוּ אוֹכְלִים שְׁאָר יְרָקוֹת; וְהַלַּיְלָה הַזֶּה, מְרוֹרִים. 
שֶׁבְּכָל הַלֵּילוֹת, אָנוּ אוֹכְלִין בֵּין יוֹשְׁבִין וּבֵין מְסֻבִּין; וְהַלַּיְלָה הַזֶּה, כֻּלָּנוּ מְסֻבִּין.
What makes this night different from all [other] nights?
On all nights we need not dip even once, on this night we do so twice!
On all nights we eat chametz or matzah, and on this night only matzah.
On all nights we eat any kind of vegetables, and on this night maror!
On all nights we eat sitting upright or reclining, and on this night we all recline!

The four sons:
1.       The wise one is the one that is interested, so you answer all of his questions.
2.       The wicked one denies he is part of the Jewish people, so you rebuke his saying you would have died in Egypt way back when.
3.       The simple one asks what this is all about, so you say it is an observance commemorating how G-d rescued me from being a slave in Egypt

4.       The son that doesn’t ask. To him you kindly tell him the Passover story.

The Story of the Exodus

The Passover story effectively starts with the birth of Isaac in the year 2048 since the creation of man. At that time G-d told Abraham that his children will be strangers in a land not their own. Later on the brothers of Joseph sold him as a slave because they were jealous of him. He was bought by an Egyptian noble who put him in charge of his house. Next he was bought by Pharaoh who put him in charge of the country. This was because Joseph correctly translated Pharaoh’s horrible dream that there would be a famine and advised him to set aside food for it during the years of plenty

The famine in Canaan forced Jacob and his extended family to go to Egypt. After Joseph severely rebukes his brothers, he forgives them, supports them and gives them a good place in Egypt to live. They are at first welcomed by the Egyptians, but when they grow in numbers the Egyptians can’t stand the sight of them. However they still want the Hebrews to stay. To force them to stay they enslave them. To reduce their numbers they throw Hebrew children into the Nile.

To avoid this Moses’ mother puts him in a basket made to float on the water. It is found by the princess of Egypt who adopts Moshe. G-d appears to Moses in a burning bush and tells him to take the Hebrews out of Egypt. When Pharaoh refuses, Egypt is struck with ten plagues.

We take a drop of wine out of our cups for each plague because the Egyptians received us as friends when we were in need. Therefore we should diminish the joy of our salvation a little bit due to their suffering.

These are the plagues:
1. Nile River turned to blood, 2.  a plague of frogs, 3. a plague of lice,
4. a plague of wild animals, 5. pestilence that kills all of their livestock, 6. an epidemic of boils,
7. a horrible hail storm, 8. a plague of locusts, 9. darkness for three days,
10. killing of the first born.

After that the Egyptians let the Hebrews leave. When the children of Israel are camped by the Red Sea, the Egyptians relent and chase after them. The sea parts and the Israelites cross it. When the Egyptians follow them in pursuit the sea returns to its natural state drowning the Egyptians. The children of Israel leave Egypt in the year 2448 like Hashem said that they would leave for the promised land after 400 years.

Sing Dayanu:

If He had brought us out from Egypt,
Ilu hotzianu mimitzrayim,
אִלּוּ הוֹצִיאָנוּ מִמִּצְרָיִם

and had not carried out judgments against them
v'lo asah bahem sh'fatim,
וְלֹא עָשָׂה בָּהֶם שְׁפָטִים

— Dayenu, it would have sufficed!
dayeinu!
דַּיֵּנוּ



Symbols of Passover

  1. the shank bone which symbolizes the festive Passover meal in Jerusalem when the Temple stood.  The word Pesach in Hebrew means skip. In this case we remember that G-d skipped the Jews when he hit the Egyptians.
  2.  Matzo which reminds us that our ancestors left Egypt in such haste that they did not have time to let the bread rise.
  3. Bitter Herbs to remind us of the bitterness of slavery.


Advanced Discussion of the Plagues and
Passover Story for Talmedey Chachmim:

When we are eating our sumptuous meal, we can more easily appreciate the kindness the Hashem has bestowed on us. For this reason the Mishna recommends that we view the story of Passover through the prism of bringing our first and finest fruits to the Temple.

 A major point of the story of the exodus is the Ten Plagues and the parting of the Red Sea. If they are said just mentioned once, it may not make such a strong impression. Therefore the Hagada embellishes the story. Using Biblical quotes it says that the Ten Plagues were just on finger of Hashem but at the parting of the Red Sea, HaKadosh Baruch Hu hit the Egyptians with his full hand or five fingers. Therefore it was like 50 plagues. After that the Hagada brings a verse form the book of Psalms with four of five expressions of punishment. Therefore the ten plagues are multiplied by four then five coming up with 40 or 50 in Egypt and 200 or 250 at the Red Sea. This all strengthens the idea that it was Hashem himself that was striking Egypt and it was not nature, or chance, a human messenger, or a heavenly messenger. The idea is to teach belief in G-d and explain how it guides Jewish history and our personal lives.

Blessing on the Matzoh

בָּרוּךְ אַתָּה יְהוָה אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, הַמּוֹצִיא לֶחֶם מִן הָאָרֶץ.
Baruch atah Adonai, Eloheinu melech ha-olam, hamotzi lechem min ha-aretz.
Blessed are You, L-rd, our G‑d, King of the universe, who brings forth bread from the earth.

בָּרוּךְ אַתָּה יְהוָה אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְווֹתָיו, וְצִוָּנוּ עַל אֲכִילַת מַצָּה.
Baruch atah Adonai, Eloheinu melech ha-olam, asher kid'shanu b'mitzvotav v'tzivanu al achilat matzah.
Praised are you, Adonai, our God, sovereign of the universe, who has taught us the way of holiness through commandments, commanding us to eat matzah.

Maror- Bitter Herbs

Eat horse radish or lettuce with matzo to remember the bitterness of slavery.
Eat Charosis with matzo to remember the mortar that the children of Israel used for building in Egypt

Eat a Festive Meal


Afikomen

Hide the Afikomen and give a box of chocolates to the one that finds it.
Break up, distribute, and eat the afikomen

Grace after Meals


בָּרוּךְ אַתָּה יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם הַזָּן אֶת הָעוֹלָם כֻּלּוֹ בְּטוּבוֹ בְּחֵן בְּחֶסֶד וּבְרַחֲמִים , הוּא נֹתֵן לֶחֶם לְכָל-בָּשָׂר כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ וּבְטוּבוֹ הַגָּדוֹל תָּמִיד לֹא חָסַר לָנוּ וְאַל יֶחְסַר לָנוּ מָזוֹן לְעוֹלָם וָעֶד. בַּעֲבוּר שְׁמוֹ הַגָּדוֹל כִּי הוּא אֵל זָן וּמְפַרְנֵס לַכֹּל וּמֵטִיב לַכֹּל וּמֵכִין מָזוֹן לְכָל-בְּרִיּוֹתָיו אֲשֶׁר בָּרָא בָּרוּךְ אַתָּה יְיָ הַזָּן אֶת הַכֹּל.

Blessed are You, L-rd, our G‑d,King of the universe, who, in His goodness, feeds the whole world with grace, with kindness and with mercy. He gives food to all flesh, for His kindness is everlasting. Through His great goodness to us continuously we do not lack food, and may we never lack it, for the sake of His great Name. For He is a [benevolent] G‑d who feeds and sustains all, does good to all, and prepares food for all His creatures whom He has created, as it is said: You open Your hand and satisfy the desire of every living thing. Blessed are You L-rd, who provides food for all.

IF THIS IS TOO LONG SAY
Blessed is the master of this bread
Drink a cup of wine


Open the Door for Elijah and say


Pour out Your wrath upon the nations that do not acknowledge You, and upon the kingdoms that do not call upon Your Name. For they have devoured Jacob and laid waste his habitation.Pour out Your indignation upon them, and let the wrath of Your anger overtake them. Pursue them with anger, and destroy them from beneath the heavens of the L-rd.

הלל Praise

Psalm 136
הוֹדוּ לַיהֹוָה כִּי טוֹב כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:
הוֹדוּ לֵאלֹהֵי הָאֱלֹהִים כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:
הוֹדוּ לַאֲדֹנֵי הָאֲדֹנִים כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:
לְעֹשֵׂה נִפְלָאוֹת גְּדֹלוֹת לְבַדּוֹ
כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:
לְעֹשֵׂה הַשָּׁמַיִם בִּתְבוּנָה כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:
לְרֹקַע הָאָרֶץ עַל הַמָּיִם כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:
לְעֹשֵׂה אוֹרִים גְּדֹלִים כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:
אֶת הַשֶּׁמֶשׁ לְמֶמְשֶׁלֶת בַּיּוֹם כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:
אֶת הַיָּרֵחַ וְכוֹכָבִים לְמֶמְשְׁלוֹת בַּלָּיְלָה
כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:
לְמַכֵּה מִצְרַיִם בִּבְכוֹרֵיהֶם
כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:
וַיּוֹצֵא יִשְׂרָאֵל מִתּוֹכָם כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:
בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרוֹעַ נְטוּיָה
כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:

לְגֹזֵר יַם סוּף לִגְזָרִים כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:
וְהֶעֱבִיר יִשְׂרָאֵל בְּתוֹכוֹ כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:
וְנִעֵר פַּרְעֹה וְחֵילוֹ בְיַם סוּף
כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:
לְמוֹלִיךְ עַמּוֹ בַּמִּדְבָּר כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:
לְמַכֵּה מְלָכִים גְּדֹלִים כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:
וַיַּהֲרֹג מְלָכִים אַדִּירִים כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:
לְסִיחוֹן מֶלֶךְ הָאֱמֹרִי כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:
וּלְעוֹג מֶלֶךְ הַבָּשָׁן כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:
וְנָתַן אַרְצָם לְנַחֲלָה כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:
נַחֲלָה לְיִשְׂרָאֵל עַבְדּוֹ כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:
שֶׁבְּשִׁפְלֵנוּ זָכַר לָנוּ כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:
וַיִּפְרְקֵנוּ מִצָּרֵינוּ כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:
נֹתֵן לֶחֶם לְכָל בָּשָׂר כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:
הוֹדוּ לְאֵל הַשָּׁמָיִם כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:

1. Give thanks to the Lord because He is good, for His kindness is eternal.
2. Give thanks to the God of the angels, for His kindness is eternal.
3. Give thanks to the Lord of lords, for His kindness is eternal.
4. To Him Who performs great wonders alone,
Ki l’olam chasdo
5. To Him Who made the heavens with understanding, for Ki l’olam chasdo.
6. To Him Who spread out the earth over the water, for His Ki l’olam chasdo.
7. To Him Who made great luminaries, Ki l’olam chasdo .
8. The sun to rule by day, for His kindness is eternal.
9. The moon and stars to rule at night,
for His kindness is eternal.
10. To Him Who smote the Egyptians with their firstborn,
for His kindness is eternal.
11. And He took Israel from their midst, for His kindness is eternal.
12. With a strong hand and with an outstretched arm,
for His kindness is eternal.
13. To Him Who cut the Sea of Reeds asunder, for His kindness is eternal.
14. And caused Israel to cross in its midst, for His kindness is eternal.
15. And He threw Pharaoh and his host into the Sea of Reeds,
 for His kindness is eternal.
16. To Him Who led His people in the desert, for His kindness is eternal.
17. To Him Who smote great kings, for His kindness is eternal.
18. And slew mighty kings, for His kindness is eternal.
19. Sihon the king of the Amorites, for His kindness is eternal.
20. And Og the king of Bashan, for His kindness is eternal.
21. And He gave their land as an inheritance, for His kindness is eternal.
22. An inheritance to Israel His servant, for His kindness is eternal.
23. Who remembered us in our humble state, for His kindness is eternal.
24. And He rescued us from our adversaries, for His kindness is eternal.
25. Who gives bread to all flesh, for His kindness is eternal.
26. Give thanks to the God of heaven, for His kindness is eternal.


Drink a cup of wine

Conclusion

Sing Chad Gadya

One little goat, one little goat:
חַד גַּדְיָא, חַד גַּדְיָא
Chad gadya, chad gadya,
Which my father bought for two zuzim.
 דְּזַבִּין אַבָּא בִּתְרֵי זוּזֵי
dizabin abah bitrei zuzei.
חַד גַּדְיָא, חַד גַּדְיָא

The cat came, and ate the goat,
וְאָתָא שׁוּנְרָא, וְאָכְלָה לְגַּדְיָא
ve-ata shunra ve-akhlah le-gadya
Which my father bought for two zuzim.
 דְּזַבִּין אַבָּא בִּתְרֵי זוּזֵי
dizabin abah bitrei zuzei.
חַד גַּדְיָא, חַד גַּדְיָא

The dog came, and bit the cat, that ate the goat,
וְאָתָא כַלְבָּא ,וְנָשַׁךְ לְשׁוּנְרָא, דְּאָכְלָה לְגַּדְיָא
ve-ata kalba ve-nashakh le-shunra, de-akhlah le-gadya
Which my father bought for two zuzim.
 דְּזַבִּין אַבָּא בִּתְרֵי זוּזֵי
dizabin abah bitrei zuzei.
חַד גַּדְיָא, חַד גַּדְיָא

The stick came, and beat the dog,
וְאָתָא חוּטְרָא, וְהִכָּה לְכַלְבָּא
ve-ata chutra, ve-hikkah le-khalba
that bit the cat, that ate the goat,
דְּנָשַׁךְ לְשׁוּנְרָא, דְּאָכְלָה לְגַּדְיָא
de-nashakh le-shunra, de-akhlah le-gadya
Which my father bought for two zuzim.
 דְּזַבִּין אַבָּא בִּתְרֵי זוּזֵי
dizabin abah bitrei zuzei.
חַד גַּדְיָא, חַד גַּדְיָא


Say “Next Year in Jerusalem
Drink a cup of wine