Thursday, August 13, 2015

ראה \ אבות ו # 136: זה יהיה השיחה שלך

המשנה בפרקי אבות (ו ט) מספר את סיפורו של הרבי יוסי בן קסמא. במהלך מסעותיו איש עשיר הציע לו זהב, כסף ואבנים יקרות, אם הוא יעבור לעירו. רבי יוסי הסביר בגאווה שהוא גר בעיירה של רבנים וסופרים והוא לא מתגורר במקום שאין תורה אף לכל הכסף שבעולם. לאחר מכן הוא ציטט את ספר תהילים (השווה קיט עב) שעדיף לו קרבתו של הקדוש ברוך הוא, יותר ממיליון דולרים. לא רק זה, הוא הוסיףכאשר אדם נפטר הדברים היחידים שהוא לוקח הם תורה ומעשים טובים. לאחר שהוא דרש על פסוק במשלי (ו כב):

"בהתהלכך תנחה אתך" – בעולם הזה;
"בשכבך תשמור עליך" – בקבר;
"והקיצות היא תשיחך" – לעולם הבא.

זה משנה דומה לאחת שמקודם (אבות ו ז) שמשבחת את התורה ביתרונות שלה הן בעולם הזה והעולם הבא. ברכות גשמיות רבות שלה כוללות חיים בריאים ארוכים מלאים בעושר, כבוד, ושלום. כמו כן התפארת ישראל אומר ששני העולמות הם קנו רק ע"י התורה.

ההגדרה הצרה של התורה היא חמישה חומשי התורה. מעט יותר רחב התנ"ך. ובאופן כללי יותר הוא כל הספרות הדתית. חלק גדול ממנו הוא סיפורים של צדיקים והדרכה ספציפית למצבים של החיים. כאשר אדם לומד אותו הוא מתפתח במנטליות בריאה, מידות טובות, וגישה פיזית מתאימה להתנהלותם של החיים. אם התורה נספגת עמוקה הוא הופך להיות חלק משכל נבדל של אדם. זה גורם לו להיגרר לדברים טובים ולהתרחק מדברים רעים.

יש מחלות שבאות ממקום רע. לכן להיות במקום טוב יכול להביא בריאות טובה. כמו כן אדם יכול לקבל מחלה משום שהוא טיפש או קל דעת. אחרות יכולות להיגרם על ידי צער, יהירות, וכעסצרות באות ממקומות רעים או מאנשים רעים. תאונות חלקם תוצאה של נקודת מבט מוסרית. יש להמשיך עוד ועוד על זה. מובא במחזור ויטרי על הפסוק הנ"ל שהתורה תשמור עליך "להגן להציל".

הרעיון שהתורה שומרת אדם בקבר דומה לעניין "חיבוט הקבר". הרעיון הוא שאדם במהלך חייו צריך להיפטרמ מידות רעות שטבועות בו ולרכוש מידות טובות. רעיון זה יכול להיות מיושם גם באמונות ודעות. אמונה ואופי הם תוצר של מה שהאדם נולד איתו, התנסויות שלהם, והכי חשוב הבחירה חופשית. יש חמש דרגות של נשמה באדם. הגבוהה ביותר יחידה, פירוש יחידות. דרגה שניה זה  חיה כלומר חיים. השלישי הוא נשמה שהיא פחות או יותר המנטליות. הרביעי הוא רוח שהוא בעצם הרגשות. החמישי הוא נפש שהוא בעצם הרצונות הפיזיים של אדם. אלה נשמרים ומוגנים על ידי התורה והמעשים הטובים שנמצאים בהם.

הנושא הבא הוא על התעוררות משמעות בעולם הבאבקשר לתורה שהאיש קנה המשנה משתמשת במונח "שיח", אך השימוש בו "תְשִׂיחֶךָ" משאיל את עצמו, אולי במכוון, לפרשנויות שונות. מחזור ויטרי מעיר ש"תדבר בשבילך" לכאורה הכוונה סניגור. הערות מדרש שמואל "תשיחך – כלומר שהיא תלמדך ותתגלה אליך בכל סודותיה כאלו משיחה אותך". משמע התורה תלמד אותו. מדקדוק מדויק יש להבין "שיחה העתיד שלךכלומר, כאשר אדם נמצא בגן העדן שהוא ידבר על מה שהוא יודע על האמיתות הגבוהה ביותר ואיך הוא יישם אותן בחייו, כמו שכתוב בגמרא ברכות יז., "העולם הבא אין בו לא אכילה ולא שתיה ולא פריה ורביה ולא משא ומתן ולא קנאה ולא שנאה ולא תחרות, אלא צדיקים יושבין ועטרותיהם בראשיהם ונהנים מזיו השכינה".



לע"נ בן דוד שמואל בן נח ז"ל נלב"ע טו באב תשס"ט
 ניתן בדואר אלקטרוני וגם באתר http://dyschreiber.blogspot.co.il

  




Re’eh \ Ethics of our Fathers Chapter 6: It will be your Conversation

The Mishna in Pirkei Avos (6:9) tells the story of Rabbi Yosi ben Kisma. During his travels a rich man once offered him gold, silver and precious stones, if he would move to his town. Rabbi Yosi explained with pride that he lived in a town of rabbis and sofers and he would not live in a place without Torah even for all of the money in the world. He then quoted the book of Psalms (cf. 119:72) that it is better to have the guidance of the Holy One blessed be He, than millions of dollars. Not only that, but when a man passes away the only things that he takes with him are Torah and good deeds. After that he expounded on a verse from Proverbs (6:22)

בְּהִתְהַלֶּכְךָ תַּנְחֶה אֹתָךְ
בְּשָׁכְבְּךָ תִּשְׁמֹר עָלֶיךָ
וַהֲקִיצוֹתָ הִיא תְשִׂיחֶךָ
In your travels it will be with you
When you lay down it will preserve you
When you awake it will speak for you

He continued to explain the various components of the verse:
“In your travels it will rest on you” refers to this world
“When you lay down it will guard you” refers to the grave
“When you awake it will speak for you” refers to the world to come

This Mishna is similar to an earlier one (Avos 6:7) which praises the Torah for its benefits both in this life and the afterlife. Its many worldly blessings include a long healthy life filled with wealth, status, and peace. Similarly the Teferes Yisrael says that both worlds are only acquired by means of the Torah.

The narrow definition of the Torah is the five books of Moses. Slightly more broadly it can be looked at as the Tanakh. More generally it is all religious literature. Much of it is stories of righteous individuals and specific guidance for life’s situations. When a person learns it, he develops a healthy mentality, healthy attitudes, and a proper physical approach to their conduct of life. If the Torah is deeply absorbed it becomes part of a person’s intuition. This causes him to be drawn to good things and stay away from bad things.

Some maladies are caused by being in the wrong place. Also being in the right place can promote a person’s health. Similarly a person can contract an illness because he was stupid or frivolous. Still others can be caused by aggravation, arrogance, and anger. People can get into trouble because they are in the wrong place or with the wrong person. Some accidents can be the result of a moral perspective. It’s possible to go on and on about this. The Machzor Vitry comments that the Torah is something that is with a person to protect them and rescue them.

The idea of Torah preserving a person in the grave is similar to the concept of purgatory. The idea is that a person during their life should be disposing of inherent bad characteristics and acquiring good characteristics. This idea can also be applied to beliefs and opinions. Belief and character are a product of what the person was born with, their experiences, and most important their free will. There are five levels of soul in a man. The highest is the יחידה (yechida), literally their uniqueness. The second is חיה (chaiya) or life. The third is נשמה (neshama) which is more or less mentality. The fourth is רוח (ruach) which is basically the emotions. The fifth is נפש (nefesh) which is basically a person’s physical desires. These are preserved and protected by the Torah and good deeds which are in them.

The next subject is about waking up meaning in the world to come.  In regards to one’s Torah the Mishna uses the term “converse”, but its use תְשִׂיחֶךָ lends itself, perhaps intentionally, to varying interpretations. The Machzor Vitry remarks that, “it will talk for you” seeming to understand it as an advocate. The Midrash Shmuel comments, concerning the Torah a person acquired in his lifetime, “it will teach you and reveal to you all of its secrets as if it is talking to you”, meaning it will be your teacher.  A straight grammatical analysis can yield, “your future conversation”, meaning that when a person is in heaven he will talk about what he knows about the highest of truths and how he applied it to his life. This is like the Talmud (Brachos 17a) which says that the world to come will not be like this world. There will be no food, drink, or being fruitful and multiplying; and no business, jealousy, or competition; rather the righteous will sit with their crowns on their heads and take pleasure from the radiance of the sacred presence.


לע"נ בן דוד שמואל בן נח ז"ל נלב"ע טו באב תשס"ט.
  http://dyschreiber.blogspot.co.ilניתן בדואר אלקטרוני וגם באתר  

Sunday, August 9, 2015

עקב \ אבות ה # 135: למען טובה יותר גדולה

הפרק החמישי של פרקי אבות מתחיל בדיון ועל שבעת ימי בראשית ומציין כי עשרה ביטויים של יצירה היו בשימוש ושואל, למה לא להשתמש רק אחד. ומשיב שכל ביטוי וביטוי היה חשוב בפני עצמו והרמב"ם מוסיף שזה בגלל שכל דבר שנוצר היה חשוב בפני עצמו. לכן יש עשרה היבטים של שכר ועונש. בקשר לשכר לצדיקים המשנה משתמשת במילה "מקים". הוא מובן לעתים קרובות כפרנס העולם שנוצר על-ידי עשרה מאמרות. אבל גם יכול להיות מובן כהקמה, כלומר פרקי אבות  מדבר על עשרה דורות מאדם עד נח ואומר שכולם הכעיסו את הקדוש ברוך הוא, עד שהביא מבול. לאחר מכן הוא מזכיר את עשרה הדורות הבאים ואמר כי הם הכעיסו את הקדוש ברוך הוא עד שאברהם אבינו בא וקבל את השכר של כולם. אחד הרעיונות שפותחו בפרק זה הוא שיש לאדם תפקיד בעולם הזה. הרמב"ם מפרש בזה, "מוסר גדול לאדם לזרז אותו לתקן נפשו במעלות המדות ובמעלות השכלות". איש שעושה ככה מפרנס ומתקן את העולם. אם החסרונות יישארו סופו של דבר יהרס העולם. להישאר בדרגה אחת הוא לא אופציה. שדברים או ישתפרו או יחמירו.

הרעיון של מי המבול הוא ברכה שהשתנתה לקללה. אם הגשם הוא בשפע זה יגרום שפע של מזון, עץ, ומוצרים חקלאיים אחרים. זה בתנאי שבני אדם יזרעו עצים, ירקות, ופרחים. אם אין עצים לשתות את המים, אז המים יציפו בתים. אומרת  הגמרא (בבא קמא יז) בשם ר' שמעון בן יוחי "ואין מים אלא תורה שנאמר הוי כל צמא לכו למים (ישעיהו מה ו)." יש רמז קל, תורה מעלה אדם שלומד אותו ומטביע אדם שסוגר המוח עליו.

המשנה הבא מתאר לאברהם אבינו היו עשר ניסיונות שהראו כיצד הקדוש ברוך הוא היה  יקר לו. הם כללו עזיבת הכל בארץ מולדתו, רעב בארץ החדשה שלו, אשתו נחטפה פעמיים, עשיית ברית מילה כאיש זקן, ומצווה להביא את בנו לעולה. איש אחר אולי מאמין שאכזריות ושיגעון נמצאים בשמים; אי נמי האמינו בטוב האינסופי של הבורא, אעפ"כ לא רצו ניסויים אלה, אע"פ שיהיה שכר בגללם. עם זאת אברהם האמין כי בכל אלה היה חוכמה וחסד בהם, גם אם זה לא נראה כך בזמנו; והיה מוכן לקבל על עצמו יסורים למען טוב הכלל.

היה לאברהם חוכמה גדולה, עושר, וכבוד ואפשר לחשוב שזה הפרס לעבודה הקדושה שלו, אבל נראה שיש יותר. המפרשים מסבירים שלא היה לו רק השכר העמל שיועדו לו, אבל הוא גם קבל את השכר העבודה על העמל שהוא עשה שהיה באמת על אחרים. כי הכוונה מאתו יתברך היתה בתחילה שיזכו כל בני אדם לכל הדברים היקרים כמו התורה, נבואה, נסים, ולקרב תחת כנפי השכינה. אבל בגלל שאברהם עשה עבודת הקדש שלהם מתנות אלה הורישו לצאצאיו.


  
לע"נ בן דוד שמואל בן נח ז"ל נלב"ע טו באב תשס"ט
 ניתן בדואר אלקטרוני וגם באתר http://dyschreiber.blogspot.co.il






YouTube      http://youtu.be/GfLVY4W-r-4