Sunday, January 15, 2023

יד יוסף # 418; בבא קמא ב: - ה. - אבות נזיקין

 בס"ד



תחילת גמרא בבא קמא עוסקת בנזקי רכוש. זה במידה רבה הסבר על שמות 21:25 עד 22:16 שהיא במידה רבה המקור לחלק הארי של החוקים הללו. הניתוח התלמודי לפעמים הוא תמציתי ומבהיר. עם זאת, במקרים אחרים, ההיגיון חמקמק ועלול להשאיר את הקורא חסר פניות נרגז.

המשנה הראשונה קובעת ארבעה אבות נזיקין השור והבור והמבעה וההבער. אין הבנה נראית לעין של המילה מבעה ורש"י מעיר שיתבאר בהמשך. תלמידים בדרך כלל מוצאים את זה מעצבן. בכל מקרה שור מתייחס לשור שנוגח, נושך, קת, רומס או עוסק בדרך כלל בפעילות אגרסיבית בלתי צפויה. חור מתייחס לחור בשטח ציבורי ובדרך כלל לכל מפגע ציבורי. יש ויכוח לגבי המשמעות של מבעה. דעה אחת היא שהכוונה היא לבעל חיים שאוכל במיוחד משדהו של מישהו אחר מלבד בעליה. אולם דעה שנייה היא שהיא מתייחסת לנזקים הנגרמים על ידי אדם לרבות בזמן שינה. אש כוללת גם חומרים נדיפים מסוכנים.

שור נגוח, חור מסוכן, שור רעב ואש תואמים את הנרטיב בחומש ומסבירים את מושג הנזקים במיוחד בימי קדם. הדעה שמבעה פירושה אדם יש לה בסיס בטקסט ובמושג הנזקים אם כי חלש. זה מופיע תדיר בדיון בגמרא ויכול להיות, לפחות בעיני, מבלבל, מעצבן ותמוה. עם זאת, אם ראשו של אדם נמצא בבית כנסת עם מספר אנשים שלומדים בו, ניתן בשלב מסוים להתייחס אליו בחיבה כדיון בין אלה הלומדים בקביעות את כתבי הקודש. זהו למעשה הסגנון התלמודי והוא אופייני.

לאחר מכן חוקרת הגמרא האם המשנה או החומש מיותרים בארבע הקטגוריות הללו. המסקנה היא שהם שונים מבחינה רעיונית ולכן יהיו להם כללים שונים, חלקם ייחודיים. זה נראה לי מובן מאליו אינטואיטיבית. אולם הגמרא משקיעה מילים רבות בבדיקה קפדנית אם ניתן לכסות קטגוריה כלשהי על ידי האחרות.

ר’ אושיעא לימד שיש שלושה עשר אבות נזק. הם ארבע הקטגוריות העיקריות המנויות במשנה, ארבעת הבתים וחמשת סוגי הנזק. ארבעת השוטרים הם: 1) האדם שמסכים לצפות במשהו כטובה ולא מקבל תשלום, 2) הלווה, 3) השומר בתשלום ו-4) השוכר. חמשת סוגי הנזק שחוייב לשלם בגין פגיעה באדם אחר הם: 1) ירידה בערך השוק של הניזוק אם היה עבד; 2) כאב; 3) הוצאות רפואיות; 4) חופשת מחלה; ו-5) מבוכה.

ר’ חייא מלמד שיש עשרים וארבעה אבות נזק. הם כוללים את שלוש עשרה של רבי אושעיא. אחד עשר הנותרים נלקחים מהנרטיב בחומש. זה כולל דברים כמו פיצויים שגנב צריך לשלם לקורבן, התעללות מינית וחילול חפצים קדושים. בחלק מהכתבות יש ויכוח האם התשלום הוא בגין נזקים או בעצם קנס.




No comments:

Post a Comment