בס"ד
ספר ישעיהו מתאר את חזון ה' של הנביא על כסאו. מלאכי האש קראו זה לזה: "קדוש קדוש קדוש ה' צבאות מלא כל העולם כבודו" (ישעיהו ו, ג). בעניין הקדושה מעיר מצודת דוד שפירושו של פסוק זה אומרים שהוא מקודש ומתנשא בעולם המלאכים, בעולם העליון ובעולם השפל.
הקדושה היא הנושא המרכזי שלפיו מבינים ישראל את ה' ואת יחסיו עמו. הוא נקרא קדוש בתפילה עלינו. עלינו מיוחס ליהושע בן נון, מה שהופך אותו לשימוש מוקדם מאוד. השימוש הפופולרי היום מוציא את הביטוי הקדוש ברוך הוא. עם זאת, קשה להבחין במונח קָדוֹשׁ בבירור והוא כרוך במסתורין, חוסר גישה והתעלות. לעתים קרובות זה מעורר תגובות לא רציונליות מבני אדם. זה כרוך בפחד ואימה השזורים ביראה ובקסם.
בשפה התנ"כי - עברית, 'קודש' משמשת כשפת הנישואין והקנאה הקשורה בה. במיוחד גבר מצהיר בפומבי שהוא אוהב את האישה הזו והיא שלו. בתוך הקדושה יש אמות מידה פנימיות של טוהר וצדק, הנושאות השלכות מוסריות ואתיות חזקות. אלה כוללים טוהר מיני בתוך ומחוץ לנישואין, ריבונות, כניעה והתחייבויות לכל החיים. יש גם תכונות של אמון, קביעות וסובלנות.
היבטים אלו נוגעים גם ליחסים בין ה' לבריאה ובראשונה לעם ישראל. הקדושה מבדילה בין נקי למלוכלך שגדל להפרדה בין הקודש לחול. בין התוצאות יש חיים וחיוניות. על מנת להתייחס לה', ישראל חייבים להיות נקיים וטהורים. כל החיים נתפסים כבעלי אפשרות לעבור מהטבעי לרוחני, מהחולין לקודש, וזו שליחותם של ישראל לקדש את החול.
לע"נ האמא מלכה בת חיים ז"ל נלב"ע טו ניסן תשנ"חה
עלון ניתן לקבל גם באתר http://dyschreiber.blogspot.com
No comments:
Post a Comment