Wednesday, February 10, 2021

משפטים - שותפים למשפטים # 367

 בס"ד

בפרשת יתרו ניתנו עשרת הדיברות. אלה הם יסודות החוק ובמידה מסוימת ניתן להפיק מהם כל שאר היבטי החוק. למשל הונאה, שוחד ושימוש במשקולות ובצעדים לא ישרים יכולים להיגזר באופן סביר מציווי לא לגנוב. שבאופן כללי אדם צריך להיות בעל אופי טוב ניתן להסיק מכך אל תחשוק במה ששייך לשכן שלך. אמונה בסיסית יכולה להיגזר מהמצווה הראשונה. החגים הדתיים נובעים מבחינה הגיונית משמירת שבת, אך זה עוזר לקרוא קודם את החומש. כמו כן, רובם לא ייצרו באופן מִתוֹך דָחָף טִבעִי אחריות מוגבלת, שימוש בחומרים מסוכנים, דרגות אחריות הנוגעות לכישורים מפני גניבה. נראה כי איסור על כוח קטלני אפילו בהגנה עצמית אינו סביר, אך ניתן היה לטעון לכך משום "אל תרצח". ניתן להבין את "אל תנאף" כמרצה להיות נקיים מבחינה רוחנית, אך הרחבתו למאכלים שאסור על יהודי לאכול תהיה מופשטת מאוד. מסיבה זו באה רשימה ארוכה של חוקים לאחר מתן עשרת הדיברות בפרשת משפטים.

משפט זה מעלה את הרעיון של מחוקק שיחוק חוקים על בסיס חוקה. חוקה קובעת כללים כלליים בעוד שמשפט מחיל אותם על מצבים ספציפיים יותר. כביכול הקודש ברוך הוא, נתן לעם ישראל חוקה כאשר נתן להם את עשרת הדיברות ופעל כמו מחוקק הנוגע לשאר החוקים שניתנו בהר סיני.

חוקים רבים ניתנים גם בספר דברים. עם זאת, הם שונים מבחינה טקסטואלית בכך שהמקור הראשון הוא משה, המורה שלנו, לא ה'. לפעמים הם וריאציות של מה שניתן קודם לכן אבל בצורה שבני אדם יכולים להתייחס אליה ביתר קלות. אחרים הם תוספות אך ברוח החוקים הניתנים על ידי אלוקים. הפרשנות של משה נחשבת לתחילתן של חקיקות רבניות. זה ידוע גם כתורה שבעל פה עבור רבים. זה שם נרדף לתלמוד הבבלי או יותר פשוט אמר את הגמרא. אולי צריך להבחין בין חוק שמקורו במשה לבין אלה שמגיעים ישירות מאלוקים, אך אין כזה, ושניהם נחשבים מן התורה. ואכן כן, מעניקים לתורה שבעל פה ולחוק הכתוב את אותו מעמד האומר ששניהם ניתנו בהר סיני.

בכל מקרה החובה המעשית כדי לשמור על החוק היא זהה, ללא קשר למקור שלו, בין אם מדובר בחמישה חומשי תורה, התלמוד, שולחן ערוך, או רב בדורינו. הסיבה לכך היא שכולם עוסקים באותו נושא. לקחת ארנק של אדם זה גניבה, זה פשוט. גם לתת לחיה שלך לרעות ברכוש של השכן זה גניבה. כמו כן, לרמות אדם מהכסף שלו באינטרנט זה גניבה. באמצעות יישום התורה במצבי חיים אמיתיים, ובמיוחד במצבים חדשים, אנו הופכים לשותפים עם הקב"ה, משה וחכמי התלמוד כנותני תורה ושומרי עולם צודק יפה.



לע"נ  סימע בת אליעזר ז"ל נלב"ע יט חשון תש"ל

העלון ניתן לקבל בדואר אלקטרוני  וגם באתר  http://dyschreiber.blogspot.com


No comments:

Post a Comment