בס"ד
כתוב במשלי כ ה, "מַיִם עֲמֻקִּים עֵצָה בְלֶב־אִישׁ וְאִישׁ תְּבוּנָה יִדְלֶנָּה". פירוש רש"י, "הלכה בלב חכם סתומה . . . ותלמיד נבון בא ודלה אותה ממעיו".
פירוש רלב"ג: "הנה העצה אשר בלב איש בכח לא ישיגוה בקלות אבל אחר החקירה הרבה כי היא במדרגת המים העמוקים מאד אשר יקשה להגיע אל מה שהוא בתחתיהם ואולם איש תבונה ידלה העצה מלבו בטוב חקירתו והפלגתו בה".
פירוש אבן עזרא: "כלומר כמים עמוקים שהם קרים וזכים ורגל לא תרפסם, כן החכמה והעצה שהיא בלב איש, זכה וברורה".
כתוב בראשית רבה צ״ג:ד׳: וַיִּגַּשׁ אֵלָיו יְהוּדָה וגו', כְּתִיב (משלי כ, ה): מַיִם עֲמֻקִּים עֵצָה בְלֶב אִישׁ וגו', לִבְאֵר עֲמֻקָּה מְלֵאָה צוֹנֵן וְהָיוּ מֵימֶיהָ צוֹנְנִין וְיָפִין וְלֹא הָיְתָה בְּרִיָּה יְכוֹלָה לִשְׁתּוֹת הֵימֶנָּה, בָּא אֶחָד וְקָשַׁר חֶבֶל בְּחֶבֶל וְנִימָה בְּנִימָה מְשִׁיחָה בִּמְשִׁיחָה וְדָלָה הֵימֶנָּה וְשָׁתָה, הִתְחִילוּ הַכֹּל דּוֹלִין הֵימֶנָּה וְשׁוֹתִין, כָּךְ לֹא זָז יְהוּדָה מֵשִׁיב לְיוֹסֵף דָּבָר עַל דָּבָר עַד שֶׁעָמַד עַל לִבּוֹ.
יש סיפור על רבי נחמן מברסלב, שיום אחד הגיע התלמיד מובהק שלו, הרב נתן, וביקש את עצתו לגבי הצעת עבודה טובה מאוד שניתנה לו. הוצע לו להיות רב בבית כנסת גדול ומכובד בשכר גבוה. רבי נחמן אמר לו לקבל את המשרה. רבי נתן לא היה בנוח מהתשובה וחזר מתישהו אחר כך ולחץ על הרב נחמן לומר את מה שהוא באמת חושב. רבי נחמן היה אדם מופלג עם הרבה תובנות עמוקות; אבל היו לו רק מעט חסידים, מתנגדים חזקים, והוא היה עני. הוא השיב כי כדאי לרבי נתן להישאר איתו מכיוון שזה המקום שבו יהיו לו הרבה חידושי בתורה והוא יגיע לגדולה אמיתית.
הפסוק הזה במשלי אומר לנו שלעיתים קרובות זה לא קל להגיע לאמת העניין. יתכנו סוגיות רגישות עדינות. התשובה הנכונה עשויה גם להיות מנוגדת לחוכמה המקובלת. תפיסה והשערה עשויים להיות חיוניים. עם זאת אדם עם עומק והבנה יכול לגשת לידע חשוב, אף שהוא עשוי לדרוש התמדה מסוימת. לאחר קבלת העצות, ניתן לשתף אותה עם העולם.
לע"נ סימע בת אליעזר ז"ל נלב"ע יט חשון תש"ל
העלון ניתן לקבל בדואר אלקטרוני וגם באתר http://dyschreiber.blogspot.com
No comments:
Post a Comment