קריאת התורה בצום תשעה באב הוא חיזוי של משה רבנו, שבעתיד ישראל יחטאו, ייענשו, ויחזורו בתשובה. הגינוי הספציפי כאן הוא עבור עבודת אלילים אמיתית. פירוש פסל אשר מיוחסת יכולות למעלה מן הטבעי ולכן סגדו אותו עם התנהגות פולחנית.
שרידים חלשים כאלה נשארים כיום בצורה של אמונות טפלות ישנות כמו רגל של ארנבת, נעל סוס, וקמעות נסתרות. עם זאת, אף אחד לא באמת מאמין בדברים האלה והם בדרך כלל צפו כמו קישוטים חמודים. לקתולים יש פסלים, חלקם גדולים מאוד ומקושטים. הם קבלו תוכחה חריפה על כך במיוחד על ידי הפוריטנים, שעברו לאמריקה הפראית כדי להתרחק ממנה. היהודים עדיין מטרידים אותם, אבל הם יגידו שהם לא מתפללים לפסל, אלא הם עוזרים להם למקד את המחשבות שלהם.
לפני המבול אנשים עשו טקס ענק על זה, כולל הקרבת אדם רבים. היום אלפים נוסעים לסטונהנג' להסתכל בזריחת השמש תקופת החורף היום, אבל הוא לא כמו שהיה בתקופת האבן. הפסלים העתיקים הענקים ביותר באבו סימבל במצרים קיימים עד היום רק כאטרקציה תיירותית; וכך גם הפסלים הענקיים של בודהה באפגניסטן, כאשר הם אינם מותקפים על ידי הטליבאן.
המילה בלשון הקודש שמשמשת משה רבנו לאלילים היא פֶּסֶל. זה אותו שורש כמו המילה "מגולף, מפוסל, או חקוקה". לתנ"ך יש הרבה גנאי על עבודה זרה, למשל גללים ועצבנות, אבל זה לא אחד מהם. הולך קדימה מן התלמוד כוונה פסל הופך לגרוע חזק. לדוגמה פְּסוֹלֶת פירושה אשפה או משהו חסר ערך. פָּסוּל גם כולל רעיונות של תיעוב וגועל. למשל מזוזה או ספר תורה שלא כתוב נכון נקרא פסול, וגם סוכה בנויה שלא כהלכה. גם הוא לשון חרם כאשר הוא מוחל על אדם או ספר.
המילה שֶׁקֶץ משמשת את הנביא יחזקאל לתיאור עבודת האלילים של היהודים מיד לפני חורבן בית הראשון. כאן עסקו בפסלים של זוחלים ובעלי חיים מתועבים. חומש גם משתמש במילה שקץ עבור דברים כמו עכברים,לטאות, וג'וקים. גם היום זה עלבון צורב. זו גם לשון של מכוער.
בין המצרים פרשת מסעי ההפטרה אומרת, "תָּסִיר שִׁקּוּצֶיךָ מִפָּנַי וְלֹא תָנוּד," (ירמיהו ד א). הרעיון הוא שזה תיקון הכרחי. זה ילווה בדברים כמו שנאת חינם, רצח, ניאוף, והתנהגות איומה המתוארת בהפטרה של תשעה באב. הסרת תָּסִיר שִׁקּוּצֶיךָ כנראה, מהתנהגות מוזרה ומכוערת, במיוחד אלה הקשורות לדת. לפעמים הם נקראים תעלול או משוגעים. זה נראה לחול על אשפה, תנועות וצלילים שבאמת פוגע וחסר דעת. אדרבא, ראוי ללכת לכיוון היופי, להסיר את הסיבים מן הכסף והזהב, וגם להסיר את הקנטור, "ספקו עליך כפים כל עברי דרך שרקו וינעו ראשם על בת ירושלם הזאת העיר שיאמרו כלילת יפי משוש לכל הארץ", (איכה ב טו).
לע"נ האמא מלכה בת חיים ז"ל נלב"ע טז ניסן תשנ"ח
העלוךן ניתן לקבל בדואר אלקטרוני וגם באתר
No comments:
Post a Comment