חנוכה מזכיר את ניצחונם של היהודים על היוונים בתקופת בית שני. זהות המנצחים ברורה. הם היו יהודים דתיים שנלחמו תחת הכהן הגדול מתתיהו וחמשת בניו. הבן החשוב ביותר היה יהודה מכבי. מכבי פירושו פטיש ויהודה היה הפטיש שהרס את אויבי הדת. זה גם ראשי תיבות של הביטוי, "מי כמוך באלים ה'.
הזהות של האויב היא משובשת. מרכיב אחד היה היהודים שאימצו את התרבות היוונית, שנקראו מתייוונים. מרכיב אחר היה המלך אנטיוכוס. הוא היה צאצא של אלוף גדול של אלכסנדר מוקדון וכמוהו ממוקדון. מוקדון בגבול יוון וכמו יוון.

היה מחלוקת גדולה בענייני טהרה והמתיוונים טמאו הבית מקדש בכוונה. הגגיז יוחנן ממשפחת הכהן גדול לכן היא הרג ניקנור משנה למלך אנטיוכוס. היתה מלחמה ובלתי ציפוי חסידים במספר מעט הצליחו בדרך צבאי על המלכות הגדול בזמנו.
לאחר המלחמה טיהרו המכבים את בית המקדש. כאשר רצו להדליק את המנורה, הם מצאו רק יום אחד של שמן טהור. הצטרכו שמונה ימים לייצר יותר שמן. אף על פי כן הם הדליקו אותו, והנס אירע כשהשמן הזה נמשך שמונה ימים. עם זאת, אנשים מתחשבים אמר את הנס האמיתי היה שהם ניצחו במלחמה. הוכרז חג וקראו לה חנוכה בגלל הבית מקדש הכתרה מחדש.
מרכז החנוכה נוטה ליפול על היפוך החורף. פירוש ר"ע מברטנורה משנה ע"ז ב: סטרנורא. שמונה ימים קודם התקופה. לפי שראה אדם הראשון יום שהיה מתמעט והולך, אמר, אוי לי שמא בשביל שסרחתי חוזר העולם לתוהו ובוהו, עמד וישב שמונה ימים בתענית [ובתפלה], כיון שנפלה התקופה וראה יום שמאריך והולך, אמר מנהגו של עולם הוא, עמד ועשה שמונה ימים טובים. לשנה אחרת, עשאן לאלו ואלו ימים טובים. הוא קבעם לשמים, והם קבעום לע״ז:,
אדם ראה את ידו של אלוקים בטבע, אבל החידוש הזה נפגעה. עם ניצחון חנוכה הרעיון שהקב"ה נראה בטבע פורסם והמשיך לצבור כוח. לכן החנוכה ניתן לראות גם הכתרה מחדש של מה עשוי להיות החג הראשון של האנושות.
לע"נ הדוד מאיר בן חיים ז"ל נלב"ע כה תשרי תשנ" ב.ח
העלון ניתן לקבל בדואר אלקטרוני וגם באתר http://dyschreiber.blogspot.com
No comments:
Post a Comment