יראת שמים מובא הרבה בפרשת וירא. הקב"ה הוא בעל חסד, אוהב, ורחום. אך אין זה סותר לגבורתו וחזקתו, מקפיד כחוט השעיר, ומסוגל להיות קשה מאוד. אדם טוב כמו אברהם אבינו יכיר בקלות את חסדי ה'. בכדי להגיע ליראת שמים עלול לקחת זמן מלווה בהרבה ניסיונות.
הפרשה פותחת עם שלושה נוסעים המקבלים את ההצעה של אברהם לאירוח. המפרשים מסבירים כי ישמעאל השתתף בהכנת הארוחה, אך הוא אינו נקרא בשמו ופשוט מכונה "הנער". זה רומז שהוא לא יהיה חלק של עם הקודש ישראל.
הנוסעים מתגלים כמלאכים ומבשרים את לידתו הקרובה של יצחק. בתגובה שרה צוחקת בשקט. למרות שיש סיבה מספקת לתגובה מאופקת זו, היא מתביישת על חוסר האמונה שלה.
אחרי זה מובא הסיפור עם רוע סדום. הדיון עם אברהם רומז כי יש בהחלט לא יותר מעשרה צדיקים בסדום ואם אין אפילו עשר, צריך להשמיד את הכל. המפגש שם עם לוט מאשר את החשדות הגרועים ביותר והערים נהרסות. החלטתו של לוט לא לחזור לאברהם גורמת להרס רוחני שלו.
אברהם מתחיל להתגורר בין הפלשתים. במעשה אבימלך מסביר אברהם כי הוא ראה כי אין יראת אלוקים במקום הזה, והם מסוגלים להרוג אותו כדי לקחת את אשתו. אבימלך נותן פיצויים, ומאוחר יותר, בליווי הגנרל, מבקש מאברהם הסכם שלום. דיונים קוצניים דיון ואברהם מסכים.
שרה יולדת יצחק. ישמעאל מתנהג בצורה חשודה. בגלל זה הוא נשלח אל המדבר, שם הוא כמעט מת צמא. הקדוש ברוך הוא שומע את בכיו, מציל אותו, הוא איתו, ועושה אותו לעם גדול.
מאוחר יותר ה' אומר לאברהם לשחוט יצחק כקרבן. אברהם מסכים לעשות זאת. ברגע האחרון ה' אומר לו להפסיק ומסביר כי כל זה היה רק נסיון לראות שיש לו יראת אלוקים. אז הקב"ה מברך את אברהם מאוד. הפרשה מסתיימת בחדשות שרבקה, בת זוגו של יצחק נולדה.
האנשים בסיפורים אלה נע בין טוב מאוד לרע מאוד. נראה שהנקודה היא שיש להתייחס ברצינות להחלטות בנוגע לטוב ולרע. דברים איומים מתרחשים בעולם הזה והם יכולים לקרות אפילו אחד שחסרנו העיקרי הוא כישלון לפתח את יכולותיו. אדם יכול אפילו להיות מושפל או נבדק קשות רק כדי לתת להם לדעת עם הדברים האלה באמת קיימים. עם זאת אדם עם פחד הגבור יקבל ברכה גדולה.
לע"נ הדוד מאיר בן חיים ז"ל נלב"ע כה תשרי תשנ" ב
העלון ניתן לקבל בדואר אלקטרוני וגם באתר http://dyschreiber.blogspot.com
No comments:
Post a Comment