הנושא הבסיסי בפרשת ויצא מתמודד עם אנשים כמו עשיו במיוחד אלה בארץ ישראל. הפרשה מתחילה עם יעקב בורח מעשיו ומסתיים כאשר הוא מתכונן לפגוש אותו אחרי עשרים שנות גלות.
יעקב בורח מפני שהוא גנב את ברכת אביו המיועדת לאחיו. הגניבה מוצלחת, למעט העובדה שעשיו מוכן להרוג אותו. יעקב באמת לא אשם כי אמו אילצה אותו לעשות את זה בנוסף עשיו לא רוצה להיות מן האבות שיסד ממלכת הכהנים. החטא המקורי שיעקב מנצל רגע רע של עשיו לפני שנים כדי לגרום לו לתת לו את זכויותיו של הבכור. הסיבה שזה הצליח כי עשו נאץ את עבודת הקודש. אף על פי כן לא היתה זו דרך אחווה לטפל בכבוד דתי. לכן יעקב צריך ללכת לגלות ללמוד טוב יותר.
הסעיפים הבאים הם הרפתקאותיו של יעקב בפדן ארם. הם כוללים את 1( המפגשים הראשונים עם רחל ולבן, 2( לידת הילדים של יעקב, 3( ההצלחה הכספית שלו, 4( עזיבתו את לבן.
השיעורים המרכזיים ליעקב והקורא אלו איך להתמודד עם מישהו כמו לבן. התכונה העיקרית של לבן היא שהוא רמאי ושקוע בתאוות כסף. כדי לבלבל את המצב מאוד הוא הבעל הבית, חותנו של יעקב, ויש לו רגשות חיבות אמיתות כלפי יעקב.
בהתחלה יעקב עושה משהו מאוד מטופש. כאשר מתבקש שם שכר שלו, הוא מציע לעבוד שבע שנים על ידה של רחל בנישואין. רחל, למעשה, לא יסולא בפז. ניצול הזדמנות, לבן להתאים את יעקב גם עם לאה, גם לא יסולא בפז, עבור אותה עמלה. יעקב מכיר בכך שהוא כבר מרומה. כאשר יעקב עובד לעצמו לבן מנסה לרמות אותו משכרו. כאשר יעקב עוזב, לבן מנסה לקחת את כל מה שיש לו. אף על פי כן, אף אחד מהם לא מצליח, הקדוש ברוך הוא מגן עליו במגוון דרכים.
הלקח מן השמים הוא שהבכורה והברכה גם הם לא יסולא בפז, אף על פי כן לא ראוי לרמות כדי להשיג אותם. לא רק זה אלא השגחת פרטית תמצא דרך לעשות את תיקון.
בעימות הסופי יעקב מביא את הצד הטוב של לבן, אע"פ זה רק יום אחד, זה המסר העמוק יותר של הגלות, בארץ ישראל יש הרבה ראשי סלעים, רמאים, ומזלזלים בדת. אבל הם אחיך וחייב להתנהג בהם בדרך אחווה. ובנוסף לכך, אדם צריך לסמוך על הגנתו של הקב"ה כדי להתמודד איתו באופן הוגן.
לע"נ הדוד מאיר בן חיים ז"ל נלב"ע כה תשרי תשנ" ב
העלון ניתן לקבל בדואר אלקטרוני וגם באתר http://dyschreiber.blogspot.com
No comments:
Post a Comment