פרשת חיי שרה עוסקת בסיום ימי חייו של אברהם אבינו. למעשה הוא לא זקן מאוד. כאשר שרה נפטרה הוא היה בגיל 137 מתוך 175 שנותיו או מעל שלושה רבעים מחייו. עם זאת 38 שנים הוא כמות משמעותית של זמן.
בתחילת הפרשה מסופר על מותה של שרה אשתו. בתורה יש אריכות על סיפור רכישת מערת המכפלה כבית קברות משפחתי. הנקודה היא כי גם אחרי שאברהם הולך לעולמו צאצאיו יהיו קשורים באופן קבוע לארץ הקודש.
הפרויקט הבא של אברהם הוא מחתן את בנו יצחק. במבט לעתיד האומה - הוא זקוק לאשה שתתרצה לגור בארץ ישראל. הסיפור ארוך עם שלושה חלקים: 1) הוראות לשדכן, 2) פגישה למועמדת המצליחה, 3) פגישה עם משפחת הנערה. בנקודה זו, אברהם מתואר כזקן, מתקדם בשנים, ומבורך בכל. הוא נחשב בדרך כלל להיות עשיר.1
לאחר שאברהם התחתן מחדש ואשתו יולדת שישה בנים. שבעה נכדים מוזכרים ושלושה נינים וזה סך של 16 צאצאים. עם זאת הוא שולח את כולם. הפרשה מסתיימת עם ישמעאל. כתוב,"ויקברו אתו יצחק וישמעאל בניו", פירש"י, "יצחק וישמעאל" - (ב"ר) מכאן שעשה ישמעאל תשובה והוליך את יצחק לפניו והיא שיבה טובה שנאמר באברהם. ואז הוא מספר את התהילה שלו כמייסד של אומה גדולה, ולבסוף אומר שהוא מת בכבוד.
לפעמים נדמה לקורא החומש שאברהם אבינו היה אדם עם הרבה תלאות אבל החיים לא היו טובים אליו. כאשר הקדוש ברוך הוא, אומר לו כי צאצאיו יהיו רבים כמו הכוכבים, זה מוסיף כי אברהם האמין זה אבל זה נחשב כמו צדקה. אם אפשר לומר, היה די בפינות חוכמתו, ניסיונו ושכלו לקבל את ההבטחה הזאת, אך גם אם לא היה זה הגיוני לחלוטין. זה כאילו לומר שהוא נתן צדקה לה' על ידי האמונה בכך. הקדוש ברוך הוא הודיע לו כי הצדק יכול לקחת זמן כאשר הוא אומר כי עם ישראל יהיה משועבד אבל תצא עם פיצוי מלא.
כאשר יעקב הלך למצרים עם משפחה של שבעים, היה ברור שהוא יהיה אומה. אברהם אכן ראה את לידתו של יעקב ועשיו, אבל זה לא מספיק. עם זאת, עם משפחה של שש עשרה מקטורה ועושר רב, אפשר לראות את התפילות של אברהם נענו והוא שילם בצדק על עבודתו. בנוסף, ישמעאל היה בן נכון בסופו. אולם התהילה המהותית של אברהם אבינו שהוא היה אב של ממלכת כהנים. אבל זה עלול לקחת קצת מאמץ נפשי כדי לראות את זה בשלב זה בסיפור.
לכן אנו רואים כי ההופעה היא חשובה. לא מספיק להיות גבאי ישר של צדקה, גם צריך לשמור תיעוד תקין המתעד את הכנות. אינו מספיק להיות דתי במחשבה ובמעשה, גם הבגדים ואת התספורת הנכון חייב להיות מוצג. זה בכדי שהפאר שאולי מוסתר יכול להיראות לכולם.
לע"נ הדוד מאיר בן חיים ז"ל נלב"ע כה תשרי תשנ" העלון ניתן לקבל בדואר אלקטרוני וגם באתר http://dyschreiber.blogspot.comפ
No comments:
Post a Comment