מאמר ב "כולל פרקים תלויים בליחות".לאחר העיון בו, אפשר להבין מדוע הרמב"ם התנצל בהקדמתו לשימוש באפטוריזם.זה שונה מעבודות הרמב"ם כמו המשנה תורה, מורה נבוכים, ופירושו למשנה, שהם מאוד צלולים וממוקדים. יש להם מסרים ברורים שמתמזגים זה לזה והנושאים הבסיסיים ברורים ומאורגנים. זה כולל את הדיון שלו על פרקטיקות בריאות בהלכות דעות.
"פרקים תלויים בליחות" מציג כמה נושאים ביחד במה שנראה כמו אופנה מטורפת. בדרך זו ובאחרים היא מחקה את צורת המשנה. רבים מן הפתגמים הם תיאורים פיזיים של נוזלי גוף, היכן הם נמצאים, איך הם נוצרים, ואת השפעתם על הבריאות.
פרק זה נתפס בדרך כלל כמי שעסוק ב"ארבעת ההומור" של העת העתיקה. עם זאת, הרמב"ם נוטה להתייחס לכך יותר ככלל אצבע ולא כתיאוריה פורמלית ובבית הספר לפרקטיקה. אבל לא ברור אם הרמב"ם סובר שהוא שיטה או סתם מנהג. ניתן לשער כי הוא טען כי ארבעת ההומור תואמים את ארבעת היסודות, אך לא רצו לדון בכך בשל חששות מפני הביקורת כמו אלה שקיבל על נושאים דומים ב"הלכות יסודי התורה" ו"מורה נבוכים".
הנה הפרק הראשון כמו שהוא (נוסף מרחבים):
הדם הוא דבר מורכב מכל הליחות כפי החלוקה טבעית נולד בכבד ונקרא בשם דם לתגבורת הדם ומשלו על הליחות האחרות וזהו אשר יוצא בהקזה וקרני המציצה. ובגוף יש ד׳ ליחות: הדם והלבנה והמרה אדומה והשחורה,
אין רצוננו באמרו הדם הדבר "המורכב מכלל הליחות (נ"א רצוננו לומר הדבר הלקוח במחשבה בלתי מעורב בדבר זולת מן הליחות) בלתי מעורב בדבר זולת מן הלחות: (עכ"ל).
הבא אומר הרמב"ם כי כל הנוזלים מכילים את אותו חומר מימי. הנוזל המימי המזיק ביותר הוא המורה השחורה. פחות מזיק הוא אדום, פחות מזה מזיק הוא הלבן, החם ביותר והטוב ביותר מכל הארבעה הוא הדם.
כמה פרקים מוקדשים לתיאורים פיזיים של נוזלי הגוף, כפי שרופא יראה אותם. לאחר מכן ישנם מספר פרקים בנושאים קצרים שמעבירים את הנושא מדם לנושא העיכול. כמעט כל 15 הפרקים האחרונים קשורים לעיכול. הדם הוא המהות של מה הרמב"ם הוא מדבר, והעיכול הוא השדרה העיקרית.
למדתי לקח על בריאות ועל עיכול מפרק זה. דם בריא פירושו אדם בריא. משמעות הדבר היא כי אדם צריך להיות מודע ומעונין בדם שלו. אפשר להרגיש בדם סוכר גבוה וגם עייפות. זה צריך להיות מנוהל, במיוחד סוכר בדם גבוהה. במו עיני ראיתי שרמת הסוכר גבוהה בדם גורמת לקפיצות ולפזיזות, במיוחד אם זה מתמשך על ידי מנות גבוהות קבוע של ממתקים. לאחר מכן הסוכר הגבוהה בדם הנגרמת על ידי מזון מתקתק גורם להשמנת יתר. אחרי עשרות שנים זה גורם לסוכרת.
בשבילי הוא להיות מודע לטעם ואת הרגשות בגוף שלי. חשוב מאוד זה מרגיש את הקשר בין שניהם. המטרה היא בריאות טובה ושמחה. כמו שכתוב בקיצור שולחן ערוך לא ב, "ויש אנשי מעשה שקודם אכילה אומרים, הנני רוצה לאכול ולשתות כדי שאהיה בריא וחזק לעבודת הבורא יתברך שמו".
Bibliography:
פרקי משה - משה בן מימון, 1138-1204; HebrewBooks.org; Chapter 2 (כולל פרקים תלויים בליחות);
Rosner, Dr. Fred; Maimonides Medical Writings (Volume 3); pp 26 - 33; The Medical Aphorisms of Moses Maimonides; published by The Maimonides Research Institute, Haifa, Israel.
לע"נ האמה מלכה בת חיים ז"ל נלב"ע טז ניסן תשנח
העלון ניתן לקבל בדואר אלקטרוני וגם באתר http://dyschreiber.blogspot.com
Blogger Hebrew http://dyschreiber.blogspot.com/2017/04/223.html
Blogger Hebrew http://dyschreiber.blogspot.com/2017/04/223.html
No comments:
Post a Comment