בפסח אנו חוגגים את יציאת מצרים. בסידור מכונה חג הפסח "זמן חירותנו". מצרים נקרא "בית עבדים", והיהודים קבעו חג כדי לזכור את יום שהם יצאו ממצרים. גם יש מצווה לזכור במיוחד את יציאת מצרים כל יום.
רבים מציינים כי חג השבועות מגיע לאחרי פסח ושני החגים מקושרים על ידי ספירת 49 יום של ספירת העומר. יש לדרוש ששניהם אותו חג והימים שביניהם הם מספר רב של ימי חול המועד. חג השבועות הוא יום השנה של מתן עשרת הדיברות בהר סיני הסידור קורא לזה "זמן מתן תורתנו". בגלל זה יש דרשה כי הפסח היה לצורך קבלת עול מלכות שמים.
החומש מדגיש שישראל יצאו ממצרים באביב. בכך הוא רומז כי העבדות היא כמו הקור הקשה של החורף וכי חופש הוא כמו מזג האוויר מתון של האביב. בנוסף צריך להרגיש כאילו כל אחד עזב את מצרים בחייו. כדי לזכור את המרירות של עבדות אוכלים ירק מאוד מריר כמו חזרת בסדר פסח. זאת בהשוואה לארוחה המפוארת עם ארבע כוסות יין וריהוט נוח שהן סימני חירות.
הנקודה היא הרדיפה הפוליטית והדיכוי מן העוני הוא קללה. אדם הראשון וכל האנושות נתקללו כי הם יקבלו את הלחם שלהם על ידי הזיעה של המצח שלהם. התורה לא רוצה את זה עבור העם היהודי וכל בני האדם. לכן להימלט מן המלכודת של כל סוג של עבודה פרך היא סיבה לחגיגה. אפילו אם לא נכנס למצב טוב רק לצאת ממצב רע זה די. זה גם אם נאלץ לברוח אל המדבר למרות חסר אספקה מספקת.
הנקודה כי חירות היא כהכנה שמירת התורה נשארת תקפה. חופש מוחלט בלי שום דבר כדי למלא את הזמן תוצאות ריקנות. אדם אינו חי בלחם לבדו אלא חי על פי דבר ה '. לימוד תורה ומצוות לתת לאדם תחושה של מטרה. זה לא רק לשרוד אלא הממלא תפקיד גבוה. בנוסף, דרכי התורה הן דרכים נעימות. הדרך הטובה ביותר ללמוד תורה היא להשקיע כמות סבירה של זמן בסביבה נעימה ולא להיות בלחץ על ידי דברים אחרים במיוחד כסף. לכן החירות מלהיות מכור לעבודה מאפשרת לאדם לקחת את העבודה הנעימה והיוקרתית של לימוד תורה ועשיית מצוות.
לע"נ האמה מלכה בת חיים ז"ל נלב"ע טז ניסן תשנח
העלון ניתן לקבל בדואר אלקטרוני וגם באתר http://dyschreiber.blogspot.com
Blogger English http://dyschreiber.blogspot.com/2017/03/vayikra-7-survey-of-medical-writings-of.html
No comments:
Post a Comment