המשך הרישום של הכתבים הרפואיים של הרמב"ם.
10. “על בירור סימני ההתקפים”, Maqāla Fī Bayān al-Aʿrāḍ; שם הספר הוא למעשה תרגום של השפה הערבית המקורית. נראה כי התרגום העברי מראה את כוונת הרמב"ם. המילה הקשה בשם הספר הוא "התקפים". בשפת עברית הֶתקֵף יכול להיות התקפה, בכושר רגשי, או תקופת זמן. רוזנר מתרגמת את הכותרת כ"סיבות התסמינים "ו"שיח על הִתפָּרְצוּת". יש לתרגם את המילה האחרונה כמו "צירופי מקרים". המשמעות של המילה האחרונה בערבית היא כמו המילה העברית "רעד" אשר לעתים קרובות פירושה רַעַד או חַלחָלָה. תרגומים לטיניים מזכירים סבל מדכאון וסימני מחלה.
ד"ר סטיבן גרין מכנה זאת, "ראשיתו של הרמב"ם לטיפול במחלות דו-קוטביות". עם זאת החולה נושא הנושא הזה לא נפגע עם ההיסטריה המתפשטת הקיצונית המאפיינת היפומניה. לסולטן יש קשיים רגשיים מכאיבים ומתישים, אבל הם לא חזקים מספיק כדי להוות פסיכוזה. הרעיון של שיקום מצב רגשי בריא באמצעות דיון כדי לפתור בעיות מטרידות, תזונה בריאה וסביבה נעימות, אנשים תומכים, ושימוש מתון של הרגעה ומעליות מצב הרוח נראה תקף; ובכל זאת לרפא פסיכוזה בשורש שלה יהיה קשה מאוד בגלל עוצמת המחלה. אני מאמין שהרמב"ם היה יכול לרפא ולרפא פסיכוזה. עם זאת, חלק ניכר מן התרופה היה קשור להשפעה על המטופל של צדקתו וחוכמתו. בדרך זו הוא היה דומה לנביא, מרפא אמונה או חכם תלמודי.
הרמב"ם התעניין בהפרעות פיזיות שהיו להן בסיס פיזי, למשל נשיכות נחש וריפוין. הוא גם התעניין בהפרעות רגשיות ושכליות שהיו להן מקור פיזי. לעתים קרובות הוא לוקח את עמדתו כי מחלות, הן רגשית והן גופנית, לעתים קרובות נגרמות על ידי איזה כישלון מוסרי וזה היה האינטרס העיקרי שלו.
על בירור סימני ההתקפים הוא בעיקר סקירה של טיפולים שהסולטאן היה מקבל עבור מחלותיו. החלק הראשון עוסק עם ניקוז של דם עכור מתוך טחורים באמצעות דחיסות סופגות ותרופות. הוא מסביר כי הבעיה עם ציור מלאכותי הוא כי ורידים להיות מודלק, זרימת הדם יכול להיות יותר מדי,ודם בריא גם נמשך. עם זאת, אם זה קורה באופן טבעי לא צריך לחסם את זרימת אלא אם כן הוא מוגזם. הוא מעיר כי כאשר הטבע פותח את הוורידים הוא עושה זאת עד כמה זה הכרחי ובעיקר את החומרים הלא בריאים עוזבים. אבל כאשר יש נפיחות וכאב, אז הטבע לא יכול לפתוח את הוורידים והם צריכים להיפתח ידנית.
בחלק השני מדגיש הרמב"ם טוניק של 35 גרם של מי ורדים, 70 גרם מיץ צמח לשון שור (lingua bovis), ו -28 גרם של יין סורי כדי לשפר את מצבו הכללי של החולה. מניח את מְרַעֲנֵן עשר שעות לפני שהוא שותה. קח את זה כמה שעות לפני הארוחות וגם כמה לפני השינה. הוא משבח שתיית כמויות קטנות של יין כי זה מסייע לעיכול, מקל על חיסול של זיהומים דרך השתנה, ומרים את הרוחות. ערבוב זה עם מי ורדים, זה מרחיב את הרוח, ממריץ את הבטן, ומוסיף את היתרונות של היין. הצמח שור השן גם משפר את מצב הרוח ומבטלת את מרה שחורה הגורמת לדיכאון. השילוב כאשר נלקח בזמן השינה גורם לשינה קולית, מטשטש מחשבות מטרידות, מקל על עיכול וגירוש של פסולת.
המלצות אחרות הן רחצה שוטפת, העברת הודעות עם שמן סגול, וכן הִתעַמְלוּת גופנית בתוך גבולות נאותים. סעיף נוסף דן בתזונה. יש לאכול בקביעות לחם. הקמח לא צריך שרוי, אלא מסונן היטב, עדיף אפוי בתנור חרס. יין לבן קל, בעל טעם טוב מועיל, אבל יינות אדומים כבדים לעולם לא לשתות. עוף הוא הבשר המושלם. זה צריך להיות טבעי שומן ולא כוח הזנה. מתכון טוב הוא לרתיחה, תבשיל, או אדים אותו עם כוסברה טריים ושומר ירוק. הוא גם ממליץ על מתכונים של עוף הכוללים שקדים, סוכר, מיץ לימון ויין. עוד אחד עם צימוקים, שקדים, וקצת חומץ. ישנם שינויים עונתיים לתזונה, אבל אלה טובים לכל הזמנים של השנה.
הרמב"ם מסיים את הספר בדיון על דת ורפואה. הוא אומר כי הנזק והתועלת של תרופות רפואיות ניכרת לעין. עם זאת, את הנזק ואת היתרונות של איסור והיתר דתיות לא נראים מיד בעולם הזה.
לע"נ האמה מלכה בת חיים ז"ל נלב"ע טז ניסן תשנח
העלון ניתן לקבל בדואר אלקטרוני וגם באתר http://dyschreiber.blogspot.com
Bibliography:
Encyclopedia.com; article on Maimonides, Moses
Rambam Maimonides Medical Journal, “Moses Maimonides: Biographic Outlines” by Fred Rosner, M.D., M.A.C.P.; http://www.rmmj.org.il/userimages/3/0/publishfiles/3article.pdf
Rosner, Dr. Fred; Maimonides Medical Writings (Volume 4) - Three Treatises on Health; published by The Maimonides Research Institute, Haifa, Israel.
Blogger Hebrew http://dyschreiber.blogspot.com/2017/03/218.html
No comments:
Post a Comment