הפרק ו' וז' במשניות ברכות, עניינם על ברכות האוכל. בתורה למדנו שארץ ישראל נשתבחה בדגנים (חיטה ושעורה), ענבים, פירות מתוקים, שמן זית ודבש. לחם, ברזל, נחושת גם מוזכרים. התורה מצווה לנו - "ואכלת ושבעת וברכת את ה' אלקיך על הארץ הטבה אשר נתן לך", (דברים ח י). הלקח הוא, אוכל טוב הוא דרך להכיר את טובת ארץ הקודש ואת טובת ה'. הכוונה של פסוק זה לאו דווקא הודיה על האוכל. הגמרא רואה בפסוק זה עם אחרים ומציע כי הם המקור מן התורה להגיד ברכות בדרך כלל על מזון. הגמרא גם אומרת שבגלל שהעולם שייך לאלוקים, הגיוני לומר "בבקשה" ו "תודה" כאשר לוקחים מן השפע שלו. המסקנה היא כי מן התורה חיבים ברכה לאחר אכילת לחם ואולי על התוצרת האחרת המוזכרים במיוחד. עם זאת, חז"ל מחייבים לומר ברכות לפני ואחרי אכילת רוב המזונות, לרמוז כי זה רצונו האמיתי של ה'.
אין מקור במשנה לסיבת ברכות על אוכל אלא סתם הלכות. היא גם מניחה שכולם יודעים שכל הברכות להתחיל עם , "ברוך אתה ה' מלך העולם". הסוף מציין את המזון שנאכל. הפרק מתחיל על פירות האילן אומר, "בורא פרי העץ". אבל בגלל חשובתו על היין אומר "בורא פרי הגפן". ועל פירות הארץ, "בורא פרי האדמה". אבל הפת חשוב לכן, אומר, "המוציא לחם מן הארץ".
רבי יהודה מעיר בנוגע "בורא פרי האדמה", יש להוסיף צורה אחרת של הברכה, "בורא מיני דשאים". השקפתו כי סוגים שונים של מזונות צמחיים כמו פירות יער, אגוזים, קטניות, גבעולים, עלים, צריכים ברכה ייחודית. ההסתייגות, אולי משום שזה יסבך באופן מוגזם, לכן אינה מקובלת.
המשנה ממשיכה בדיון על מזונות שאינם פירות וירקות. על אלה הברכה, "שהכל נהיה בדברו". זוהי ברכה כוללנית להביע את הרעיון שכל התזונה מתקיים על ידי דבר ה'. זה כולל מוצרים מן החי ומוצרים חקלאיים שעובדו עד כדי שאיבדו צורתם המקורית למשל סוכריות ושוקולדה. זה כולל גם פירות שנפלו מהעץ לפני שהם בשלים. הרעיון כאן לכלול דברים שבאמת לא אוכל ממש, למרות זה אנשים אוכלים אותם. לגבי ארבה אכיל רבי יהודה חולק, גם זה לא התקבל, ואומר דברים כאלו שבעצם קללה, אין לברך שום ברכה עליהם.
שהכל גם בהשקפה מגוון. דברים כמו פטריות, קפה, סוכר, וסכרין אינם בעייתיים מבחינה הלכה. נראה שיש סלידה מצד התנ"ך לבשר, אבל קשה לומר שיש הבדל מהותי בין חלב ובין צמר. נראה שהמשנה לא אוהב אוכל זבל. נראה הלקח העיקרי שלא מספיק להכיר טוב להקב"ה עבור אוכל טוב ואת הארץ הטובה, אבל גם צריך להיות מעונין במה שהוא אוכל ובדרך כלל להסתכל על העולם בפליאה.
לע"נ סימע בת אליעזר ז"ל נלב"ע יט חשון תש"ל
העלון ניתן לקבל בדואר אלקטרוני וגם באתר http://dyschreiber.blogspot.com
Blogger English http://dyschreiber.blogspot.com/2016/11/mishna-brachos-61-3.html
Blogger Hebrew http://dyschreiber.blogspot.com/2016/11/200.html
YouTube https://youtu.be/xFDl0-A1SnY
No comments:
Post a Comment