Wednesday, June 3, 2015

בהעלתך # 126: שיבת ציון

ההפטרה לפרשת בהעלתך מתרחשת בסוף גלות בבל. מלך כורש הטוב של פרס עודד את היהודים לחזור לארץ ישראל ולבנות מחדש את בית המקדש. המשנה למלך היהודי זרובבל מוביל מעל 40,000 יהודים לארץ הקודש ביניהם יהושע הכהן הגדולחילוקי דעות עם התושבים הנוכחיים של ישראל, הכותים, גורמים לבניית בית המקדש להיפסק.

זמן לא רב לאחר מכן, זכריה, שנמצא בישראל, היה לו מספר נבואות. הודעת היסוד שלהם היא אותו המסר של החומש ונביאים האחרים. כמחצית הספר, אם כי, הוא מדבר במפורש על ההקמה מחדש של היהודים בישראל. המונח יהודי מתייחס לממלכת יהודה. אפרים הוא ממלכת ישראל. הם יחזרו בעתיד אבל הם לא חוזרים בשלב זה.

הנבואה הראשונה מכילה הרבה מן הכעס והמרירות של הנביאים שראו את חורבן בית המקדש הראשון. אע"פ כן מייד מציע את ההצעה של שלום עם הקב"ה שנאמר, "ואמרת אלהם כה אמר ה' צבאות שובו אלי נאם ה' צבאות ואשוב אליכם אמר ה' צבאות", (זכריה א ג).

החזון הבא הוא מילות נחמה שבו הקב"ה אומר שהוא מאוד קנאי לירושלים ולציון. השימוש במילה "קנא" בהקשר זה הוא לא כמו "לא תחמד", אך הוא כולל את הרעיון של רכושני. ראש כלומר כאן, כביכול, שהקב"ה נסער, אובססיבי, וקנאי על עירו ומקדשו השלום והשלווה של האומות הוא מעצבן כל עוד המקומות הקדושים נמצאים בחורבות. ירושלים, אם כי, תיבנה מחדש, והקרקע כביכול נמדדת עכשיו. ו"עוד תפוצינה ערי מטוב ונחם ה' עוד את ציון ובחר עוד בירושלם", (שם יז).

החזון ממשיך והנביא רואה את המנורה עם הכהן גדול. הודעה תינתן לזרובבל שבית המקדש לא ייבנה בכוח, צבאי או אחר. במקום זאת הוא ייבנה באמצעות לימוד בהתמדה ומסירות יישום הלקחים. אם זה נעשה, הוא יקבל עידוד מאחרים ואפילו קשיים גדולים יהיו להתגבר בקלות. הנביא אז מנבא כי זרובבל יראה את סיומו מוצלח של העבודה הוא התחיל.

ההודעה המוסרית העיקרית של ספר זכריה היא לאהוב את אמת ושלום. הנביא מטיף לאנשים להיות כנים אחד עם השני. פסקי הדין שלהם צריך להיות מבוססים על אמת והאתיקה של שלום. לבם לא צריך להיות משועשע משובבות חבריהם. ולא לאהוב הבטחה כוזבת.

המחצית השנייה של הספר היא חזון של ביאת המשיח באחרית ימים. הוא יהיה צודק ומנצח אבל ברור שעָנָיו. הוא ינצח את שניהם האויבים הצבאיים ואינטלקטואליים של ישראל. שטחה של ישראל יהיה נמתח מהים התיכון לנהר פרת. עם זאת, השליטה שלו תהיה על העולם כולו, שיהיה מבוסס על שלום בין עמים. יהיה קיבוץ גלויות ועשרת השבטים יחזרו.בית המקדש ייבנה מחדש, לא תהיה שחיתות מכל סוג שבו, וזה יהיה בית תפילה לכל בני האדם.




לע"נ האמא מלכה  בת חיים ז"ל נלב"ע טז ניסן תשנ"ח.  
ניתן באתר  http://dyschreiber.blogspot.co.il   וגם בדואר אלקטרוני   


No comments:

Post a Comment