כפוסק רבי שמעון נוטה להתמקד במה שקרה בפועל. לדוגמא
המשנה בבא קמא (ו ב ד) בוחנת מצב שבו עדר של אדם אוכל יבולים משדה של איכר ומקרה אחר
שבו הוא מדליק אש שיוצאת מכלל שליטה. בשני המקרים נראה רבי שמעון מחזיק האחריות להיות
הסכום בפועל נזקים בניגוד לשימוש בסוג מסוים של כלל אצבע.

אם משנה כתובה לא בשם דעה מסויימת, מקור דעתה לא
ברור. לעתים קרובות זה רבי מאיר ופעמים רבות זה חכמים. המשניות נוטות להתמקד בהיגיון
כלשהו ולהחיל אותו על מצבים אחרים. מצד השני רבי שמעון מעוגן היטב ומאוד ממוקד בחומש.
כתוצאה מכך הנמקתו עלולה לצאת מהחשיבה של המשנה.
כתוצאה מכך יש עמדות שהם פשוט האמורים במשנה עם
רבי שמעון מציעים דעה אחרת. לדוגמא במסכת עבודה זרה ג ז יש דרש על איסור דברים המשמשים
לעבודת זרה כמו בניינים, לבני אבן, ועצים. המשנה נדרשת בשלושה מצבים. הראשון הוא אם
הדבר מראשיתו היה מיועד לעבודת אלילים ובמקרה זה אסור. השני הוא כאשר הדבר מאוחר יותר
מותאם לשימוש עבודת אלילים, ובמקרה זה יהיה מותר רק אם שיפוצים הוסרו. השלישי הוא אם
המאמר שימש שלם באופן זמני לעבודת אלילים, ובמקרה זה מותר להשתמש בו כפי שהוא.
המשנה קוראת עץ כזה אשרה. ואחרי כך שואלת ומשיבה,
"איזו היא אשרה? כל שיש תחתיה ע"ג". תשובה זו עולה בקנה אחד עם משנה.
אבל "ר"ש אומר כל שעובדיו אותה". בניגוד לבניינים או אבנים חצובות,
החומש במיוחד אוסר עצי אלילים. נראה היה להיות עצים שסגדו במיוחד. כתוצאה מכך חשיבתו
של רבי שמעון בקנה אחד עם החומש, אבל החשיבה של המשנה היא בקנה אחד עם הלכה ספציפית.
כולם מסכימים שחייבים לעזור לפרוק את משא החמור,
אבל לא אם בעל החמור מנסה לשים את כל העבודה על אחרים בטענה שיש להם חיוב מן התורה
לעשות את זה אבל הוא, עצמו, לא. המשנה גם פוסקת שאין חיוב לעזור לטעון מחדש את החמור,
עם זאת רבי שמעון פוסק שאדם מחויב לעזור לטעון
אותו מחדש.
נראה כי האוקימתא שתיאר החומש הוא של קבוצה נוסעת
ביחד. אם אסון פוגע אחד מחבריה, אין לאחרים להשאיר אותו מאחור. במקום זאת הם חייבים
לעזור לו כמיטב יכולתם. חסד לבעלי חיים הוא עניין, אבל המטרה המרכזית היא חסד לאנשים.
לע"נ האמא
מלכה בת חיים ז"ל נלב"ע טז ניסן
תשנ"ח.
ניתן באתר http://dyschreiber.blogspot.co.il וגם בדואר אלקטרוני
Blogger English
http://dyschreiber.blogspot.com/2015/05/behar-lag-bomer-legal-approach-of-rabbi.html
Blogger Hebrew http://dyschreiber.blogspot.com/2015/05/122.html
YouTube http://youtu.be/2nd8I1A_GbU
No comments:
Post a Comment