Wednesday, January 7, 2015

שמות: פקודות ופתגמים # 105

יש יותר מהפטרה אחת לפרשת שמות. הפטרה מישעיהו בעצם פיוט שמשתלב ברכות משולבים עם ביקורות קשות. היא מתחילה בכך  שיום יבוא שיעקב ישרש וישראל יציץ ויפרח. הנביא מדבר אז על הארץ המובטחת ואמר כי העיר המבוצרת בהריסות ושיסלח לעם  רק כאשר מזבחות אליליהם תיגרסנה כמו גיר. הוא ממשיך שהעם לא הבינו דבר ולכן הקב"ה לא ירחם עליהם. עם זאת, כאשר בא יום הגאולה הקב"ה יפריד את המוץ מן התבן מבין אנשיו ואלה שחוזרים יכניעו את עצמם לה' בהר הקדוש בירושלים.

יש לסעיף הבא קצב דומה. זה מתחיל על ידי גינוי מנהיגיה של ישראל כחבורה של שיכורים, שהכמות הקטן סכום של הכבוד הדהיה עומד להיהרס על ידי הכוח הצבאי הגדול של אויב רב עוצמה. עם זאת למי ששרד עם הקדוש ברוך הוא, יהיה כתר יפה, רוח הגינות לאלה המשמשים כשופטים, ורוח של אומץ למי להגן על העיר נגד מלחמה. הנביא מגנה את הכוהנים ונביאים הנוכחיים כשוטים שחיים בפנטזיות המגוחכות שלהם ומוקפים בזוהמה וקיא.

אחרי כך, מוסבר כיצד מילת ה' למדה על ידי מי שרוצה את זה. זה מתחיל עם הדברים שאדם לומד מהוריו בגיל צעיר מאוד. הבא הקדוש ברוך הוא, בהדרגה, דרך החוויות של החיים, מלמד את צאן מרעיתו עקרונות ופתגמים.

לאנשים שדוחים את תורת ה' הכל ההפך. זה מתחיל עם דחייה ועצות מלמעלה איך להשיג מנוחה ורענון לעצמם ולאחרים. בגלל זה התורה תישמע מגומגת ומוזרה והמצוות והפסוקים יגרמו ירידה והרס הדרגתיים.

ההפטרה מסתיימת בעידוד לצדיקים שבסופו של דבר הם יהיו גאים בילדיהם. הסיבה לכך היא שהאלוקים למעשה מעצב אותם לאנשים טובים שיהיה קידוש שמו ומחווה למורשת של יעקב וישראל.

קצב הפטרת מחקה לפרשת לסירוגין בין היופי ומסירותם של בני ישראל נגד ההתנהגות השיטחית והמרושעת שלהם. זה מתחיל עם סיפור שמותיהם של שבטים וגדולתו של יוסף. לאחר מכן הוא מדבר על הירידה שלהם לעבדות קשה וממשיך בשבחן של מילדות ישראל. הפרשה ממשיכה איך משה כאיש צעיר נאלץ לברוח ממצרים כי רשע מבני ישראל יהיר ניסה שהוא יעצר בגלל שהוא הציל בעבר ישראל במחיר חיים של מצרי שתקף אותו.

במדין משה נמשך לנוכחותו של ה', המופיע בסנה הבוער. ה' אומר לו לשחרר את בני ישראל ונותן לו הבטחות לכל החששות שלו. אף על פי כן, אומר משה לשלוח מישהו אחר. אבל הוא קבל את המינוי, אך נכרך כעס גדול מלמעלה כשהוא נכשל למול את בנו. בני ישראל קיבלו את משה והמשימה שלו לקחת אותם מארץ מצרים ולהיכנס לארץ המובטחת. עם זאת, כאשר פרעה מגיב בעוינות, הם פונים אחור ממשה ובזו אותו.

הנושא הנסתר של הפרשה היא קליטה הדרגתית של ידע לכל האדם, וגם כן אל השכל הלאומי. זהו התיקון כנגד  "כי לא עם בינות הוא".

בעיקר ההבנה מגיעה דרך התבוננות והרהור. אדם רע לעתים קרובות יסרב לעשות את זה כי הוא קצת  מכיר בכך שהמסקנה תהיה שהוא לא יכול להמשיך כמו שהוא. הצדיקים המעטים תמיד מהרהרים ולומדים. ההמונים, אם כי, לעתים קרובות הם לומדים איטיים מאוד ובגלל זה טרגדיות מתרחשים מעת לעת. עם זאת לאט לאט הם לומדים מצווה פה ופסוק שם. מה שמתחיל כגניחות של כאב לא מגובשות במשך אלפי שנים הם מעודנים לבית המקדש השלישי. זה התקדמות הדרגתית של לא רק עם ישראל אלא של כל הגברים, גם כן.




לע"נ, הסבא ,אהרן בן יוסף ז"ל נלב"ע כז טבת תשכ"ו

וגם בדואר אלקטרוני    ניתן באתר  http://dyschreiber.blogspot.co.il







YouTube                http://youtu.be/CvP4bdXTBys


No comments:

Post a Comment