Thursday, June 5, 2014

בהעלתך – ישמח בעזך # 73

בפרשת בהעלתך מרים התלוננה על משה רבינו כי הוא גרש אשתו צפורה. רש"י: ותדבר. אין דבור בכל מקום אלא לשון קשה, וכן הוא אומר [לגבי יוסף] (בראשית מב, ל) דבר האיש אדני הארץ אתנו קשות, עכ"ל. היא הוסיפה, "הרק אך במשה דבר ה' הלא גם", (במדבר יב ב), אותה ואהרן דבר.

" ויאמר ה' פתאם אל משה ואל אהרן ואל מרים . . . אם יהיה נביאכם ה' במראה אליו אתודע בחלום אדבר בו. לא כן עבדי משה בכל ביתי נאמן הוא. פה אל פה אדבר בו ומראה ולא בחידת ותמנת ה' יביט", (שם ד ח). אחרי כך אמר ה' העקר, "מדוע לא יראתם לדבר בעבדי במשה", (שם).


נראה שמשה גרש אשתו לא העניין כאן. בזה יש קשיות תירוצים. אלה מרים היה הצרכה להפחיד ממשה, והייתה  חוסר פחד. פירוש רש"י בעבדי במשה. אינו אומר בעבדי משה, אלא בעבדי במשה, בעבדי אף על פי שאינו משה, במשה אפלו אינו עבדי, כדאי הייתם לירא מפניו, וכל שכן שהוא עבדי. ועבד מלך מלך, היה לכם לומר אין המלך אוהבו חנם. ואם תאמרו איני מכיר במעשיו, זו קשה מן הראשונה:

"מה ה' אלקיך שאל מעמך, כי אם ליראה את ה' אלקיך", (דברים י יב). זאגט דגמה: ואמר רב חסדא חלמא בישא קשה מנגדא שנאמר האלקים עשה שייראו מלפניו (קהלת ג, יד). ואמר רבה בר בר חנה א"ר יוחנן זה חלום רע, (ברכות נה א), פרש"י - זה חלום רע - מיראתו ישוב ויכנע. ועוד: אמר ר' אלכסנדרי אמר ר' יהושע בן לוי לא נבראו רעמים אלא לפשוט עקמומית שבלב שנאמר והאלקים עשה שייראו (קהלת ג, יד), (ברכות נט א). כוונה פשוטה של הפסוק דעת שאי אפשר לבשר ודם לשנות מעשה ה' מביא ירא ע"י הכרת שפליותינו וחלשנו.  

לפעמים בתנ"ך ה' נמשל לרוצח ועריץ וגם נקרא קנא נקם. בקשת שלמה     המלך "לב שמע" רצוי מאוד לפני הקב"ה. ויאמר אלהים אליו יען אשר שאלת את הדבר הזה . . . ולא שאלת נפש איביך", (א מלכים ג ט). במתן הודעה לא פופולרית להמונים ירמיהו אמר, "וה' אותי כגבור עריץ על כן רדפי יכשלו ולא יכלו בשו מאד כי לא השכילו כלמת עולם לא תשכח”, (ירמיהו יא כ). בקשר פרשתנו מ"ר קצת דומה למשרת למפלצת יגם הוא קצת מפלצת לכן כדאי להזהיר להפחיד למתוח ביקורת עליו.

יש נטייה לשקול דת כבובה חביבה וכמו סבא אווילי. לילדים בסדר, אבל למבוגרים פתי. צורבא מרבנן יודע ברור שיש אסונות עיתים קרובות מכפרת  עונות. לפעמים ה' מפחיד עם רעמים חזקים או אפילו מכה צדיק בצרעת לשבוע מלא. בדרך זו הוא יוודע לנו כמו השמחה והתפארת הבטיח בתורה מגיעה לצדיקים כך הרוע איים לבוא לרשעים. סוף הדבר הגאווה לקחת נאמן בעובדה שהמלך שלהם הוא מלך חזק ולשמוח בכוחו. בני האמונה יתגאה כי המלך שלהם מלך אדיר וישמח בעזו.




לע"נ, הדוד ,לייב הערש בן אהרון ז"ל נלב"ע י"ז תמוז תשל"ב
Acknowledgements to websites: תורת אמת, וויקיטקסט, http://dictionary.reference.com/, http://hebrewbooks.org/,

וגם בדואר אלקטרוני  ניתן באתר http://dyschreiber.blogspot.co.il




Blogger English


Blogger Hebrew


YouTube  

No comments:

Post a Comment