בפרשת חקת המצוות איך לטהר מטומאת מת. דווקא ללקח פרה אדמה שרף אותו
עם עץ ארז ואזוב ושני תולעת. האפר מזה מעורב במים. אלו הטמא מת: הנגע במת לכל נפש אדם,
והבא אל האהל שאדם ימות בו, ואפילו נגע קבר. אסור להם לאכול קדושים ולהיכנס לבית
מקדש. טהרתו: הזה הטהר אפר פרה אדומה על הטמא ביום השלישי וביום השביעי וחטאו ביום
השביעי.
קוראים מצוה חק כאשר יש לה הרבה צדים שלא הגיוני. חק לשון חקיקה כמו
חוקק באבן. משמעותו עשייתו כמו כתובתו. פירוש רש"י: "זאת חקת התורה" - לפי שהשטן ואומות
העולם מונין את ישראל לומר מה המצוה הזאת ומה טעם יש בה לפיכך כתב בה חקה גזירה היא
מלפני ואין לך רשות להרהר אחריה (יומא סז.).
עניין טמא מת קשה. אולי הוא נראה טמא לפני ה', עצמו, או אחרים, אבל
אין לכלוך גשמי. בנוסף מדוע טכס מורכב זה מסיר את הכתם של מוות? עוד קשה למה טהור
שנגע אפר פרה אדומה יטמא? ועוד רק הכהנים מכינים האפר והם מוזהרים מטומא אבל בגלל
זה יטמאו. וגם החומש אמר " ומזה מי הנדה יכבס בגדיו", (במדבר יט כא),
אבל רש"י מסביר: "ומזה מי הנדה" - (נדה ט יומא יד) רבותינו אמרו שהמזה
טהור. וזה בא ללמד שהנושא מי חטאת טמא טומאה חמורה לטמא בגדים שעליו משא"כ
בנוגע וזה שהוציאו בלשון מזה לומר לך שאינן מטמאין עד שיהא בהן שיעור הזאה.
העניין טמא מת וטהרתו שייך היום. זאגט דשולחן ערוך אורח חיים ד יח: אלו דברים צריכים נטילה במים: הקם מהמיטה,
והיוצא מבית הכסא . . . ויש אומרים אף ההולך בין המתים. ומי שנגע במת, . .
. והנוגע בכינה, והנוגע בגופו בידו. ומי שעשה אחת מכל אלו ולא נטל, אם תלמיד חכם הוא
– תלמודו משתכח.
·
משנה ברורה (מב) בין המתים – בבית הקברות. וכתב מהרי"ל סימן כ"ג,
שיש ליטול קודם שיתפלל על הקברות; ורוחצין שנית בשובו לחצר בית הקברות, שרוחות רעות
מלווין החוזרין. ויש נוהגין אז לרחוץ גם הפנים.
·
מגן אברהם (כ) בין המתים — היינו בית הקברות (תשובת מהרי"ל סימן
כ"ג). וכתב שיש ליטול קודם שיתפלל על הקברות, ורוחצין שנית בשובו לחצר בית הקברות,
שהשדים מלוין החוזרים. ויש לרחוץ גם הפנים, עד כאן לשונו עיין שם.
הגמרא נבוכה שהאפר הפרה האדומה מטמא את הטהור, ואומרת,
" קל וחומר הוא אם על הטמא טהור על הטהור לא כל שכן ור' עקיבא היינו
דקאמר שלמה אמרתי 'אחכמה והיא רחוקה ממני' [קהלת ז כג]", (יומא יד.).
פירוש ה ספורנו – "זאת חקת התורה אשר צוה ה' ":
באמרו הזה עליהם מי חטאת. והנה כבר אמרו ז''ל לכך כתב בה חוקה גזרה היא
מלפני ואין לך רשות להרהר אחריה, וששלמה אמר עליה אמרתי אחכמה והיא רחוקה ממני. ומעיקרי
ההעלם בזה הוא שהיא מטמאה את הטהורים ומטהרת את הטמאים. אמנם בהביננו אל כל
המצוה אולי דבר יגונב ונקח שמץ מנהו.
וזה כי מצאנו שמעקרי הפרה הוא שתהיה אדומה בשלמות. וכבר ביאר הנביא שהחטא
נמשל לאדום. [פלא שכאן הוא בחינת תשובה]. . .
ראוי להתבונן מה שאמרו ז''ל שעץ ארז יורה על הגאוה והאזוב יורה על הפכה
ובהיות שני התולעת עם שניהם יורה ששניהם חטא כאמרם בשמתא דאית ביה ובשמתא דלית
ביה בפרט למי שיצטרך לנהוג נשיאות לתועלת הרבים. וכבר אמרו ז''ל (פרק קמא דיומא) שנענש
שאול על שלא הקפיד על כבודו כאמרו ויבזוהו ולא הביאו לו מנחה ויהי כמחריש וכן תפש עליו
הנביא באמרו הלא אם קטן אתה בעיניך ראש שבטי ישראל אתה. . .
ראוי להתבונן שבהיות כל אמרת אלוה צרופה היא בלי ספק מישרת המעשים אל
המצוע כי כל אחד משני הקצוות נמאס כאמרו ונעקש דרכים יפול באחת. . .
ראוי להתבונן שאין דרך נאות להישיר את הנעקש דרכים ולהשיבו אל המצוע זולתי
בהטותו אל קצה הפכו כמו שיקרה בחליי הגוף כאמרו 'חבורות פצע תמרוק ברע' (משלי כ ל)
אף על פי שאותה ההטיה אל הקצה היא בעצמה נמאסת ותשחית ענין מי שתהיה דרכו ממוצעת
כענין התרופה המשלשלת שתועיל לחולה ותזיק לבריא.
העניינים הנזכר לעיל בסיפור מעשיות של רבי נחמן מברסלב, "מעשה באדם
שנעשה תרנגול-הודי". בקיצור: בן מלך משתגע ודמה שהוא תרנגול-הודי. לכן הוא וישב
ערום תחת השולחן ואכל רק גרעיני שבולת-שועל ופירורי עצמות. בא חכם לרפאותו והתנהג
כמו הבן מלך ואמר שהוא גם כן תרנגול-הודי.
אחרי הבן מלך בטח בחכם, החכם לאט לאט מתלבש, ישב בשולחן, ואכל כהוגן, והסביר אפילו
הוא עושה ככה עשוי הוא להיות תרנגול הודי כהלכתו.
הודה לו בן המלך. ובן המלך סבר וקיבל את דעתו זו של החכם. כיוון שעמד והלך כבן-אדם התחיל להתנהג
כבן-אדם גמור.
נלמד מכל זה שלפעמים צדיק וחכם צריך להתנהג מוזר לעזור אחרים. זה גם
בחינת, " עת לעשות לה' הפרו תורתך",
(תה' קיט קכו). רש"י: ". . . ורבותינו
דרשו ממנו שעוברין על דברי תורה כדי לעשות סייג וגדר לישראל כגון גדעון ואליה בהר
הכרמל שהקריבו בבמה". היסוד הקדוש ברוך הוא נשגב וחסדו למעלה מאמרו
שהיא התורה ובוודאי למעלה מהשכל קטן של בני אדם.
לע"נ, הדוד ,לייב
הערש בן אהרון ז"ל נלב"ע י"ז תמוז תשל"ב
Acknowledgements to websites:
תורת אמת, וויקיטקסט, http://dictionary.reference.com/,
http://hebrewbooks.org/,
וגם בדואר אלקטרוני
ניתן באתר http://dyschreiber.blogspot.co.il
Blogger English
Blogger Hebrew
YouTube
No comments:
Post a Comment