פרשת כי תצא עוסקת בענייני מלחמה. תחילתו החוקים הנוגעים ל
שביית יפה-תאר לאישה מלחמה והחשק לקחת אותה לאישה. הפרשה ממשיכה בתיאור, "כי
תהיין לאיש שתי נשים האחת אהובה והאחת שנואה וילדו לו בנים האהובה והשנואה והיה
הבן הבכור לשניאה", (דברים כא טו). רש"י מסביר שהיא מלחמת רשות לתפארת ולכבוד
ישראל, ולא מלחמת מצוה. ממשיך כי אם החייל מבצע את כוונתו להתחתן עם השבוי שלו,
הוא יגיע לשונא אותה.
במקרה זה החומש פוסק אין לבטל זכויותיהם בנו הבכור בגלל אמו
שנאה. הספורנו מסביר, "לא יוכל לבכר את לב האהובה על פני בן השנואה הבכור. לא
יעביר הבכורה מן הבן בשביל שנאת זו או אהבת זו אבל אם יעשה זה בסבת רשעת הבן הבכור
אז ראוי להעביר כאמרם ז''ל (ב''ב פרק יש נוחלין) אם לא היה נוהג כשורה זכור לטוב
וכן נראה שעשה יעקב אבינו כאמרו ובחללו יצועי אביו נתנה בכורתו לבני יוסף בן ישראל".
לעומת זה האבן עזרא מבין, "אהובה - בעיניו ולא לשם, לשניאה - תאר השם"
האור החיים מסביר, "והיה הבן הבכור וגו'. אמר הכתוב
בדרך ודאית, על דרך אומרו (בראשית כט לא) וירא ה' כי שנואה לאה", (בראשית
כט לא). גם היא דומה לשבוי מלחמה. כאשר יעקב אבינו מאמץ אפרים ומנשה כשבטיו שלו,
הוא מסביר ליוסף, "ואני נתתי לך שכם אחד על אחיך אשר לקחתי מיד האמרי בחרבי
ובקשתי". רש"י: "אשר לקחתי מיד האמורי" - מיד עשו שעשה מעשה
אמורי, "בחרבי ובקשתי" - היא חכמתו ותפלתו. כתוצאה מכך, בנצחו חכמתו
ותפילתו של יעקב על עשיו, הוא זכה לא רק החלקו בתורה, אבל גם הבאשערט שלו, לאה.
בחלק בתורה של יעקב יש צדקות (יוסף), ארץ ישראל (בנימין),
וחכמה (יששכר). החלק של עשו יש מלכות (יהודה) וכהונה (לוי). עם זאת, הרכב לחלקו של
עשיו היה לאה. אהבתו של יעקב לרחל הייתה בלעדית, ולכן הוא לא היה מוכן לקחת אישה
אחרת אלא אם נאלץ לעשות זאת. זו הסיבה שהרמאות של לבן הצליח. בסופ יעקב קיבל אישה
יפה ולמד לאהוב אותה ואת ילדיה גם כן.
מצווה שלא לשפל שאדם בגלל החטאים של אחרים מקבלת חיזוק מהמצווה,
"בנים לא יומתו על אבות איש בחטאו יומתו", (דברים כד טז) .ספורנו מוסיף
כי זה אפילו חל כאשר אביו נהרג בגלל מרד נגד המלך. הרעיון הוא שאפשר לצפות באופן
סביר כי הבנים מסכימים עם האב, או שהם ירצו לנקום את מותו. גם במקרה זה אסור המלך
לפעול נגד בנו, במיוחד אם נראה כי הוא נאמן.
בעיקר שכאשר אחד הולך לשינוי בלתי צפוי מלחמה לעתים קרובות
מגיע עם נצחון.בלהט הקרב צדיק יכול להתפתות שמלה יפה, איפור, תסרוקת ונחמדה. אשתו
השנייה עשויה להיות תחרות לא רצויה לאהבה האמיתית שלו. בנוסף ילדים של שכן החדש
יכולים לסכם בתפקידים מעולים. עם זאת, אם הגורם הוא פשוט וראוי לשבח, החייל ניצח
יבוא לאהוב את התוספות החדשות יחד עם רווחים שהוא יצא במקור למלחמה.
בעיקר נצחון במלחמה לעתים קרובות מביא שינוי בלתי צפוי. בלהט
קרב אפשרי לפתות צדיק על ידי שמלה יפה, איפור, התספורת יפה. אשתו השנייה אפשרה
להיות תחרות לא רצויה לאהבה האמיתית שלו. בנוסף הילדים של החדשה יכולים לעלות
בתפקידים מעולים. עם זאת, אם הגרמה היא פשוט וראוי לשבח, החייל ניצח יבוא לאהוב את
התוספות החדשות עם רווחים שהוא יצא למלחמה בתחילה.
To view on YouTube click:
Discussion of a woman captured in war and how it relates to
Lear, our Matriarch
Zum Gali Gali is sang at 5:50
To read on Blogger click:
http://dyschreiber.blogspot.com/2013/08/ki-taytse-when-you-go-out-to-war.html
לע"נ מאיר בן חיים ז"ל, אחו של האמה - כה בתשרי תשנ"ב
וגם
בדואר אלקטרוני http://dyschreiber.blogspot.co.il ניתן באתר
No comments:
Post a Comment