Wednesday, February 20, 2013

תצוה: משיח ה'

בפרשת תצוה הקב"ה נותן הדרכה מפורטת למשה על  עשית הבגדים לכהן הגדול. יש שמונה בגדים. ארבעה מהם שיך לכל אדם חולצה, מכנסיים, מגבעת, וחגורה. ארבעה מהם הם מיוחדים רק לכהן הגדול – אפוד, חושן, מעיל, וציץ. גמ' זבחים פח "ואמר רבי עיניני בר ששון למה נסמכה פרשת קרבנות לפרשת בגדי כהונה לומר לך מה קרבנות מכפרין אף בגדי כהונה מכפרין. כתונת מכפרת על שפיכות דם . . . מכנסי בד מכפרת על גילוי . . . מצנפת מכפרת על גסי הרוח . . . אבנט מכפר על הרהור הלב . . . חושן מכפר על הדינין . . . אפוד מכפר על עבודת כוכבים . . . מעיל מכפר על לשון . . . וציץ מכפר על עזות פנים בציץ" 

הארבעה בגדי הכהונה המיוחדים גם משתלב לדיון הרמב"ם במורה נבוכים (חלק ג פרק נד) "על חוכמה אמיתית". 

"ביארנו הפילוסופים הקדומים והאחרונים שהשלמיות הנמצאות לאדם ד' מינים".

הנמוך ביותר הוא רכוש חומרי יפה. זה תואם לאפוד בגלל הסינר הוא הבגד המשומש בסדנה יצרנית. השלמות השנייה היא השלמות של הגוף, במיוחד שאדם צריך להיות בריא, חזק, וזריז. ג'קט או מעייל מכסה ומייפה את הגוף.

מעליו שלמות במדות, במיוחד ביחסים אנושים. זה מתאים לחושן משפט, שהוא סימן למצות בין אדם וחברו. חושן מכיל 12 אבנים רובם יקרות; יהלום, רובי, ספיר. אבל השהם ניתן להבין כמו שיש שהוא חומר יקר למחצה. גם יש פירושים שמבין נפך כפחם שהוא לא יקר בכלל. צבר ר"ת צדיקים, בנונים ורשעים. כביכול רוב החברה אבנים טובים, אבל עדיין יהיה קצת פחם בסביבה.

השלמות הגבוהה ביותר היא שלמות שכל והאמונה. הסיבה לכך היא הקשר שלנו להקב"ה. בלשון הרמנ"ם, "ציור המושכלות ללמוד מהם דעות אמתיות באלקות". זה לראות בעין שבלב שהקב"ה עושה חסד ומשפט בעולם הזה. וזה כולל להיות בעל נפש, להבין התנ"ך, ולראות השגחת פרטית. זה מסומל על ידי הציץ הזהב על ראשו של הכהן הגדול החקוק "הקודש לה'."
                                                     
מבחינה ספרותית זה היה נראה הגיוני שהחומש ידון הלבוש הכהן הגדול מיד אחר התיאור של המשכן וכליו. במקום יש הפסקה קצרה למצווה לעשות שמן זית זכה כך שהמנורה תהיה מוארת כל זמן. הכלי יקר מציין יתירות לכאורה שבשמן הטהור למאור מוזכרת גם בפרשה אמור. זה גם יהיה הגיוני שזה יהיה כולל בפרשה כי תשא יחד עם פריטים שונים אחרים בבית, כגון כיור, קטורת ושמן משחה ריחני.

מצד השני חלוקה זו משמשת גם כהקדמה לכהונה בדיוק כמו הקריאה לתרומות לנדיבי לב מקדימה את תיאורו של המשכן וכליו. במקרה של בגדי כוהני ערעור נעשה לחכמי לב וחוכמה שממלאת את מעשה ידיו. שמן שדלק אור מסמל לחכמה. כלומר כמו שהטוב לב בונה הבית המקדש וכך חכם לב מיסד הכהונה .המקדש קיבוץ חומר. הכהן הגדול הוא הביטוי העליון של ההתגשמות האנושית של תורה. הגשר ביניהם למודים. הסמל להתגשמות של תורה הוא להיות מרוחה בשמן הריחני המקודש.

הגר"א באר הפסוק "בנות רבות עשו חיל ואת עלית על כלנה" (משלה לא:כט), ואמר שזה שבחו של מי זוכה המ"ח מעלות שהתורה נקנית בהם (אבות ו:ו). הוא מעמיק הדקויות של הפסוק, ומסביר בכך שקבוצה יכולה להשתלט על 48 דרכים אך האדם שהאדונים כולם בעצמו הוא מעליהם. הרב שילר, ראש ישיבת אור שמח נהנה לצטט את אחד מרבניו, שאמר בכל בית מדרש יש תלמיד מעולה. עם זאת, זה לא רק עניין של מספרים, כלומר אחד מתוך מאה אנשים באמת מופלג. אלא כל תלמיד בבית המדרש תרם משהו לצוהר של גאונותם דרך הלימוד שלו. אם אפשר לומר כך למרות שהלמידה שלנו, אנחנו מייצרים הגדול הדור שיהיה ראוי לשמש כהן הגדול.





לע"נ אמי מלכה בת חיים ז"ל, טז ניסן תשנ"ח                                                     לתרומות והנצחות: 08/9791824

No comments:

Post a Comment