![]() |
מתנת שער ניקנור |
פרשת משפטים הוא כמו שמו, שמכיל 53 מצוותים, והיה שילוב
מכסים את התנהלותו של האדם בחברה. חלק גדול של הפרשה מתעסק את הנזק שהמזיק
חייב לשלם לנזיק. זה כולל גם חוקים להגן על החלשות, חובות משפטיות ומוסריות,
הליך שיפוטים, ובחגים לאומיים. מצוות האלו בעצם הרחבה את העשרה הדיברות. בסיומה
של הקטע יש המצוה לכל הגברים לבוא אל בית המקדש שלוש
פעמים בשנה בשלשת רגלים עם מתנה להקב"ה.
רש"י מבין את הגרסה הזות להביא קרבן עולה בפסח, שבועות,
וסוכות. אחד מהרבנים שלי, הרב אלי החיים קרליבך, דרש את הפסוק, "ולא -
תראה פני ריקם". הפסוק ניתן גם לקרוא כ, "אתה לא תופיע אצלי עם פנים
ריקות". מזה אליי חיים הסביר שכל פעם שאדם לומד משהו חדש זה מראה על
פניו. לכן בתקופת בין החגים יש חובה
ללמוד משהו חדש. כלומר בלתי חידוש הפרצוף ריק והחידוש הוא המתנה.
כיצד מבינין מתנה להקב"ה? כשניתנו בתהילים נ "כי-לי
כל-חיתו-יער; בהמות, בהררי-אלף. ידעתי,
כל-עוף הרים; וזיז שדי, עמדי. . . כי-לי תבל, ומלאה". יש תשובה חלקית בפרקי אבות ג:ח, "רבי אלעזר איש ברתותא אומר: תן לו משלו, שאתה ושלך שלו וכן בדוד הוא אומר (דברי הימים א כט) כי ממך הכל ומידך נתנו לך".
הספורנו מסביר את הפסוק כעבד שמקבל פני אדונו. אפשר גם
להבין זה כמו חניך שנותן מתנת לאמן שהוא מאמן אותו. ישנם מצבים דומים בחיים. לדוגמא
ילד קטן נותן לאביו מתנת יום הולדת. למעשה כל כסף שיש לילד ניתן לו על ידי
אביו. לא רק זה שאם האב צריך משהו, הוא יכול לקנות אותו בעצמו. אעפ"כ
המתנה רצויה והתקבלה בחום. הסיבה לכך שהיא סימון חמורי של אהבה וכבוד.
תלמידים צעירים לעתים קרובות נותנים למורה מתנה קטנה בסוף הזמן. המורה
בדרך כלל אוהב את המתנה אבל שהוא סימן הודה על למדה מיומנויות בסיסיות וערכים יסודי
יותר חשוב. בנוסף, המורה חפץ שתלמידיו יהיו חכמים וצדיקים יותר מענק זעיר זה.
כאשר אזרח נותן מתנה לקייזר זה לא בגלל שהקייזר הוא בזקוק. קייזר
איש עשיר ואם יש פרויקט ראוי, יש לו הזכות למסות את האנשים. אלא המתנה ביטוי
של האהבה של חיים בחברה מסודרת וחבם לאיש שעשה את זה אפשרי.אעפ"י כן הקייזר
מרוצה ממתנה, כי זה מראה שהנהגתו של האומה הוא הבחין ומוערך. אולם החפץ עצמו
לא בעל חשיבות גדולה כל כך אליו. עם זאת נושא טוב בממלכה כן חשוב.
הענין העקרוני של הפרשה הזאת הוא שהקב"ה, חפץ את המתנות
שהעם היהודי נותן לבית המקדש ולאלה ששומרים עליו.
שבל יותר חשוב עם חכם וצדיק שמכיר את הברכות שבאות מהדת. כך
נאמר במיכה ו:ח, "הגיד לך אדם, מה-טוב; ומה-יהוה דורש ממך, כי אם-עשות משפט
ואהבת חסד, והצנע לכת, עם-אלקיך".
To view on YouTube click: http://youtu.be/uD1z0usxAjE
No comments:
Post a Comment