Wednesday, March 30, 2016

שמיני \ פרה \ תה' נא # 168: טיהור הבית, גוף, ולב

ד. הֶרֶב (כתיב הֶרֶבה) כַּבְּסֵנִי מֵעֲו‍ֹנִי וּמֵחַטָּאתִי טַהֲרֵנִי:
ט. תְּחַטְּאֵנִי בְאֵזוֹב וְאֶטְהָר תְּכַבְּסֵנִי וּמִשֶּׁלֶג אַלְבִּין:
יב. לֵב טָהוֹר בְּרָא לִי אֱלֹקִים וְרוּחַ נָכוֹן חַדֵּשׁ בְּקִרְבִּי:

שבת פרה השלישית מן הארבע פרשיות. פירוש פרשה איזה קריאה. עניינו פרה אדומה. לפני זמן רב כאשר הבית המקדש היה קים היה אפשר להביא את קרבן הפסח רק במצב של טהרה. להבטיח כי בעלי החיים נשחטו כראוי, עם הכי פחות כאב, היו חייבים לעשות את השחיטה רק בבית המקדש בהשגחת הכהנים. כדי להראות שזה היה ברשות דתית, דם החיים של הגדי נשפך על יסוד המזבח.

כל זה היה חייב להיעשות בטהרה. כל איש טמא היה חייב להיטהר. עם כמה יוצאי דופן נחשב מצב טמא מצד השלילי, כי הטומאה באה מקשר לדבר מאוס. לדוגמה לנגוע בעכבר מת או ראיית זוב מביאה טומה אע"פ הגוף לא מלוכלך בכלל. כדי לחזור לטהרה צריך טבילה במקווה כשר. טומאה יותר חזקה היא הצרעת. זה בא מפה מלוכלך או מעשים רעים. מוכה צרעת מורחק וגם צריך טקס לא נעים לטהרתו.

הטומאה הכי קשה באה מנגיעה בפגר או אפילו להיות אתו באותו חדר. אם חו"ש הרג נפש יהיה טמא מת. אותו מצב לחיל בקרב או חברה קדישא. בעצם טמא מת יישאר טמא ז' ימים. כדי להיטהר צריך זריקת עץ אזוב שנטבל במים שעורב עם עפר של פרה אדומה ביום ג' וביום ז'.

מותר להישאר טמא ולעשות את הטקס המתאים בזמן שנוח. הקרבן פסח הוא עיקר סדר פסח ובזה חייב להיות טהור. מסיבה זאת הפיקחים מתכוננים להיטהר כמה שבעות לפני פסח. לכן קוראים לזה שבת פרה.

בגלל חטאינו הרבים, בית המקדש אינו קים היום. אפילו הכי בשבת עניין המפטיר הוא פרה אדומה. יש בהפטרה את הפסוקים, "וזרקתי עליכם מים טהורים וטהרתם מכל טמאותיכם ומכל גלוליכם אטהר אתכם. ונתתי לכם לב חדש ורוח חדשה אתן בקרבכם והסרתי את לב האבן מבשרכם ונתתי לכם לב בשר," (יחזקאל לו כה כו). הקריאה מהנביאים האלו נבחרה כי המילים "וזרקתי עליכם מים טהורים" מרמז לטהרה ע"י הפרה אדומה. אבל הוא כולל ענייני טהרת החטא, לב חדש, ורוח חדש. 

גם יש לקרא לקרוא תהלים נא שעניינו להיטהר. "הֶרֶב כַּבְּסֵנִי מֵעֲו‍ֹנִי וּמֵחַטָּאתִי טַהֲרֵנִי. . . . תְּחַטְּאֵנִי בְאֵזוֹב וְאֶטְהָר תְּכַבְּסֵנִי וּמִשֶּׁלֶג אַלְבִּין," (שם ד ט). זה המשך של ניקיון חיצונית משל או סימן לטהרה פנימית. ההפטרה דומה למזמור בגלל הבקשה של "לב טהור" ו"רוח נכון". הנושא הכללי של המזמור הוא העתירה של דוד המלך כי הוא ייסלח על חטאיו עם בת שבע. זה נגמר עם תפילה כי רצון טוב של הקב"ה יהיה גלוי בציון כלומר בית המקדש, בעקבות זה שקב"ה ירצה "זִבְחֵי צֶדֶק", פשוטו כמשמעו זבח שלמים. זבח שלמים בעיקר סעודה מצוה. פירוש "צדק" מצד גשמי יופי, מצד רוחני ע"י אנשים טובים בכוונות נכונות. זה הלקט של שבת פרה, עכשיו הזמן להתחיל ניקיון הבית, בגדים, וגוף. גם צריך לבדוק דעות דווקא לגבי דואגים ואוהבים. לכןכדאי לערוך סדר פסח לא רק עם בית נקי מחמץ אבל הלב גם כן.



לע"נ האמא מלכה בת חיים ז"ל נלב"ע טז בנוסן תשנ"ח
העלון ניתן לקבל בדואר אלקטרוני  וגם באתר  http://dyschreiber.blogspot.co.il






YouTube              https://youtu.be/Rmw_B9eTQOM





No comments:

Post a Comment