פרשת שמיני ממשיך תיאור, שהחל בפרשת צו (ויקרא ח א), של המשח הרשמית של
הכסא של הכהנים. היה אסון בשני בני אהרן, נדב ואביהוא, כאשר הם נשרפו למוות לאחר שהקריב "אש זרה"
(ויקרא י א) לה'. פירוש רש"י - רבי אליעזר אומר לא מתו בני אהרן אלא על ידי שהורו
הלכה בפני משה רבן רבי ישמעאל אומר שתויי יין נכנסו למקדשת עב"ל. ענייו
הראשון גאווה, השני תאוות הגוף. יש קשיות, מסתמה טקס דת לא מסוכן.
מוסיף לקושי "ופתח אהל מועד תשבו יומם ולילה שבעת ימים ושמרתם את
משמרת ה' ולא תמותו כי כן צויתי", (ויקרא ח לה). גם לאחר מותם של נדב ואביהוא,
משה מזהיר שוב אהרן ובניו הנותרים חזרה על האפשרות של מוות. וגם מסובך העניין הוא תגובתו
של משה, כי שתי בניו של אהרון שגווע היו קרובה מאוד לקב"ה (ראה ויקרא י ג ופירוש
רש"י).
נראה כי במרומי קדושה יש סכנות עם נטייה להיכשל ברגע החשוב. גם כן ההבדל
בין לקדש ולחלל לפעמים לא ברור בכלל. רעיון זה נדרש בתהלים עח שנדודים רבים נזכרו אחד
מהם, "בני אפרים נושקי רומי קשת הפכו ביום קרב", (תהילים עח ט). שמשון רפאל
הירש מציין בקיאותם ועזותם במלחמה
והעיר שהם לא נכנעו בגלל חוסר אומץ או יכולת . המזמור ממשיך עם הנושא
ונותן סיבות כגון, "דור סורר ומרה דור לא הכין לבו ולא נאמנה את אל רוחו",
(שם ח). גם " לא זרו מתאותם", (שם ל). יש גם נושא חוזר ונשנה בתשובה ומשובה
. רעיון נוסף השינוי בהנהגה משבט אפרים לשבט יהודה. .הנימה בדרך כלל אָפּטימיסטיש שבית
דוד בסוף יהצלח לרעות עם ישראל בדרכי האמונה.
נושא דומה בספר שמואל. כאשר העם בקש, " שימה לנו מלך לשפטנו ככל
הגוים", (שמואל א ח ה), שמואל רואה אותה כדחייה אישית. הקב"ה אמר,
"כי לא אתך מאסו כי אתי מאסו ממלך עליהם", (שם ז). בכל מקרה העם מכיר ששמואל
היה שופט הוגן (שם יב ה).
יותר חזק אגדתה של הדם הרותח של זכריה הנביא על הרצפה הבית המקדש. כאשר
דוחף רב טבחים לסיבה אמרו נבייא הוה בן דהוה קא מוכח לן במילי דשמיא קמינן עילויה וקטלינן
ליה (גיטין נז:).
כמו כן ההפטרה מספרת את הסיפור של העבירת ארון הברית לירושלים ע"י
דוד המלך. גם משימה זו נפגמה על ידי הרוג.
אבל, במבין דוד המלך שהארון חייב לשאת הארון ביד
ואין לזרק אותו בעגלה, הוא מפזז ומכרכר. בגלל זה אשתו מיכל קראה אותו ריקן. לכן
דוד המלך הגיב חזק. התנ"ך אומר שהיא, "תבז לו בלבה" (שמואל ב ו טז),
וממשיך, "לא היה לה ילד עד יום מותה", (שם כב). משמע הביקורת שלה לא היו
מוצדקת וכי דוד פעל כראוי.
נראה בקדושה יש נטייה להיכשל. נכון במיוחד דווקא ברוממות הקדושה או בהתקדמות
בקדושה. במצבים כאלה אדם יכול לעשות משהו לא נעים או מוזר שמיוסד בפגם עקשן שנכון
לעקר אותו מזמן. בנוסף אפשר שלא יכול להבין ברור מהו הבעיה, למרות זה יודע היטיב שמשהו רע מאוד. המעצבים אולי לא יכולים להסביר הבעיה ואחרים לא יכולים
אפילו לראות מה קרא. עם זאת היה עבירה גדולה.
יש עוולות שהכנס לכוח החיים של אדם. בנוסף יש עוולות שאדם מוכן לצאת למלחמה
כדי לשמרם אפילו בסכנה מוות. נראה שהיה חלק קטן בנדב ואביהוא, שרצה להשמיץ את ההיבט
האנושי הגבוה ביותר של דת במקורה.
הסתירה בין העולם כרצון האיש ובין העלמא די ברא כרעותה יכול לגרום להתקף
לב, תאונת דרכים, או שגעיון. עם זאת הסיבה העמוקה ביותר של אסון לפעמים אי אפשר לראות.
נראה כאשר שהשני בני אהרן היו קרובים מאוד לה' האש הזרה היה גדול וחזק.
לע"נ, האמה ,מלכה בת חיים ז"ל
נלב"ע ט"ז ניסן תשנ"ח
Acknowledgements to websites: תורת אמת, וויקיטקסט, http://dictionary.reference.com/, http://hebrewbooks.org/,
וגם בדואר אלקטרוני ניתן באתר http://dyschreiber.blogspot.co.il
Blogger English
Blogger Hebrew
YouTube
No comments:
Post a Comment