Thursday, April 15, 2021

 בס"ד



בהר סיני אלוקים מצווה פה על פה לעם ישראל להפסיק ביום השביעי מהעבודה היצרנית בה הם עוסקים במהלך השבוע. היום השביעי קיבל שם מיוחד "שבת" שמשמעותו הפסקה. הוא גם מעודד לחקות את הקב"ה על ידי מנוחת (ויָנַח) ביום השביעי (ראה שמות כ ח יא). בספר דברים משה סוקר הלכה זו ומשתמש בעבדות מצרים כדוגמה למה שאיננו שבת (ראה דברים ה טז).

בתפילה המיוחדת לשבת, המצויה בעמידה, אנו מבקשים כי מנוחתנו תהיה טובה לפני הקב"ה, והמנוחה של ישראל תהיה קידוש שם ה'. הפסקה שהוכנסה לשבת בברכת המזון מבקשת שלא תהיה שום החמרה, צער או אנחה ביום מנוחתנו. פרק תהילים צב - שתויג במיוחד לשבת, מעודד את הערכת עבודת ידו של ה' ואת חסדו, וכן להרהר כי הרע חולף ואילו הצדיקים נותרים צעירים ונמרצים.

כאשר השבת מופיעה כמשפט, החומש משתמש בשלוש שפות מנוחה תִּשְׁבֹּת, יָנוּחַ, וְיִנָּפֵשׁ (ראה שמות כג יב). תִּשְׁבֹּת תהיה הפסיבית ביותר. המשמעות של זה היא להפסיק ממרוץ הזורם והטרדות היומיומי. המחשבה הדתית היהודית רואה בכך סגולה לא לדבר על עבודה או אפילו לחשוב עליה בשבת. יָנוּחַ, שפת המנוחה, פעילה מעט יותר מכיוון שהיא מרמזת על שלום, שקט ושלווה. יש בתי כנסת, בעיקר חב"ד, שמקיימים תפולה בוקר מאוחרת יחסית, ומאפשרים לאדם לנוח יופי, והמקובל לנמנם בשבתות. וְיִנָּפֵשׁ הוא הפעיל ביותר ולעתים קרובות מתייחס לריענון ולחידוד. זו צורה של מילה לנשמה, במיוחד זו המספקת את כוח החיים לגוף. וְיִנָּפֵשׁ הוא הפעיל ביותר ולעתים קרובות מתייחס לריענון ולחיזוק. זו צורה של מילה לנשמה, במיוחד זו המספקת את כוח החיים לגוף.

פירוש רש"י: למען ינוח שורך וחמרך. תֵּן לוֹ נִיחַ, לְהַתִּיר שֶׁיְּהֵא תוֹלֵשׁ וְאוֹכֵל עֲשָׂבִים מִן הַקַּרְקַע; אוֹ אֵינוֹ אֶלָּא יַחְבְּשֶׁנּוּ בְּתוֹךְ הַבַּיִת? אָמַרְתָּ אֵין זֶה נִיחַ אֶלָּא צַעַר:

בין ליקוטי השבת ניתן לדעת לנוח. זה כולל לעשות את הדברים שאתה נהנה ובדרך שהם רוצים לעשות אותם. מה שעשוי להיות החשוב ביותר הוא להיות מתמצא בזיהוי תחושת שלווה המובילה למרץ. חלק ממנו הוא הרחקת אדם מלחץ כמו גם משימות ארציות שנעשות כדי להרוויח כסף. כלי עזר הוא להיות מודע ליופי בעולם שאדם מרגיש שמגיע מלמעלה. נחמה היא לראות את הארעיות של הרע ואת קביעות הטוב.

לע"נ  האמא מלכה בת חיים ז"ל נלב"ע טז ניסן תשנ"ח

העלון ניתן לקבל בדואר אלקטרוני  וגם באתר  http://dyschreiber.blogspot.com




No comments:

Post a Comment