Thursday, June 13, 2019

נשא - מצבים חשודים #314

פרשת נשא כוללת את החוקים הנוגעים לאשה חשודה. המצב הבסיסי הוא שבעלה מקנא מאוד באשתו. עם זאת יש שאלה אמיתית אם יש לה בחשאי היה ניסיון או אין בסיס לחשד זה. במצב שכזה, בין היתר, היא תובא לבית המקדש שבו היא שותה מים מעורבים באבק מרצפת בית המקדש. היא חייבת להסכים לקללה שאם היא תעשה ניאוף ירכיה יירדו ובטנה תתנפח. אם למעשה היא לא עשתה דבר אז הקללה לא תהיה יעילה והיא תוליד ילד. הרעיון הבסיסי הוא למעשה להנמיך נבואה כדי להבהיר מצב קשה מאוד.
בתנ"ך זה לא יוצא דופן. כאשר רבקה, אמנו, חווה הריון קשה, היא שואלת את ה' וקבל תשובה ישירה. כאשר שאול מחפש את החמורים האבודים של אביו, הוא שואל את הנביא שמואל על הדרכה. במקרים רבים אחרים נביא מתבקש לתת לאנשים את החלטת האלוהים. עם זאת, זמן קצר לאחר בניית בית המקדש השני, נפסקה הנבואה.
התלמוד מפרש את הקטע על הבעל החשוד בצורה שונה. זה בעצם רואה את האישה כמו מכירים יותר מדי עם גבר שאינו בעלה. היא אפילו לבדה איתו אחרי שבעלה אמר לה במפורש לא לעשות זאת. לכן זה מאוד הגיוני להאמין שהיא אכן ניאוף, למרות שהיא לא נתפס במעשה. כתוצאה מכך, היא ניתנת למשפט על ידי ניסיון, שבו מאמצים חזקים נעשים כדי לגרום לה להתוודות. אם היא לא מודה והקללה אינה מתרחשת, ובנוסף היא יולדת זכר; יש להניח כי היא לא ניאוף למעשה, למרות ההתנהגות שלה היה רע מאוד.
ראוי לעשות מדיטציה על התורה ולהשתמש בסיפוריה כמשלים. כדי לפרש זאת לטובה, ניתן להשוות רעיון חדש לעובר. לפעמים רעיון חדש מגיע לעולם וזה משהו טוב. עם זאת, אנשים לדחות אותו ולהשמיץ אותו. הם אומרים כל מיני דברים איומים על זה, לדוגמה שזה כפירה ויסיע אדם שפוי. הם מתנהגים כלפיו כמו שהם עושים כלפי אישה מואשמת שלא בצדק בניאוף. האשמות פראי נעשות נגד אנשים לדבוק בו, והם כפופים למשפט על ידי חוויה. אף על פי כן הם דבקים בעמדתם. ברגע שהרעיון הטוב יניב פירות, טובתו ניכרת והיא מקובלת על כולם.

לע"נ  האמא מלכה בת חיים ז"ל נלב"ע טז ניסן תשנ"ח
העלון ניתן לקבל בדואר אלקטרוני  וגם באתר http://dyschreiber.blogspot.com

No comments:

Post a Comment