נושא המשנה חיוב לברך לאחר אכילת מזון. המקור לדין זה הוא מחלוקת. לפעמים נלמדים מפסוקים מן התנ"ך. פעמים אחרים הוא גזרה מדרבנן. ברכת המזון הוא כ -650 מילים. המשנה מכנה את זה "שָלׂש בְּרָכוׂת", בלשון בני אדם הוא מכונה ברכת המזון. והוא הברכה שאומרים אחר אכילת לחם. תאנים, ענבים ורימונים מוזכרים בחומש קצת לפני הפסוק, "ואכלת ושבעת וברכת את ה' אלקיך", (דברים ח י). לכן רבן גמליאל אומר שגם אלו צריכים ג' ברכות אבל החכמים אומרים שחייבים מעין שלש, וההלכה כמו החכמים. מעין הוא מלשון תקציר והוא רק כ- 180 מילים. השותה מים הברכה האחרונה "בורא נפשות רבות". זה יותר קצר רק 18 מילים. רבי עקיבא אומר, אכל שלק והוא מזונו, מברך אחריו שלש ברכות, ברכת המזון. אבל ההלכה למעשה הוא אומר בורא נפשות, הקצר; ולא משנה אם מעט או הרבה.
ההלכה מבוססת על שילוב של דרישות של מקרא והיגיון תלמודי. רבי עקיבא מדגיש את עניין לאכול עד שביעות רצון. לכן, הוא מסכם שאם הוא מרוצה מן ארוחה של ירקות, צריך לתת תודה ארוכה. הפסק הוא כפי שהוא נצמד יותר קרוב לפסוקים של החומש. הלכה למעשה אחר אכילת לחם חייב לאמור ברכת המזון. ראיות ממקרא מובאות בגמרא שלחם לבד משביע. לכן אפילו כמות קטנה שלו נחשב משמעותי. גם לחם בספרים הרבה פעמים הם ביטוי לסעודה יפה. לכן אין לשנות בגלל כמות קטנה.
אומרים מעין ג' לא רק על תאנים, ענבים ורימונים; אלא גם על מזונות שאינם לחמים אבל עשויים מחיטה ושעורה; נוסף לזה זיתים ותמרים. כי כולם מוזכרים יחד באותו פרשה המחייב ברכה אחרי האכילה. אומרים בורא נפשות על כל דבר אחר לדוגמה בשר, גבינות, ביצים, מזון מעובד, ופרות וירקות אחרים. הרעיון היסודי כי מה שיותר גדול התועלת, כך יותר גדול הברכה להגיד תודה.
המשנה גם אוהבת אחווה בסעודה. לדוגמה בארוחה פשוטה כל אחד ואחד אומר את הברכות לעצמו, אבל לארוחה גדולה אחד אומר הברכה בכדי להוציא את האחרים, והאחרים אומרים "אמן". כמו כן בא להם יין בתוך המזון, כל אחד ואחד מברך לעצמו; אם למנה אחרונה אחד מברך לכולם וכולם אומרים אמן.
באופן דומה באוכלים ארוחה עם לחם, המשנה נותנת חיזוק לאנשים לאכול ביחד והיא יותר שמח כאשר המספר גדול. אם שלושה אוכלים ביחד אחד נבחר להקדים ולאמר, "נברך". אם עשרה אכלו ביחד, יאמר, "נברך לאלקינוי". במאה אומר, "נברך לה' אלקינו". באלף אומר, "נברך לה' אלקינו אלקי ישראל". ברבוא אומר, "נברך לה' אלקינו אלקי ישראל אלקי הצבקות יושב הכרובים".
הלקח כפי השפע כן התודה. בפרי או ירק פשוט או כוס מים כדי לספק את הצמא שלו, אז תודה לא יותר מאשר משפט הוא נכון. ירק מהודר מזכה סעיף. לסעודה יפה ראוי דף אחד. למסיבה גדול ויקר חייב לשבח הקל עד השמים. גם כן לדברים אחרים. מעת לעת כדאי לספור ברכות כמו בריאות טוב וחירות. כאשר מקבל מתנה גדולה מן השמים נכון לשמח שמחה גדולה אם הודיות גדולות לה'.
לע"נ סימע בת אליעזר ז"ל נלב"ע יט חשון תש"ל
העלון ניתן לקבל בדואר אלקטרוני וגם באתר http://dyschreiber.blogspot.com
No comments:
Post a Comment