המשנה בברכות ב ה אומרת "חתן פטור מקריאת שמע בלילה
הראשון". פיליפ בלקמן מעיר, "איש שהשיא בתולה לא יתכן לקרוא קריאת השמע
בכוונה בגלל הטרדה שמא לא ימצא כלתו טהורה". פירוש הרמב"ם כלל זה
ומוסיף, "האדם
לא יפטור מקריאת שמע, אלא בהיות לבו טרוד בדבר מצווה, שהעוסק במצווה פטור מן
המצווה. . . והוא שיהא בעניין ההוא מתעסק במצווה, רוצה לומר מצוות פריה
ורביה". כמו כן פירוש הברטנורא אבל הוא מוסיף, "ואני שמעתי שמתירא שמא
ייעשה כרות שפכה בבעילתו, וטרדא דמצוה היא".
המשנה ממשיכת, "מעשה ברבן גמליאל
שקרא בלילה הראשון שנשא. אמרו לו תלמידיו: לא לימדתנו, רבינו, שחתן פטור מקריאת
שמע בלילה הראשון? אמר להם: איני שומע לכם לבטל ממני מלכות שמים אפלו שעה
אחת". משניות הבאות כדומה, "רחץ לילה הראשון שמתה אשתו. אמרו לו
תלמידיו: לא לימדתנו, רבינו, שאבל אסור לרחוץ? אמר להם: איני כשאר כל אדם, אסטניס
אני. וכשמת טבי עבדו, קיבל עליו תנחומין. אמרו לו תלמידיו: לא לימדתנו, רבינו,
שאין מקבלין תנחומין על העבדים? אמר להם: אין טבי עבדי כשאר כל העבדים, כשר
היה".
המשנה הבא בשיטת ר"ג, "חתן אם
רצה לקרות קריאת שמע לילה הראשון, קורא". אבל "רבן שמעון בן גמליאל
אומר, לא כל הרוצה ליטול את השם, יטול".המפרשים מסבירים שזה יומרני, ואומרים
אסור לחתן לומר שמע בליל הכלולות שלו, כי אם הוא עושה זאת הוא טוען שהוא בעל שם
כצדיק ושונה מאנשים רגילים, כי עצם אמירת השמע שלו הוא מעשה של יהירות לא אדיקות.
אפשר לבטוח בגדולת התורה לתפוש את מהות
החוק במקום צורתו. בגלל זה הם דוחים את ההיגיון של רבן שמעון בן גמליאל ובזה נראה
שההלכה תיתן לחתן בחירה. אם הוא רוצה להגיד את זה, הוא רשאי ואם לא, לא חייב. אבל,
בהלכה כפי שהיא מוסדרת היום יש תפנית יוצא דופן. חתן בליל הכלולות שלו אינו פטור
משמע אלא הוא מחויב לאומרו. הטעם לכך הוא כמו הברטנורא "דהאידנא כל אדם יקרא
קריאת שמע בלילה הראשון, שכיון שבדורות הללו אין מכוונים כל כך בשאר ימים".
המטרה הראשונה של התפילה היא להביע
אמונות ותקוות יסודיות. זה המקום של אלו שיש להם רמה גבוהה של צדקות וחכמה. המטרה
המשנית היא לחנך למטרות הללו והשאיפות את האנשים שאינם מקבלים אותם במלואם. ביניהם
אלו שמתפללים אבל עומדים בפני רעיונות. אעפ"כ הם מכירים האצולה והטוב שלהם,
ולכן היו רוצים להאמין להם ולקבל אותם כפי המטרות האישיות שלהם, ביום מן הימים.
כמו כן ישנם אנשים אשר למעשה אוהבים את הערכים הללו אך עדיין לא השיגו אותם
במלואם.
אלו הם שלושה סוגים של אנשים כי המשנה
דנה. לגבי גדול כמו רבן גמליאל אמירה שיש אלוקים אחד והתורה מן השמים הוא רעיון
שהוא השתוקק להביע. גם כשהוא מאוד מוטרד, אמירת שמע ישראל היא בבחינת נחמה. כתוצאה
מכך נאמר לו לא להגיד את זה בזמנים של מתח כי זה לא עוזר למצב, אלא פוגע בו. אדם כזה
אומר קריאת שמע בליל הכלולות שלו. עבור אלה אשר מקבלים ערכים יהודיים באי-רצון,
בזמנים של מתח כדאי לתת הפסקה מהחינוך, כי כאשר אדם במצב קשה רעיונות נשגבים לא
ייקלטו בכל מקרה. לאלו אשר במסירות ובכנות שואפים לקנות את תקוותה הגדולה ביותר של
דת אבל עדיין לא הגיעו לשם, בזמנים של מתח יש להציע לא צריך להיות קשה מדי עם
עצמו. עם זאת, אפילו אם הם עושים הצהרה לא מושלמת, יש לקבל את זה בלב טוב.
לע"נ סימע בת אליעזר
ז"ל נלב"ע יט חשון תש"ל
העלון ניתן לקבל בדואר אלקטרוני וגם באתר
http://dyschreiber.blogspot.com
Blogger
Hebrew http://dyschreiber.blogspot.com/2016/11/198.html
YouTube https://youtu.be/P5FMWzvt730
No comments:
Post a Comment