Wednesday, June 22, 2016

שלח \ אבות ג יז # 181 - בנים למקום

הוא [רבי עקיבה] היה אומר, חביב אדם שנברא בצלם; חיבה יתרה נודעת לו שנברא בצלם, שנאמר "כי בצלם אלוהים, עשה את האדם" (בראשית ט,ו).  חביבין ישראל שנקראו בנים למקום; חיבה יתרה נודעת להם שנקראו בנים למקום, שנאמר "בנים אתם, לה' אלוקיכם" (דברים יד א).  חביבין ישראל, שניתן להם כלי שבו נברא העולם; חיבה יתרה נודעת להם שניתן להם כדי שבו נברא העולם, שנאמר "כי לקח טוב, נתתי לכם; תורתי, אל תעזובו" (משלי ד,ב).

בשנת 1982 כאשר ישראל נלחמה בלבנון, יהודים רבים מהגולה התנדבו לסייע למאמץ המלחמתי. הצבא הכיר בכך שהם עשו תרומה משמעותית והניח את אהרון דוידי, גנרל מכובד, אחראי על הקמת ארגון קבוע אשר קראו שר-אל. בשנה שלאחר מכן קבלתי עלון ברחובות מנהטן שהציעו חודש בישראל פחות או יותר כחייל מילואים. ההטבות כללו סיורים מודרכים, סידורי שבת, לינה ומזון, וכרטיס הלוך ושוב; כל במחיר מציאה של 500 $. זו הייתה עסקה טובה ויותר ממאה אנשים כמוני לקחו אותו.

אחרי שישבנו בישראל כשבוע נסענו לירושלים לקבלת פנים שבו היינו אמור להיפגש עם כמה חברי כנסת. ללא הגזמה, למעלה משלושים חברי הכנסת באו לקראתנו. הרב מנחם פרוש ממפלגת אגודת ישראל בירך אותנו בבואנו לירושלים. הוא אמר כמה פעמים כי זה היה הבירה שלנו. הוא העלה את הנקודה מספר פעמים שבעצם אומרת שזה לא משנה באיזו ארץ שיהודי מתגורר ירושלים עדיין בירתו. הקבוצה הייתה ברובה חילונית עם כמה דתיים מודרניים ולא חרדים. המסר היה עדיין אותו הדבר, זה לא משנה אם יהודי עושה מצווה ושומר תורה, ירושלים היא עדיין בירתו.

הוא גם אמר לנו שהוא היה דור שביעי ירושלמי וכי נכדתו מצפה לילד וזה יהיה עשרה דורות בירושלים למשפחתו. הוא היה גאה מאוד על זה ויצר התחושה כי אנחנו צריכים להיות גאים בכך גם כן. היתה נימה של כעס בקולו כי המסר שירושלים היא בירת הבלעדית של העם היהודי היה פשוט עבורו אך רבים אחרים לא קיבלו את זה.

המסר של המשנה הוא שיהודים הם בני ה'. רעיון זה לעתים קרובות קשה להשיג, אעפ"כ אנו מתייחסים לה' כמו אבינו מלכנו. בנוסף אנו מתייחסים לבית המקדש כמו מקדש ה'. כמו כן מספר אנשים בתנ"ך נקראו עבדי ה'.

יש שיטות שמנסות להבהיר את זה. לדוגמא תנא דבי אליהו מסביר כי העשר ספירות כביכול כאיברים של ה'. אחרים אומרים כי היקום הוא כמו הזקן של האלוקים. הסיפור של רבי נחמן, "הבעל תפילה", נותן צד אנושי. אלגוריה של מלך, המייצג את ה', יש לו מלכה, בת, נכד, חבר, יועץ, ומשרתים אחרים. הרעיון הכללי אף זאת הוא כי זה בלתי אפשרי  לאדם להבין בצורה מלאה את האחדות של ה' ואת הפרדתו מהיקום. הדבר הכי טוב שאנחנו יכולים לעשות הוא להרהר בכמה משלים פגומים.

הגמא (קידושיו לא.) אמר שלשה שותפין יש באדם הקב"ה ואביו ואמו. אביו מזריע הלובן שממנו עצמות וגידים וצפרנים ומוח שבראשו ולובן שבעין. אמו מזרעת אודם שממנו עור ובשר ושערות ושחור שבעין. והקב"ה נותן בו רוח ונשמה וקלסתר פנים וראיית העין ושמיעת האוזן ודבור פה והלוך רגלים ובינה והשכל. וכיון שהגיע זמנו להפטר מן העולם הקב"ה נוטל חלקו וחלק אביו ואמו מניח לפניהם; עכ"ל. הנקודה שההיריון שנובע מהגבר לאישה אינו מובטח נשכח לעתים קרובות. תפקידו של הקב"ה בהריון נתפס בצורה ברורה יותר כשזה מגיע לאחר תקופה ארוכה של עקרות כתשובה לתפילה כפי שעשה עם אבותינו יצחק, יעקב ויוסף.

הגמרא ממשיכה "בזמן שאדם מכבד את אביו ואת אמו אמר הקב"ה מעלה אני עליהם כאילו דרתי ביניהם וכבדוני," (שם ל:). אבל. "בזמן שאדם מצער את אביו ואת אמו אמר הקב"ה יפה עשיתי שלא דרתי ביניהם שאלמלי דרתי ביניהם ציערוני," (שם לא.). מאי דרשי ביה האי מיבעי לכדתניא "בנים אתם לה' אלקיכם". בזמן שאתם נוהגים מנהג בנים אתם קרוים בנים; אין אתם נוהגים מנהג בנים אין אתם קרוים בנים, דברי ר' יהודה.  רבי מאיר אומר בין כך ובין כך אתם קרוים בנים . . . [אבל] זרע מרעים, (שם לו.).

הזוהר (ב צ ב) יותר חזק אמר, "הוא היודע והוא הידוע והוא הדעה". לשיטתו יש זהות משותפת לשלושתם. זה דומה לרמב"ם (משנה תורה הלכות יסודי התורה ב י), "הוא היודע והוא הידוע והוא הדעה". משמע כאשר היהודים שומרים התורה הם בכמה היבטים לא שונים מהקב"ה. רחבה של הרעיון הזה היא לציית לתלמיד חכם זהה לציית לה' כי ה' יציווה אותו דבר. זה מבהיר בברכתו של הקב"ה לאברהם אבינו כאשר צוהו ללכת לטובתך אל ארץ אשר אראך אתה ואני אברך אותם אשר ברך אותך. היסוד היא שאדם אוהב את אלה שאוהבים את בנו שעושה רצונו. חלק מהסיבה הוא שאם אחד אוהב בן שכמו אביו, הוא יאהב את האב עצמו.

הלקח מכך הוא, כי יהודי טוב צריך במידה מסוימת לראות בדת ומוסדותיה את רכושו הפרטי. ספר שנתרם לבית כנסת אינו שונה בהרבה מן ספר שניתן לתלמיד חכם. אחת הסיבות לכך היא כי תלמיד חכם ישתמש בספר. עם זאת, היא גם כמו בן שישתמש בספרי האב ולעתים אף קורא להם שלו. כמו כן כיבוד הדת היא לא כל כך שונה מכיבוד מי שאלו התגלמות ערכיו. בנוסף, כאשר עם ישראל באמת היא אומת התורה ואינה כפופה לעם אחר, זה אינו שונה בהרבה מהקב"ה בגלוי שולט בעולם. אלו הם ימים של משיח שיבוא במהרה בימינו.



לע"נ האמא מלכה בת חיים ז"ל נלב"ע טז בנוסן תשנ"ח
 העלון ניתן לקבל בדואר אלקטרוני  וגם באתר  http://dyschreiber.blogspot.co.il



  


YouTube               https://youtu.be/ggiur31w5d4


No comments:

Post a Comment