ההפטרה לפרשת שופטים הרביעית של שבע הקריאות של
נחמה. המקור מספר ישעיהו נא יב – נב יב. יש להפטרה שני חלקים המתאימים לשני פרקים מהנביאים.
מתחיל ב "אנכי הוא מנחמכם מי את ותיראי מאנוש ימות ומבן אדם חציר ינתן",
(ישעיהו נא יב). אפשר שהם חוטאים שהפחידו לעשות תשובה או צדיקים שזועזעו על ידי המצב.
המצב הוא שישראל היא בגלות, וחוששת הכעס של המציק
שחושדים שהוא כונן להשחיתם. זה בא אחרי "שתית מיד ה' את כוס חמתו את קבעת כוס
התרעלה שתית מצית". הם ינודו מן "השד והשבר והרעב והחרב", כמו שור הבר
ברשת, "ביד מוגיך אשר אמרו לנפשך שחי ונעברה ותשימי כארץ
גוך וכחוץ לעברים", (שם יז יט כג).
אבל כל זה "חמת ה' גערת אלקיך". הנה
תחילת הנחמה כי זה אומר שהמצב הנוכחי כמו הקשר האישי עם הקב"ה. לכן, אם הקשר משתנה
מרע לטוב, המצב הפיזי יהיה גם לשפר. כתוצאה מכך את זעמו של הצורר לא יזיק. כתוצאה מכך
את זעמו של המציק לא יזיק.
הפוחדים נזכרים בכוחו של הקב"ה שיכול גם רגוע
ויהמו גליו הים ובוודאי גדול יותר מאדם. הוא יכול מחסה אדם ונתן מילות הנכונים בפיו.
מה הקדוש ברוך הוא רוצה, להגיד לציון "עמי אתה". פ' רד"ק: ולמה אתה
מפחד ממנו שוב לקל ולא תפחד ממנו כי בן אדם אם עלתה חמתו וכונן להשחית, לא יעשה
ולא יספיק לו כדבר סנחריב. לא רק זה וגם מבטיח הנביא, "מהר צעה להפתח ולא
ימות לשחת ולא יחסר לחמו", (שם יד).
החלק השני של ההפטרה הוא נחמות בצורה של כרוזים
ועתרות שיהיו נעים לצדיקים. העיקר בשרות שלום, טוב, ישועה, ומלך בציון אלקיך (שם
נג ז). במליצות ציון וירושלים, הצדיקים והמאמנים ניתנים חיזוק לעלות לשלטון והבטיחו
שהם לא צריכים לקבל את הערלים והטמאים. גם כל הגלות תחזור לא"י כולל הי'
שבטים.
בדת במקום גנאי יהיה כבוד וכל ישראל יהיו בקים
בה. הם יכירו הקב"ה אשר הנביא מגיד שהוא אומר לנו, "הנני", (שם ו).
כל המשתוקקים לגאולה, "ירננו כי עין בעין יראו בשוב ה' ציון. פצחו רננו יחדו חרבות
ירושלם כי נחם ה' עמו גאל ירושלם. חשף ה' את זרוע קדשו לעיני כל הגוים וראו כל אפסי
ארץ את ישועת אלקינו", (שם ח - י).
לע"נ, הדוד ,מאיר בן חיים ז"ל
נלב"ע כה תשרי תשנ"ב,
Acknowledgements to websites: תורת אמת, וויקיטקסט, http://dictionary.reference.com/, http://hebrewbooks.org/,,
וגם בדואר אלקטרוני ניתן באתר http://dyschreiber.blogspot.co.il
Blogger Hebrew
http://dyschreiber.blogspot.com/2014/08/84.html
No comments:
Post a Comment