לומדים קדושה מפרשת קדשים. פתיחה, " וידבר ה' אל משה לאמר . דבר אל כל עדת בני ישראל ואמרת אלהם קדשים תהיו
כי קדוש אני ה' אלקיכם", (ויקרא יט א ב). קשה להבין מהו קדושה. היבטים שלו הם
מסירות וחיבור. לדוגמה איש שרוצה לוקח אישה חייב להגיד, "הרי את מקודשת
לי", לשון קדושה. הנישואין שתוצאה מכך נקשר שניהם ביחד באופן בלעדי. המסורת שהאיש
נותן טבעת לאשתו להראות כי היא שלו. נראה נישואים אם כי כדי להיות ביטוי של איחוד של
שני אנשים שחולקים את אותה נשמה. נראה נישואים ביטוי של איחוד של שנים שחולק אותה נשמה.
פ' רש"י - קדושים תהיו. הוו פרושים מן העריות (ב) ומן העבירה,
שכל מקום שאתה מוצא גדר ערוה אתה מוצא קדושה (ויק"ר שם ו.)
שפתי חכמים - (ב) דהא אין קדושה שייך אלא במה שהם פרושים ונבדלים מן העמים
במעשה כגון בציצית ותפילין ושאר מצות עשה, אבל בשב ואל תעשה אין ניכר שום פרישות.
ומתרץ הוו פרושים וכו' רוצה לומר דקאי אפרשה של עריות דלעיל. ומן העבירות דנקט רש"י
רוצה לומר נמי עבירות של עריות:
זאגת די חומש, "אל תפנו אל האלילים ואלקי מסכה לא תעשו לכם אני יהוה
אלהיכם", (ויקרא יט ד). הרעיון כמו אישה נאמנה לגבר שלה, כך מקור כוח של ישראל
צריך להיות ה' באופן ישר ובלעדי. כמו טבעת בנישואים, כך טלית ותפילין להראות את מחויבות
זו.
לא מסירות ונאמנות מטבעו קדושה וגם לא עריכין. מסביר לכך, יש לכל נשמות
היבט ייחודי להם, כביכול , ההיבט הייחודי של נשמתו של ה' הוא קדושה, והוא ה המקור היחיד
של קדושה בעולם. לכן הדרך היחידה לקנות קדושה הוא באמצעות התקשרות לנשמתו של הקב"ה.
כתוצאה מכך אין קדושה לעריכים אלא אם כן מתדבקים לספרי קודש. כמו רש"י: "דבר
אל כל עדת בני ישראל [קדשים תהיו כי קדוש אני]" - מלמד שנאמרה פרשה זו בהקהל מפני
שרוב גופי תורה תלויין בה (ויק"ר כד, ה.)
בפרשת קדושים מפתחים את הרעיון של קדושה ומביא אותו לעולם העשיה. מתחיל
עם מצווה, "איש אמו ואביו תיראו", מחובר אל, "ואת שבתתי תשמרו",
סופו, "אני ה' אלקיכם", (ויקרא יט ג). כל הורים חשובים בגלל הם הייחוס
לאדם הראשון שמובא להעולם ע"י
הקב"ה. שבת עידות שה' ברא את העולם. זאגט די גמרא - "ואת שבתתי תשמרו",
תניא, יכול יהא כבוד אב ואם דוחה שבת , תלמוד לומר "איש אמו ואביו תיראו ואת שבתתי
תשמרו אני ה׳ אלקיכם", חייבים בכבודי (יבמות ה:). גופא, סוף הפסוק מדגש
שמצווה זו כמו כל המצוות רצונו של המקום. נושאים אחרים כוללים התנהגות בסעודה מצוה,
עסקות כספיות כנים, חסד לזולת, טיפול ברכוש, טיפוח אישי, ועשיית בית דין. בעיקרון הם
באים לאסור פרקטיקות רשלנות מעשים קלושים ומטונפים ולקדם יושר וטוהר.
סוף הפרשה, "ואמר לכם אתם תירשו את אדמתם ואני אתננה לכם לרשת אתה
ארץ זבת חלב ודבש", (ויקרא כ כד). מרמז כמו חלב ודבש חם בריא ומתוק כך
חיות על ישראל להיות ככה. החומש ממשיך "אני ה' אלקיכם אשר הבדלתי אתכם מן העמים
כה והבדלתם בין הבהמה הטהרה לטמאה ובין העוף הטמא לטהר ולא תשקצו את נפשתיכם
בבהמה ובעוף ובכל אשר תרמש האדמה אשר הבדלתי לכם לטמא", (שם כד כה). משמע
בראיות נקיות בחינות קדושה ותנופת נגדה.
זאגת די חומש, "אל תפנו אל האלילים", (ויקרא יט ד). אלילים
פירושו נראה כוחות קטנות. משמע מהרמב"ם הרעיון שהערכים הקשורים בכוכבים
מזלות כעבדיו של הקב"ה. לכן אפשר ללמד שיש כוח לממון, גבורה, תפארת, וכבוד. דבקות
לאומית לאחד מהערכים אלה יגרום קצת קדושה. אבל דבקות לדעת טוב ורע יגרום זרימה חזקה
של קדושה, והבאת קדושה לעולם היא התפקיד של ישראל.
הפסוק קורא על בני ישראל "עדת בני ישראל", (שם ב) .פירוש
עדה עיד אבל לעתים קרובות הכוונה לדגול. טלית ותפילין אמצעות לישראל להביא קדושתו לאחרים.
תפילין דוגמא כי זה נועד להראות כי דבר ה' על עם ישראל ובכך לתת עדות לאמונה שיש לעולם
בורא ובעל, והוא למעלה מהטבע. ציצית תזכורת
לתרי"ג המצוות ובכך מראה שיש לשמים מטרה לאדם ולעולם תכנית.
לע"נ, האמה ,מלכה בת חיים ז"ל
נלב"ע ט"ז ניסן תשנ"ח
Acknowledgements to websites: תורת אמת, וויקיטקסט, http://dictionary.reference.com/, http://hebrewbooks.org/,
Blogger English
Blogger Hebrew
YouTube
No comments:
Post a Comment