פרשת מצורעת עוסקת בטיהור של טומא, נתפסה לרוב כטומאה רוחנית. דוגמאות
בפרשתנו צרעת, מחלות מין, זרע, ווסת. צרעת יכולה לפגוע באדם, בגד, בית, או כלי. הזרע
מטמא במגע ושפיכת לבטלה. כמו כן יחסי מין רגילים מטמאים את האיש והאישה. מקורות אחרים של טומאה כוללים מגע
את פגר אדם, אכילת הבשר של יצורים לא כשרים, מגעת נבלה של בהמה טהורה, ונבלה של בעלי
חיים אחרים שמוזכרים בחומש כגון לטאות ומכרסמים.
טהרה ההפך מטומא. יש לה שכיות לעניין ניקיון גשמי. המילה נקי בעיקר כינוי
לניקיון גשמי, אלא משמש לעתים קרובות כדי לציין טהרה, כ"ש " מי יעלה בהר
יהוה ומי יקום במקום קדשו. נקי כפים ובר לבב", (תה' כד ג ד)
בכל המקרים של טומא אנושית רחצה לפחות חלק מטכסי הטיהור. לעתים קרובות
כבס הבגדים חיוב גם כן. מצורע חייבים לגלח את כל השיער שלו כמו אדם עם נגיעות חמורות
של כינים. יש כלים שצריך שבירה אבל ברוב ההגעלה די. אפשר שבית מצורע יצטרך קליפת הקירות.
במילים אחרות ניקיון גשמי נחשב אמצעות ניקיון רוחני, כמו הפתגם העממי, "הניקיון
הקרוב לאלוקות".
"הרואה . . . שכל שערותיו דבוקות זו בזו. . . מברך באיאמ"ה
משנה הבריות", (קיצור שלחן ערוך ס יג). אמר הרמב"ם, "נקוי הבגדים ורחיצת
הנוף וניקוי הזיעה והלכלוכים הוא נם כן מכוונת זאת התורה, אך אחר טהרת המעשים וטהרת
הלב מן הדעות הטמאות והמדות המגונות", (מורה נבוכים ג לג). זאגט די גמרא,
"ואמר רבי חייא בר אבא אמר ר' יוחנן כל תלמיד חכם שנמצא רבב על בגדו חייב מיתה
. . . רבינא אמר רבד איתמר (גמ' שבת קיד.)
פרש"י "רבב" - שומן וחלב. "רבד איתמר" - שכבת זרע.
פ' אור החיים
הזוהר בפ' בלק וז''ל ומההיא מערתא יסגא
חד עופא רברבא עלאה דישלוט בכל עלמא וליה יתיהב מלכותא וכו'. - והוא אומרו
·
"על פני השדה" שהוא עולם הזה
שתהיה שולטת בכל העולם,
·
"ואז וכבס המטהר" שהם ישראל,
·
"את בגדיו" הם בגדים הצואים
שהיו מלובשים בנשמתו, כדרך אומרו (זכרי' ג) הסירו הבגדים הצואים,
·
"וגילח את כל שערו" שהם בחינת
צמחי החומר העכור,
·
"ורחץ במים" הוא התורה בה
יטהר מחשבותיו,
·
"ואחר יבא אל המחנה" זה מחנה
שכינה, ירושלים, היורדת בנויה מלמעלה,
·
"ואמר וישב מחוץ לאהלו" כי לא
יקרבו להזדווג לשכינה עד שישבו שבעה נקיים לחשש טומאה, וביום השביעי יהיו
ראויים לקבלת הארת הקדושה,
הגמרא אמר, " תנא דבי ר' ישמעאל בני אם פגע בך מנוול זה משכהו לבית
המדרש אם אבן הוא נימוח ואם ברזל הוא מתפוצץ שנאמר (ירמיהו כג, כט) הלא כה דברי כאש
נאם ה' וכפטיש יפוצץ סלע אם אבן הוא נימוח (קדושין ל ב). טהרת מצורע דומה למשחת
כהן גדול. שניהם חייבים להביא קורבן שהדם מושם על תנוך האוזן, האגודל, והבוהן. עם מצורע
הכהן מבצע הטכס פעם שנייה בשימוש בשמן במקום דם. השמן שנותר בידו הוא הניח על ראשו
של מצורע. זה רומז שאם מצורע חוזר בתשובה וגם, "ער איז לערנען תורה מיט אַ ברען"
הוא יכול להיות גדול כמו הכהן הגדול.
לע"נ, האמה ,מלכה בת חיים ז"ל
נלב"ע ט"ז ניסן תשנ"ח
Acknowledgements to websites: תורת אמת, וויקיטקסט, http://dictionary.reference.com/, http://hebrewbooks.org/,
וגם בדואר אלקטרוני ניתן באתר http://dyschreiber.blogspot.co.il
Blogger English
Blogger Hebrew
YouTube
תודה על העלונים שאתה מחלק בבתי כנסת,
ReplyDeleteאבל זה לא מתאים לחרדים בכלל.
אז בבקשה - אל תשים אותם בבתי כנסת של חרדים.
אנחנו לא צריכים אותם!
כל טוב.