הפרק הרביעי של משלי ממשיך בנושאים הקבועים. חלק מהפסוקים עם רעיונות חדשים. פסוקים אחרים מחדש את הנושא של חשיבות החכמה במיוחד ככלי של הדת. הגישה היא לחזק את הדברים על ידי חזרה עליהם. החזרה היא לעתים קרובות משעמם אבל יכול להיות נעים אם נעשה כראוי. דוגמה תהיה תהילים קלו אשר יש כ"א פסוקים, בכל פסוק בסוף הביטוי, "כי לעולם חסדו". כאן הוא, החוזר על משהו שהקורא אוהב ומאמין, הוא יפה.
במשלי הלקט הוא כי כמות גדולה של חכמה, שהוא עמוק מאוד, יחזק את אמונתו של האדם בהקב"ה ותורתו. כמו כן את הידע גדול יותר, כך גדל האמונה. ידע הוא ידיד ובעל ברית ולא משהו שיגרום לאדם להיות אפיקורוס. עם זאת הקורא אולי להזדקק הרבה הבטחות על זה, במיוחד אם הרעיון הוא תחת התקפה. כתוצאה מכך נושא זה חוזר לעתים קרובות, לפחות בפרקים הפתיחה.
משלי לעתים קרובות קורא לקוראיו בנים. בפרק ארבעה פסוק שלוש המחבר מתייחס לעצמו כבן שקיבל הוראה זו מהוריו ואמר, "כִּי־בֵן הָיִיתִי לְאָבִי רַךְ וְיָחִיד לִפְנֵי אִמִּי". רש"' - . . . כי בן הייתי וגו' רך ויחיד וגו' שהיה אוהב אותי יותר, עכ"ל. כתוצאה מכך איכות הייעוץ והחינוך להעברתו היתה הטובה ביותר וניתנה ברוח האהבה העדינה.
המטרה היא לחזק את אמינות של העצה וההדרכות שניתנות. לא רק המלך שלמה עצמו מדבר, אלא הוא מתאר את חינוכו בבית מאביו, דוד המלך, וכן את חינוכו בבית ספר בארמון המלכות. יתרה מזאת, שלמה נזכר על ידי הקדוש ברוך הוא, כבנו ממש, ובוטח לבנות את בית המקדש שנאמר, "הוּא יִבְנֶה־בַּיִת לִשְׁמִי וְכֹנַנְתִּי אֶת־כִּסֵּא מַמְלַכְתּוֹ עַד־עוֹלָם. אֲנִי אֶהְיֶה־לּוֹ לְאָב וְהוּא יִהְיֶה־לִּי לְבֵן", (שמואל ב יג יד). ניתנת לנו הצצה לגדל בארמון המלך, ואם אפשר לתפוס את ה' כאבא שלנו.
ידע זה הוקלט בזמן ההתרשמות של הילדות ומלווה בחיבה הורית. לכן היא נתפסת כמי שעולה על מצוינות פנימית, מטופחת בלב, ושמירה עליה בכל מחיר. המלב"ם מסביר: "כי בן", מבאר שהמוסר שקבל מאביו הוא מוסר נבחר ויקר מאד, כי האב ינחיל מוסר טוב גם לכל בניו וכ"ש לבנו הנבחר לו מכל בניו שאליו ימסור דברים מיוחדים ונשגבים, עכ"ל.
מדרש אגדה מעיר: זה שאמר הכתוב שמע בני וקח אמרי וגו' (משלי ד ג), אמר הקב"ה הרבה לקיחות צויתי אתכם, ומפני מה, אלא בשביל לזכות אתכם, אמרתי לכם ויקחו אליך פרה אדומה (במדבר יט ב) שמא בשבילי, אינו אלא בשביל טהרתכם, שנאמר הוא יתחטא בו ביום השלישי וגו' (שם שם יב), אמרתי לכם ויקחו לי תרומה (שמות כה ב), בשבילכם שאדור ביניכם, שנאמר ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם (שם שם ח). אמרתי ויקחו אליך שמן זית זך (שם כז כ), וכי אני צריך לאורה, אלא בשבילכם עשיתי כדי לשמור את נפשותיכם שנמשלה הנפש בנר, שנאמר נר אלהים נשמת אדם (משלי כ כז).
לע"נ האמא מלכה בת חיים ז"ל נלב"ע טז ניסן תשנ"ח
העלון ניתן לקבל בדואר אלקטרוני וגם באתר http://dyschreiber.blogspot.com
No comments:
Post a Comment